המתיחות בדרום, והפסקת האש שהוכרזה, עוררה כצפוי מהומה אדירה בכנסת, ובמהלך המליאה, שעסקה בכלל בהצעת חוק בקריאה טרומית צער בעלי חיים (תיקון) איסור משלוחים חיים לשחיטה, החליטו הח"כים לייחס את זכות הדיבור למצב. הצעת החוק, אגב, עברה ברוב של 44 בעד, ללא מתנגדים, אך הח"כים ניצלו את הסיטואציה, נרשמו כמתנגדים ודיברו על המצב.


במהלך הדיונים, בהם דיברו גם ח"כ ציפי לבני, שהאשימה את הממשלה במצב ותקפה בצורה חריפה: "הכישלון הביטחוני המהדהד בדרום הוא יריקה בפרצופו של ציבור העוטף ופגיעה אנושה בהרתעה של מדינת ישראל. הודעת ההתפטרות של שר הביטחון והקטטות בקבינט, מוכיחים את מה שאנחנו אומרים שנים ארוכות - אין לאף אחד ממרכיבי הקואליציה ולכולם ביחד פיתרון לביטחון. בסיסמאות מתלהמות ובלי אסטרטגיה משולבת לא ניתן לספק ביטחון. כבר הוכחנו שאנחנו יודעים לפעול ביד קשה מול חמאס, תוך לגיטימציה בינלאומית ויצירת אופק לשלום. נדרשת אסטרטגיה ביטחונית חדשה מול ממשלת הימין הקורסת. היום כבר ברור שרק הדרך שלנו - שילוב של עוצמה צבאית ויוזמה מדינית יכולה להחזיר את הביטחון.

מי שבחר לענות לה הוא ח"כ דודי אמסלם שאמר לה: "הרי את היית חלק מאדריכלית הגירוש. אתם יש לכם מה שנקרא זכויות יסוד למסע בעזה. זה חוסר אינטיליגנציה. אתם רוצים לרוץ ולהמליך את יאיר לפיד. הוא לא היה בצבא. רק כתב במחנה. אין לו מושג בכלל".  

אבל הדברים החריפים ביותר הגיעו מח"כ חיים ילין, תושב הדרום, אשר נתפס גם בשידור חי תופס מחסה מהרקטות. ילין עלה לדוכן והציע את הדרך שלו להיאבק בחמאס: "נחנו לא ישנים, ואתם לא עושים כלום. מהניסיון המועט שלי הגעתי למסקנה שהפוליטיקה זאת אומנות למצוא את האשם. אני לא בא להאשים. אני לא בא להאשים אף אחד, אני רוצה שבמקום שאני חי, יהיה שקט. שראש הממשלה, שכבר 10 שנים בתפקיד, שייתן לילדים שלי והילדים שם לגדול בשקט. 
 
ח"כ חיים ילין. צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ חיים ילין. צילום: מרק ישראל סלם

"ספגנו 460 טילים ב-24 שעות, שמונה חודשים שאנחנו במצב הכלה, כאילו יש כפתור כזה. 33 אלף דונם נשרפו, החייל אביב לוי נהרג, עוד חייל נפצע. כלום, שום כלום לא עשינו. שש הסלמות, מעל 600 טילים. אנשי ימין, שמאל, מפד"ל, קיבוצים -  כולם מאוחדים באזור שלנו בכך שהפקירו אותנו. אספר לכם את הסיפור האמיתי של צוק איתן. 40 יום חיילים היו ברצועת עזה למגר את המנהרות ועשו זאת בהצלחה, אבל מתי קרתה הפסקת האש? רק כשכל החיילים היו בחוץ".

"זה קרה שהתחלנו להפגיז את האליטות של החמאס, והתחלנו בסיכולים הממוקדים, מדרגת מח"טים ומעלה. מאז - שלוש וחצי שנים של שקט. הצבא הצליח לעשות את מה שהתבקש, אבל לא הצליח להביא שקט לטווח ארוך. מתי הוא נזכר להתחיל? אחרי שמונה חודשים של טרור. בין ההכלה של המצב, לבין להיכנס עם כל אוגדות צה"ל.

"תעיפו את שכונת רימאל, תמחקו את השכונה הזאת, בלי תושבים, שלא יהיה לאליטות לחזור. נכון, יהיו טילים עלינו, יש לי מעל 120 ימי ממ"ד. אנחנו מוכנים לשכב על הגדר, בתנאי אחד - שראש הממשלה הגאון שלכם יידע לאן הוא מוביל את המדינה הזאת, כל עוד הוא לא יודע, אנחנו השכפ"ץ של המדינה".
ח"כ מיקי זוהר, אשר לאורך כל הדיון הביע את דעותיו בצעקות מספסלי הקואליציה, עלה לאחר מכן לדוכן ואמר: חבריי לאופוזיציה מביעים אכזבה על התגובה לעימות הדרום. אבל אני לא מבין על מה האכזבה. מה אתם חושבים, שאני לא מאוכזב שלא תקפו את החמאס בכל הכוח? גם אני מאוכזב. אבל דבר אחד שונה ביני לבינכם - אני מבין שיש שיקולים ביטחוניים של הצבא שהם גדולים יותר מהאכזבה שלי.

"אבל מה ההבדל בינינו? אני לא פופוליסט, אני לא מחפש להחליף שלטון כל היום, אני לא משתמש בדם של חיילים בשביל להחליף שלטון. לאף אחד מכם לא היתה שניית דיון קבינט. מי אתם שתטיפו מוסר לראש השב"כ, לראש הממשלה, למוסד, לרמטכ"ל?".

הדברים זכו לתגובות חריפות. ח"כ חיליק בר אמר: "אני מגיב לדברים של השר וגם לך. כליכודניק, בתנועה שפעם הייתה אמיתית, כמה רופסות ותבוסתנות יכולה להיות שאחרי שהדרום בוער, והם חוגגים עלינו, 25 שנה אחרי הסכמי אוסלו, שאתם גם בשלטון, מיישמים את ההסכמים, נשענים עליהם, ואתם עוד באים בטענות.

"אתם מיישמים את הסכם אוסלו, אבל הכי גרוע, יכולתם לבטל את אוסלו אלף פעמים, ולא עשיתם את זה. יכולתם לספח הכל. הדרום נשרף ואתם לא מצליחים למוטט ארגון קטן ועלוב שמקבל כסף? כמה רופסות ותבוסתנות".
מיקי זוהר. צילום: מרק ישראל סלם
מיקי זוהר. צילום: מרק ישראל סלם