הולכים לבחירות: בתום פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו״ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, שנערכה היום (שישי) בצהריים, התברר כי לאור עמדתו הנחרצת של יו״ר כולנו, השר משה כחלון, ללכת לבחירות בהקדם האפשרי, אין היתכנות להמשך קיום הממשלה, כך לפי מקורבי בנט. ביום ראשון יתואם מועד הבחירות בין ראשי מפלגות הקואליציה. ואולם, בלשכת רה"מ קראו לא להפיל את ממשלת הימין, והכחישו את הפרסומים על הליכה לבחירות. 

בהודעה מטעם סביבת נתניהו נמסר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם השר נפתלי בנט. ראש הממשלה נתניהו אמר לשר בנט שהשמועות על כך שהתקבלה החלטה על הליכה לבחירות אינן נכונות. ראש הממשלה נתניהו הדגיש שחשוב לעשות כל מאמץ כדי לשמור על ממשלת הימין ולא לחזור על הטעות ההיסטורית של 92’ כשהפילו ממשלת ימין, העלו את השמאל לשלטון והביאו את אסון אוסלו על מדינת ישראל. ראש הממשלה נתניהו עדכן את השר בנט על כך שבשלב המיידי ראש הממשלה לוקח לידיו את תיק הביטחון לאור האתגרים הקריטיים העומדים כעת לפתחה של מדינת ישראל. בתחילת השבוע ראש הממשלה יקיים שיחות עם ראשי הקואליציה והוא סומך על אחריותם של השרים שלא יעשו טעות היסטורית של הפלת ממשלת ימין".

אתמול תבע שר החינוך לקבל את תפקיד שר הביטחון לאחר התפטרותו של אביגדור ליברמן מהתפקיד. באירוע של משרד החינוך אמר בנט: “לא הייתי עוזב את הנהגת החינוך בישראל עבור שום תפקיד אחר בעולם, לולא משבר האמון הביטחוני העמוק שפוקד את מדינת ישראל. פניתי לראש הממשלה על מנת שיטיל עלי את תפקיד שר הביטחון, עם מטרה אחת בלבד: שישראל תחזור לנצח. ללא קבלת אחריות על הביטחון וללא שינוי דרמטי ההרתעה הישראלית תמשיך להישחק וחמאס ימשיך שלא לפחד מאיתנו. לכן אני מתייצב כאן היום ואומר: אני מוכן לקחת אחריות”.



בזה אחר זה נפגשו אתמול ראשי הקואליציה עם נתניהו. הראשון היה שר האוצר משה כחלון (כולנו), כשבאמתחתו פתרון אחד למצב הקיים: בחירות בהקדם. “במצב הנוכחי, הדבר הנכון ביותר עבור אזרחי ישראל וכלכלת ישראל הוא ללכת לבחירות מוקדם ככל הניתן”, נכתב בהודעה מטעם כולנו. גורם במפלגה אמר ל”מעריב־סופהשבוע” כי כחלון אמר לנתניהו כי יפעל לתאם עם כל ראשי הקואליציה מועד מוסכם לבחירות. בכולנו הסבירו כי המשך כהונתה של ממשלה צרה משמעו ניסיונות של השותפות להוביל מהלכים שעלותם למשק גבוהה, מתוך רצון למקסם את יכולתם לקראת הבחירות.



שר נוסף שנפגש אמש עם נתניהו הוא יו”ר ש”ס אריה דרעי ובפיו אותה בשורה. “בעקבות הודעת שר האוצר משה כחלון כי יש ללכת לבחירות מהר ככל האפשר, צריך לתאם מועד בחירות מוסכם עם ראשי המפלגות”, נכתב בהודעת לשכת שר הפנים. “השר דרעי הוסיף כי טובת המדינה מחייבת הליכה מוסכמת לבחירות”.



גורמים במערכת הפוליטית ציינו כי שרשרת הניצחונות של ש”ס ברשויות המקומיות היא הזדמנות מצוינת עבור דרעי לצאת לבחירות, כאשר כל מערך התומכים מאורגן ויכול לגייס את הפעילים לבחירות הכלליות.



חוק מיוחד



הדרך להקדמתן של הבחירות מתחילה בחקיקת חוק מיוחד לפיזור הכנסת, שבו גם יצוין התאריך לבחירות – לפחות 90 יום ממועד אישור החוק, אך לא יותר מחמישה חודשים ממועד זה. כך שאם המהלך יחל בשבוע הקרוב, הבחירות יוכלו להיערך כבר ב־26 בפברואר. לפי גורמים שונים בקואליציה, חלק מראשיה מעדיפים לקיים את הבחירות בחודש מרץ. זאת גם משום שמזג האוויר כבר נעים יותר וגם מכיוון שבכך הממשלה תשלים ארבע שנים (הבחירות הקודמות נערכו ב־17 במרץ 2015).



לפי הנוהג, הבחירות בישראל מתקיימות בימי שלישי. כך שאם מעוניינים לעבור את התאריך הסמלי של 17 במרץ ניתן לקיימן כבר ב־19 במרץ. אולם נראה שתאריך זה לא ייבחר, זאת בשל הסמיכות לחג פורים שחל למחרת. לפיכך, הדעה הרווחת במסדרונות הכנסת היא שהתאריך האידיאלי לקיום הבחירות הוא ביום שלישי 26 במרץ. בעקבות המשבר הפוליטי פרסם חמאס הודעה מיוחדת, ובה נאמר: “ההתפטרות של ליברמן היא הכרה בתבוסה ובחוסר האונים מול ההתנגדות הפלסטינית. זהו ניצחון פוליטי של עזה, שהצליח ליצור רעידת אדמה פוליטית בכיכר הכיבוש”.