לאחר שהקואליציה הצרה ובה 61 חברי כנסת יצאה לדרך, אחד האתגרים הגדולים שעומדים לפתחה הוא להצליח ולהעביר חוקים שנויים במחלוקת ברוב של חבר כנסת אחד. אחד החוקים שנופלים תחת ההגדרה הזו הוא חוק ה"נאמנות בתרבות" שמובילה שרת התרבות מירי רגב. לאחר פרישתו של ליברמן וסיעת "ישראל ביתנו" מהקואליציה לא ברור האם יש לקואליציה את הרוב הדרוש להעביר את החוק.



כזכור, החוק מעניק לשרת התרבות סמכויות לקצץ ואף לשלול תקציבים של מוסדות תרבות הפועלים נגד ערכיה של המדינה, לדוגמא שלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; הסתה לגזענות, אלימות וטרור; תמיכה במאבק מזוין או טרור; ציון יום העצמאות כיום אבל, והשחתה או ביזוי לכבוד הדגל ולסמלי המדינה.



ב"ישראל ביתנו" התלבטו בסוף השבוע האם לתמוך בחוק, כפי שפורסם לראשונה במעריב, ולבסוף החליטו כי חמשת חברי הכנסת לא יתמכו בהצעת החוק. ביום ראשון עוד אמרה רגב בהתייחסה לשאלת "מעריב" האם קיבלה הבטחה מח"כ ליברמן לתמיכה כי "שוחחתי עם ליברמן ביום חמישי והוא אמר שלא הייתי צריכה בכלל להרים טלפון ושהוא תומך". הערב כבר תקפה רגב את ליברמן בערוץ "כנסת": הבוקר אמר לי ליברמן כי הוא לא יתמוך בחוק, כי הקואליציה לא תומכת בחוק 'עונש מוות למחבלים'. במקום ללכת על המהות, הוא החליט שהוא לא תומך בחוק. כשאומרים לי מילה זו מילה והיום ליברמן שוב פעם הוכיח שאצלו מילה זו לא מילה".



רגב הוסיפה כי אם הצעת החוק לא תאושר "זה כישלון גדול לממשלת הימין, לליכוד, לבית היהודי, לכולנו וגם לשרת התרבות. אבל אני היחידה לא יכולה להוביל את זה לבד". בסיעת ישראל ביתנו אישרו את הדברים, יו"ר הסיעה ליברמן אמר כי "התמיכה מותנת בקידום שני חוקים, חוק עונש מוות למחבלים וביטול קיצור שליש למחבלים שהסיעה מקדמת".



יש לציין כי גם בקואליציה ישנם חברי כנסת בעיקר מכולנו שמתנדנדים בכל הנוגע לתמיכה בחוק, כך שלא מן הנמנע שעקב קושי להגיע לרוב הנדרש, כפי שהיה הערב, הקואליציה תאלץ לדחות את ההצבעה עד להתייצבות.