הקבינט המדיני-ביטחוני אישר את השלב הבא בהסדרה בין ישראל לחמאס שיכלול משא ומתן ישיר בעניין השבויים והנעדרים, כך דווח הערב (ראשון) בכאן 11. ישראל מתנה זאת בהתקדמות בפרויקטים ברצועת עזה, בהם הקמת מתקני חשמל והתפלה ובכניסת פועלים לרצועת עזה.
לפי הדיווח, גורמים ישראלים אומרים כי כלל לא בטוח כי האפשרות הזאת תגיע לידי מימוש וכי קודם צריך לראות שהרגיעה מתבססת במשך שבועות ואף חודשים לפני שהצד הישראלי ימשיך לשלב הבא. בחודשים האחרונים דווח כי גרמניה תתווך במשא ומתן על נושא השבויים והנעדרים.
בחברת החדשות דווח הערב כי לפי בדיקה ראשונית של מערכת הביטחון אין היתכנות להקמת נמל ימי לעזה בקפריסין. לפי הבדיקה, לה היו שותפים משרד הביטחון, צה"ל, השב"כ, ונציגי המל"ל,  הנמל ידרוש אבטחה ופיקוח מוגברים מצד ישראל, וחמאס עלול לנצלו להברחת אמצעי לחימה ולהוצאת פיגועים. האוניות יוכלו להיבדק רק כשיגיעו לקפריסין, ואופן תפעולו ייצור סוגיה סבוכה מבחינה משפטית. בנוסף, שאלת הביטוח נותרה לא פתורה. בשל קשיים אלה הסיכוי להוציא לפועל את היוזמה הוא קלוש עד בלתי אפשרי.   
 
אברה מנגיסטו. צילום: באדיבות המשפחה
אברה מנגיסטו. צילום: באדיבות המשפחה

כזכור, מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, אמר ביום שישי כי אין הסדרה עם ישראל אלא רק הבנות עם גורמים מתווכים, בראשם מצרים. "גדר המצור התחילה להתמוטט והיא תיפול. אין הבנות או הסכמים עם הכיבוש בכלל. אנחנו בקשר עם המתווכים לשבירת המצור, ולא נשלם מחירים פוליטיים במטרה לקבל את הזכויות שלנו", אמר מנהיג ארגון הטרור.
 
השגריר מוחמד אל-עמאדי, ראש הוועדה הקטארית לבנייה מחדש של רצועת עזה, העביר בשישי 15 מיליון דולר דרך מעבר אלנבי ומשם, באישור ישראל, דרך מעבר ארז. אל-עמאדי אמר כי ארצו תמשיך לתמוך במשפחות העניות ברצועה למשך שישה חודשים בסך 15 מיליון דולר בחודש, ועוד 10 מיליון דולר לדלק. ״סיכמנו עם ישראל לפתור את בעיית החשמל, קו מספר 161 והמעבר הימי״, אמר הדיפלומט הקטארי בפגישה עם ראשי הפלגים הפלסטינים בעזה. ״סיכמנו עם ישראל על דברים רבים״.
בניגוד לפרסומים, אל-עמאדי טען כי ״הכסף שהועבר לרצועת עזה היה בפיקוח מלא של הוועדה הקטארית, ולא הייתה לאו״ם נגיעה בהעברת הכספים״. הוא הדגיש, כי ״אנו פועלים מול גורמים ישראלים להשלמת הסוגיות האחרות בנוגע לרצועת עזה, בהן הרחבת הדיג, הקמת אזורי תעשייה, הנמל הימי וסוגיית החשמל. נמשיך לפעול בכל הסוגיות״. 

  

 מחבלי חמאס ברצועת עזה. צילום: קול אל אקצא
מחבלי חמאס ברצועת עזה. צילום: קול אל אקצא