עם 61 חברי כנסת בלבד הקואליציה הצרה של נתניהו יוצאת לדרך ברגל שמאל. הקואליציה הפסידה היום (שני) בהצבעה על חוק המקרקעין, שנפל בקריאה שלישית ברוב של 47 מתנגדים ו-42 תומכים. לפני ההצבעה, יו"ר ועדת הפנים ח"כ יואב קיש סיים להציג את ההצעה ושאל את חברי האופוזיציה האם הם בעד וקיבל תשובה חיובית, אך לפני ההצבעה הורה רכז האופוזיציה, ח"כ יואל חסון, להצביע נגד והחוק נפל.
 
ח"כ קיש הגיב לדברים ואמר כי "הייתה פה הצעה בנושא מקצועי לחלוטין שעבדנו עליה במשותף קואליציה ואופוזיציה. לא יכול להיות שחברי כנסת שאני שואל אותם אומרים לי שהם בעד ואז יוכל חסון רץ פנימה וקורא להצביע נגד. יואל חסון אתה שקרן וגורם לאנשים אחרים לשקר בשימך. יש גבול לצביעות ולהתנהגות וכזו רמה אני עוד לא ראיתי בכנסת ישראל. זה ביזיון שהפלתם את ההצעה הזו".

לפני כן הצבעת אי האמון בממשלה שהגישה האופוזיציה זכתה לרוב בכנסת, אולם היות ולא היו 61 חברי כנסת שתמכו בה, הממשלה לא תיפול. ההצבעה, שעברה ברוב של 47-50 תומכים במספר הצבעות שונות מול אפס מתנגדים עקב החרמת הקואליציה. חברי הקואליציה החרימו את ההצבעה, לטענתם בעקבות החלטת האופוזיציה שלא להתקזז עם מספר חברי כנסת ביניהם, ישראל אייכלר (יהדות התורה), שלא הגיע למליאה עקב חתונת בתו. 

חבר הכנסת יריב לוין (הליכוד) אמר בכנסת במהלך הדיון על הצבעת אי האמון בממשלה כי "ההצעות האלה הן לא רציניות, הן לא במקומן. אני חושב שבניגוד לכל ההצעות האלה, וכמעט אף אחד לא רוצה שהם יזכו ברוב בכנסת, הממשלה תמשיך לפעול ולעשות את המוטל עלינו, לטובת מדינת ישראל. למרבה ההפתעה, הכנסת לא תצביע בעד ההצעות אי אמון ולא יימצאו 61 חברי כנסת שיפילו את הממשלה". 


שר המדע אופיר אקוניס אמר במהלך הדיון כי "חברות וחברי האופוזיציה כבר תפרו את החליפות. חגגו את נפילת הממשלה ואת הקדמת הבחירות. ובכן, חברי האופוזיציה התבדו. כל השאיפות כל החלומות ירדו לטמיון באירוע אחד קצר הבוקר בבניין הכנסת שבו הודיעו שרים מהבית היהודי שלא יפילו את ממשלת הימין ושלא יחזרו על הטעות של מפלגות התחיה צומת ומולדת שבינואר 1992 הפילו את ממשלתו של יצחק שמיר. שנה שלמה תהיה לכם לגלות איך אנו מובילים קואליציה של 61".
 
לפיד לנתניהו: "לא תוכל לאורך זמן לחמוק ממשפט הציבור"
 
יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ציטט בנאומו את דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן שהיה יו"ר האופוזיציה. "לפני כמה שנים עמד פה מועמד לראשות ממשלה ונאם, שמו בנימין נתניהו", אמר. "כל מילה הייתה אז אמת, והיום אמת: אומרים לנו בציניות שזה שכשל הוא זה שיתקן. זה כאילו לתת לתת לקברניט הטיטאניק עוד ספינה. שמירה על הביטחון, שבעצם אתם מתכוונים לשמירה על כיסאותיכם. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להמשיך עם מנהיגות רשלנית כזאת, שמאפשרת חודשים ושנים של ירי טילים על יישובינו, אזרחינו וילדינו. אזרחים רבים מבקשים דברים רבים. שאיפה זאת מאחדת היום אנשים רבים, כולל כמה חברי כנסת אמיצים בבית הזה". 
"הם כבר מאסו בתרגילים ותכסיסים בעולם שבו הפוליטיקה היא חזות הכל. תרבות של רמייה, שאסור לנו לקבלה. שקר הוא אמת, רע הוא טוב, כישלון הוא הצלחה, זאת המנהיגות שנציב בפני ילדינו? חוסר האחריות? לא תוכל לאורך זמן לחמוק ממשפט הציבור. הבחירות יגיעו ונגלה את רצון העם.  עד כאן נאום נתניהו", אמר לפיד, והמשיך: "אני חותם על כל מילה - הבחירות מגיעות והגיע הזמן לפגוש שוב את רצון העם, מר נתניהו".

"כישלון הוא לא הצלחה והעתיד לא ייראה כמו העבר". לפיד. צילום: מרק ישראל סלם

 
"זאת תזכורת לתהליך בלתי נמנע, זה מה שקורה שאתה יותר מדי זמן בשלטון. הסיאוב בלתי נמנע, הקלקול הוא בלתי נמנע. המדינה הזאת חשובה מכולנו, כי עם ישראל גדול יותר מכולנו. נתניהו ראש הממשלה 10 שנים. מה שלא עשית ב-10 שנים, כבר לא תעשה. מה שלא עשית בעזה, כבר לא תעשה. מה שגרמת ביוקר המחייה ולילדי הפריפריה, מישהו אחר יצטרך לשנות".

"ישראל מדינה נהדרת, הנהדרת שבמדינות. אנחנו לא הטיטאניק, אנחנו לא עומדים לטבוע, אבל הבעיה שלנו היא המערכת הפוליטית והממשלה של נתניהו", אמר לפיד. "נתניהו מנסה למכור לנו שאין לו תחליף והוא המבוגר האחראי. זה שאתה מבוגר, לא הופך אותך להיות אחראי. זה שאתה הרבה זמן בשלטון, זאת לא מעלה, זה בעיה. זה מה שראינו בקרקס הפוליטי של היממה האחרונה". 
"אנשים חוששים משינוי, זה טבעו של האדם, אני אומר לכם - תחששו הרבה יותר מקיפאון, מקיבעון, ממי שיש לו פתרונות ישנים לבעיות ישנות. הגיע הזמן למנהיגות חדשה ואחרת. שקר הוא לא אמת, רע הוא לא טוב, כישלון הוא לא הצלחה ומעל הכל - העתיד לא ייראה כמו העבר. הבחירות מגיעות, יכול להיות שהן נדחו בשבוע-שבועיים, אבל הן באות. אפשר לנצח את הבחירות האלה. עם ישראל תמיד מצא את הזמן לשינוי, ועכשיו זה הרגע הנכון. אפשר לעשות את זה גם הפעם".