בצל התפטרותו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, מתפקידו, אמר הבוקר (חמישי) מי שנשא בעבר בתפקיד, משה יעלון, כי "בעיתוי כזה, ההתפטרות היא פרס לחמאס". בראיון בתכנית "הקבינט"ב-103FM הסביר יעלון: "ליברמן התחבא מאחורי הרמטכ"ל. הוא עשה פוליטיקה בזויה ומסוכנת לביטחונה של המדינה".



"אחד מהאנשים כאן הציע שאתה תהיה שר הביטחון, מה אתה אומר?", נשאל יעלון בפתח הראיון עמו על ידי הפרשן רוני דניאל. יעלון הדגיש כי "כבר אמרתי שלקואליציה בראשותו של נתניהו אני לא חוזר. מה שמדאיג אותי בכל הסיפור הוא שבשנתיים האחרונות כל מה שראינו זה פוליטיקה בקבינט. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה שבדיונים כל כך חשובים הפוליטיקה תשלוט כפי שהיא שולטת היום. תהיתם הבוקר איך ייתכן שהצבא מגיע עם עמדה אחת ושר הביטחון מגיע עם עמדה אחרת. אני לא מכיר דבר כזה. הצבא מבין את כללי המשחק הדמוקרטי ויודע שהדרג המדיני קובע".

 

"בנושא ההתנתקות", הוסיף השר לשעבר, "הייתה לי דעה, אך מהרגע שהדרג המדיני החליט היה לי ברור שהצבא יבצע. אם שר הביטחון לא מקיים דיון מכין עם הצבא, שומע את האפשרויות השונות ומסכם אז הוא בעצם עושה פוליטיקה. זו פשוט פוליטיקה בזויה ומסוכנת בעיקר לביטחונה של המדינה".
 

לעמדתו של יעלון, שר הביטחון הבא צריך להיות "מישהו שיש לו הבנה. הוא גם לא חייב להיות מ"כ. מישהו שפתוח להקשיב וללמוד, זה מה שאני עשיתי כשר ביטחון. אני מסתכל על ההתנהלות בכלל, הקבינט הפך להיות לגן ילדים. זה לא מהיום, אלא עוד משנת 2013. תפקידו של ראש הממשלה הוא לעשות לזה סוף. עבדתי עם חמישה ראשי ממשלה וראיתי כיצד ראש ממשלה דופק על השולחן ואפילו משהה שר מדיון בקבינט. כשהופכים את זה לנורמה כל אחד מנסה להרוויח מזה פוליטית על ידי דיבורים לפני, הדלפות תוך כדי ולבסוף כשיש החלטה כל אחד אומר את שלו ואין אחריות קולקטיבית. זה פשוט קטסטרופה".
 
לדבריו, "יש יתרון גדול לעובדה ששר ביטחון יושב מול צבא ומבין במה מדובר. זה לא חיוני אך רצוי. ראינו מה קרה לרמטכ"ל שהגיע מחיל האוויר והיה לו פער ששיחק לרעתו. אם אין לך את זה אתה צריך להיות מודע לכך שאתה לא יודע".
 
כשנשאל האם הוא לא מעריך את העובדה שליברמן פעל לפי צו מצפונו, אמר: "זה צו מצפון? זו פוליטיקה! ליברמן חשב שתפקיד שר הביטחון ייתן לו יותר תמיכה פוליטית והוא ראה שלא. הוא ניצל את הסיטואציה. ראיתי איך הוא בנה את האליבי, תחילה הוא שיחק את הממלכתי, לאחר מכן הוא עקף את בנט מימין ואמר שהוא רוצה יותר. בעיתוי כזה ההתפטרות היא פרס לחמאס. זה פוליטי מההתחלה ועד הסוף וחבל שכך. אני לא התפטרתי בגלל כישלון, אלא כי הבנתי שרוצים להיפטר ממני. היום, ככל שעובר הזמן, אנשים מבינים למה. אני לא נכשלתי".

בהתייחס לסיום כהונתו, אמר: "ניסו להעלים ממני משהו. בסוף הסתבר שכל סביבת ראש הממשלה העדיפה בצע כסף על פני טובת המדינה וביטחונה. פוצצתי את זה והגעתי למצב שרוצים להחליף אותי ואישרו את העסקה שהתנגדתי אליה קצת אחרי שעזבתי. טוב שהייתי שם בהרבה מאוד מובנים. הצבא יכול להעיד על איזה דיונים רציניים, היו בעוד שליברמן התחבא מאחורי הרמטכ"ל".
 
"זה נכון שההתנהגות השקולה והאחראית היא לא פופוליסטית, אך היא הנכונה", המשיך השר לשעבר. "אל הקבינט האחרון היינו צריכים להגיע כשחמאס מבקש הפסקת אש אחרי שספק מכה ולא אחרי שהוא שיגר מאות רקטות ללא מענה. החמאס כבר שלוש וחצי שנים לא ירה כדור אחד לשטחנו וזה נבע מהמחיר הכבד שהוא שילם בצוק איתן. במצב של היום, אני מקווה שיהיה לנו שקט שלושה שבועות. התגובה הייתה צריכה להיות חריפה ומיידית. יש לכך תוכניות מוכנות. אם בסופו של דבר חמאס לא מסכם את הסבב בזה שהוא שילם מחיר כבד ולכן הוא מתחנן להפסקת אש אלא הדימוי שנוצר הוא שהוא הכה בנו, זה פתח להסלמה הבאה".
 
"אני לא הייתי בדיונים", הסביר, "אך בין לכבוש את עזה לבין להגיב ברפיסות יש מרחב גדול מאוד של אפשרויות. שרים התבטאו מיד לאחר גל טרור העפיפונים שמדובר במשהו נסבל ולא נורא. ברגע שאמרת 'זה לא נורא' זה הפך להיות חלק מכללי המשחק. מה זה לא נורא? זה נורא! הם הפרו את הריבונות. היה צריך להכות מכה קשה ולהבהיר את כללי המשחק".
 
בתוך כך, הייתה לו ביקורת רבה על היעדרותו של נתניהו בזמן ההסלמה בדרום: "באירועים שצריך לשבח את ראש הממשלה אני משבח גם בעמדתי הנוכחית. כמו מה שקורה עם סוריה, אני חושב שזו התנהלות נכונה. אבל איך ייתכן שיוצאים למבצע מיוחד כשראש הממשלה לא בארץ? אני זוכר הרבה מאוד מקרים בהם ראש הממשלה אמר שהדברים לא יתבצעו כשהוא לא בארץ, או שידחו את המבצע או את הנסיעה לחו"ל".