בצל איומה של שרת המשפטים, איילת שקד, שהודיעה כי היא מתכוונת לנקוט בסנקציות נגד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (יועמ"ש), דינה דילבר, בעקבות דבריה הנוקבים בכנסת, החליט היום (ראשון) היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, לא לשלוח מחר את זילבר לדיון בוועדת החוקה בנושא חוק היועמ"שים. 



מטעם משרד המשפטים ידברו לאה רקובר, יועמ"שית משרד המשפטים ועו"ד דני חורין ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. בסביבתו של מנדלבליט מבהירים כי ההחלטה על אי שליחת זילבר היא החלטה אישית של מנדלבליט ואף גורם לא פנה אליו בדרישה לאסור על הגעתה. אולם, למעריב נודע כי מספר חברי כנסת התכוונו לעורר מהומה אם עו"ד זילבר תתייצב לדיון ואף שקלו להחרים את הדיון. גם שרת המשפטים איילת שקד לא מתכוונת לעבור לסדר היום במקרה שזילבר תתייצב לדיונים בוועדות הכנסת שלא באישורה.

 

מנדלבליט ושקד. צילום: פלאש 90
מנדלבליט ושקד. צילום: פלאש 90



כזכור, ביום שני שעבר הודיע היועץ המשפטי לממשלה לראש הוועדה לביקורת המדינה, שלי יחימוביץ', כי לא יגיע לדיון על חוק היועמ"שים של שרת המשפטים, וכי מי שתייצג אותו תהיה המשנה שלו, זילבר, שהותקפה החודש על ידי הבית היהודי והליכוד בעקבות דבריה בדיון על חוק הקולנוע.



כזכור, בדיון שנערך בוועדת החינוך של הכנסת לפני כשבועיים וחצי, להכנת חוק נאמנות בתרבות לקריאה שנייה ושלישית, הביעה זילבר את התנגדותה להמשך קידומו של החוק. במסגרת דבריה, אמרה כי "התיקון המוצע מעורר קשיים של ממש. החוק מקנה סמכויות גורפות עד כדי שלילת תקציבים, תוך כדי יצירת אפקט מצנן וצנזורה עצמית. תרבות היא דמיון חופשי ויופי וריבוי קולות ואומץ והתרסה וכנות וביטוי שאיננו מתחנף שאנו מתאים את עצמו למבחני התאמה שלטוניים".


"אנחנו משתנים והארץ שינתה את פניה", המשיכה, "הימים מביאים לא רק חוקים חדשים אלא מילים חדשות – נאמנות, משילות ועוד. שיח חברתי ופוצע – האם יש מי שנאמן ויש גם מי שבוגד. הבו לנו עם ממושמע ומחונך שחשיבותו אחידה. הנאמנות בתרבות היא אוקסימורון כמו שתיקה רועמת. מגילת העצמאות קוראת להיות עם חופשי בארצנו - בכל ובעיקר בתרבות זוהי התורה כולה. "המסגרת החוקית שמסדירה את התמיכות הממשלתית – אנחנו משאירים את החוק ההוא שיטפל בכל שאר התמיכות ורק לנושא התרבות אנחנו מייצרים הסדר ייחודי שהוא מחמיר יותר ומתנהל בצורה שונה מההסדרים האחרים. עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שהחוק מעורר קשיים של ממש".

השרה שקד לא נותרה אדישה לדבריה ופנתה ליועמ"ש, לו אמרה כי "המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עברה כל גבול. ניכר כי אין זילבר מבקשת לפעול כיועצת משפטית באופן מקצועי וישר. לצערי אין מנוס מלקבוע כי תפיסתה הפוליטית של זילבר צריכה למצוא את ביטויה בריצתה לתפקיד פוליטי במסגרת מפלגה ממפלגות הכנסת".