ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר אהוד ברק התראיין היום (שני) על רקע האירועים המתוחים בדרום ביומיים האחרונים, בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, ותקף בדבריו את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מתכווצת לי הבטן מהמחשבה על כך שראש ממשלה מחליט שבלילה שבו יוצא לפועל מבצע כמו זה שהיה בעזה, בראש עומדת מירי רגב שממלאת את מקומו. גם אביגדור ליברמן הוא לא האדם עם הכי הרבה ניסיון". 

ברק התייחס למבצע של כוח מיוחד של צה"ל שהתרחש אמש, בו נהרג סא"ל מ', ואמר: "אני לא יכול לספק פרטים על האירוע. אני זוכר את סא"ל מ' כבחור צעיר וגם את חבריו. זו חבורה מופלאה שתורמת תרומה עצומה לביטחון מדינת ישראל. מבצעים כאלה מתבצעים כאשר צריך, והם מצליחים כאשר קור הרוח, האומץ, כושר האלתור וכושר התגובה נמתחים עד הסוף. כאשר דברים מסתבכים - וזה מסתבך לעיתים רחוקות, הם מסתבכים בתנאים קשים מאוד שדורשים את הטיפות האחרונות של האומץ, הדבקות במשימה, האימונים והיכולות".



בהתייחס לכך שבעת ביצוע המבצע אמש שהה ראש הממשלה בפריז והשרה מירי רגב הייתה ממלאת מקומו, טען ברק כי "אני לא חושב שראש הממשלה צריך להישאר בארץ בכל פעם שיש מבצע מהסוג הזה, אבל גם מר ליברמן הוא לא השר עם הכי הרבה ניסיון בתחומים האלה. בממשלה הזאת - שהיא ממשלה ענייה באנשי מעשה, יש אנשים שהרבה יותר מתאימים לדבר הזה".



מירי רגב. צילום: פלאש 90


"ממשלה ימנית עם שתי ידיים שמאליות"


"הפער בין הדיבור והמעשים של הממשלה הזאת מחייב אותנו לדבר גם כאשר יורים. זו ממשלה ימנית עם שתי ידיים שמאליות שלא יודעת איך להיכנס ולצאת ממבצע גדול בעזה. למה אנחנו נמצאים במצב הזה היום? לא כי נתניהו החליט משהו, אלא כמו שאני אומר בחודשים האחרונים - יחיא סינוואר הוא זה שמחליט. אני זוכר את נתניהו אומר לא לבחור בציפי לבני כי היא תתקפל מול החמאס, ואילו הוא יכה בהם. עכשיו אנחנו רואים מי מתקפל", הוסיף ברק.



אתה לא היית מעביר 15 מיליון דולר ומשאיות סולר לעזה?


"אני הייתי מזמן מנסה למצוא פיתרון באמצעים וההשפעה של המצרים, הקטארים והמדינות האחרות באזור. אי אפשר כמו שנתניהו אמר אתמול לעשות עם החמאס הסדר מדיני, אבל אפשר לחתור כאסטרטגיה לכך. הרשות הפלסטינית רחוקה מלהיות מושלמת ואבו מאזן הוא לא משאת נפשי, אבל כשאני משווה אותו לחמאס - אין מה להשוות".



"הממשלה הזאת עושה את ההפך", המשיך ברק, "הממשלה מתנהגת כאילו שהיא רוצה לחזק את החמאס ולחסל את אבו מאזן. היא לא רוצה לדון עם חמאס, כי תמיד אפשר להגיד לאזרחי המדינה למה אי אפשר לדון איתם, וקשה יותר להסביר את זה לגבי אבו מאזן - שגם הוא יש לו קופת שרצים לא מבוטלת. ממשלה צריכה לבחור בין אלטרנטיבות. אנחנו לא בוחרים בין שכנים את קנדה או הולנד, אנחנו בוחרים אם לשים את הדגש על חיזוק אבו מאזן והחלשת החמאס או להפך. הממשלה הזאת עושה תמיד את ההפך ממה שדרוש למדינה ואת ההפך ממה שהיא מדברת".



"הממשלה אפילו לא מנסה לפתור את הבעיה"


"עזה היא אינה בעיה פתירה בהיבט של הסדר מדיני, אבל היא הייתה במצב אחר לגמרי בין השנים 49 ל־56. היו מפעם לפעם אירועים, אבל היה שקט יחסי. אני הובלתי את הסיור הראשון לתוך עזה, ולא נאלצנו לירות וגם לא ירו עלינו", סיפר ברק. "העובדה שאי אפשר לעשות הסדר מדיני עם החמאס, לא צריכה להיות מקור לנוחיות הממשלה. החטא הגדול של הממשלה זה לא שהיא לא הצליחה, אלא זה שהיא אפילו לא מנסה", טען ראש הממשלה לשעבר.



"בלתי מתקבל על הדעת שאזרחי הדרום יהיו חצי שנה מופקרים, ואזרחי ישראל יעמדו היום תחת איום של סבב נוסף והרוגים וקברים, כאשר ממשלת ישראל לא דנה אפילו בהצעות. ממשלה כזאת לא ראויה לשלוט. ממשלה כזאת צריך להחליף, ולא להציל". לדבריו, אם הוא עצמו היה ראש הממשלה, היה אוסף עוד הלילה את הרמטכ"ל וראש השב"כ ושואל כיצד הכי נכון לפעול. "הייתי במקביל שולח את ראש המוסד אל המצרים כדי לברר מה אנחנו יכולים לעשות כדי להספיק לעשות את הדבר הזה קצר ככל הניתן ולהפסיק אותו".



"זה שביבי מקדש את כיסאו זה דבר נחמד, אבל לא על חשבון החיים והסיכונים של אזרחים וחיילים, ולא על חשבון האינטרסים של מדינת ישראל כפי שנחשפנו בפרשת כלי השיט בצורה הכי חמורה שיכולה להיות", סיכם ברק.