יו"ר כולנו משה כחלון אמר היום (שני) בישיבת סיעתו בכנסת כי "קשה להאמין שהעסק הזה יחזיק. נערכים לבחירות בחודש מרץ ואני יודע שזה יגיע לתקשורת". הדברים נאמרו בעקבות הודעת שרי הבית היהודי כי הם נשארים בממשלה. מוקדם יותר העריכו גורמים בסביבתו של שר האוצר בשיחה עם 'מעריב אונליין' כי "כחלון לא מתכוון להפיל את הממשלה היום".

עוד ציינו הגורמים כי הוא צפוי לקיים בהמשך השבוע פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לדבריהם, השר מחכה לשמוע ממנו אילו ערובות הוא יכול לתת לו, לכך שלא יהיו כל מיני חקיקות פופוליסטיות שיעלו למשק מיליארדים. לשאלת מעריב, האם כחלון מכוון למסור הצהרה דרמטית, ולפרק את הממשלה, ענה הגורם: "לא כרגע".
 
כזכור, מוקדם יותר היום, לאחר 12 שעות של ספקולציות, יו"ר הבית היהודי ושר החינוך, נפתלי בנט, הצהיר ביחד עם שרת המשפטים ומספר שתיים בסיעתו, איילת שקד, כי מפלגתו תישאר בממשלה ובקואליציה. "בשיחתנו ביום שישי, אמרתי לראש הממשלה שאינני מציב אולטימטום, וקיבלתי בהערכה שהוא רואה בי מועמד ראוי לתפקיד. אבל בפועל, החליט נתניהו, מסיבותיו שלו, ליטול את התפקיד. בנאומו הבטיח ראש הממשלה לשנות נתיב, להוביל למהפך, לשנות נתיב של עשר שנים לכיוון של עוצמה. אם ראש הממשלה רציני בכוונותיו, אני אומר כאן - אנחנו מסירים את כל דרישותינו הפוליטיות ושישראל תחזור לנצח. אני אשלם מחיר פוליטי מסוים, לא נורא - נתגבר. עדיף שראש הממשלה ינצח אותי בקרב פוליטי, מאשר שהנייה ינצח את מדינת ישראל", אמר בנט. 

צילום: מרק ישראל סלם


בשבוע שעבר, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הודיע על התפטרותו מתפקיד שר הביטחון, זאת בעקבות מה שהגדיר כ"כניעה לטרור" של הממשלה, וקרא להקדמת הבחירות. זמן קצר לאחר הודעתו הודיעה יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, כי מפלגתה לא תישאר בממשלה אם תיק הביטחון לא יועבר לשר החינוך נפתלי בנט: "עכשיו זה הזמן להפקיד את תיק הביטחון בידי נפתלי בנט והבית היהודי. בלי תיק הביטחון הבית היהודי לא תמשיך כשותפה בממשלה".
 
"אני מניח שכל אחד ניסה לנחש מה פשר המפגש הזה, ואני מניח שניחשתם נכון - אני כאן על מנת להודיע על התפטרותי", אמר ליברמן בפתח דבריו, והסביר: "מבחינתי מה שקרה אתמול, בשילוב עם תהליך ההסדרה מול חמאס, זה כניעה לטרור, אין לזה שום הגדרה אחרת, אין לזה משמעות אחרת. זאת כניעה לטרור".

בתוך כך, שר הכלכלה אלי כהן (כולנו) התייחס במהלך כנס העיתונות באילת להצהרות שנשאו בנט ושקד מוקדם יותר היום. "לא הבנתי את המהלך שלהם להודיע על מסיבת עיתונאים ולבסוף לא להתפטר", אמר, "כולנו רוצה יציבות, דבר שהופך לאתגר משמעותי בממשלה הכוללת 61 ח"כים".