"רגע היסטורי" קטן במאבק באלימות כלפי נשים נרשם בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת שאישרה פה אחד לקריאה השנייה והשלישית את הצעת התיקון לחוק העונשין שיאפשר למתלוננות לחשוף את זהותן ללא צורך באישור בית משפט. עם אישורו הסופי של התיקון במליאת הכנסת לראשונה נפגעות ונפגעי עבירות מין יוכלו להיחשף מרצונן בכלי התקשורת וברשתות החברתיות ללא אישור בית משפט וללא סנקציה פלילית. כיום, חוק העונשין קובע כי המפרסם שמו או זהותו של נפגע עבירת מין או של מתלונן כי נפגע בעבירת מין, ללא מתן הסכמתו בפני בית המשפט – דינו מאסר שנה. איסור זה חל גם על כלי תקשורת המראיין את נפגע העבירה או את מי שהתלונן כי נפגע מעבירות מין, וכך נפגעי עבירה אינם יכולים לפרסם את שמם או זהותם, ללא הליך האישור מבית המשפט.



ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני), מיוזמות החוק, אמרה בדיון: "אני מברכת על כך שהצעת החוק הפכה להצעה ממשלתית. אנחנו עדים לחוק שלא רק עבר זמנו ובטל קורבנו, אלא הוא כל כך פטרנליסטי שהוא הפך למכשול לנפגעות עבירות מין במקום לתת להן סעד וניתן לפרשנות למחוזות הזויים. צריך לזכור שהקול של הנשים הנפגעות הוא כלי להעצמה. כמו העבדות, שבעבר הייתה חוקית ובהמשך הוצאה מהחוק, גם היום בעידן החדש, דברים השתנו ונשים רוצות להשמיע את קולן".



ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), גם היא מיוזמות החוק, הוסיפה: "חייבים להעביר את התיקון לחוק המיושן הזה לפני שהכנסת מתפזרת. עצם החשיפה היא חלק מתהליך השיקום, הרתעת הפוגעים, הגברת המודעות הציבורית והגנה על הנפגעות בעתיד" והדגישה: "המציאות כיום מעוותת. החוק מגן על התוקף ומרתיע ומשתיק את הקורבן. חלפה שנה מאז פרץ קמפיין #metoo לחיינו ובמהלכו נראתה עלייה של 230% במספר חשיפת התלונות של נשים שחוו הטרדה מינית. לא נתפסת המחשבה שכל אותן נשים אמיצות שנחשפו בקמפיין נחשבות בישראל עברייניות. התיקון מתאים את החוק אל מול המציאות בשטח כי אנחנו חייבים להגן על הנפגעות שלעיתים החשיפה והמסלול הציבורי הוא המוצא האחרון עבורן ולהחזיר להן את קולן".



אושר בוועדה. צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת



עו"ד ליאנה מגד נציגת משרד המשפטים סיפרה כיצד השתכנע המשרד לתמוך בהצעת החוק: "ראינו שנפגעים ונפגעות במצב הנוכחי לא יכולים לספר את סיפורם וכל הדבר הזה הוביל אותנו לעשות שינוי תפיסתי. הבנו שיש הגנה יותר מדי גדולה שפוגעת בתהליך ההחלמה והשיקום של הנפגעות. הצעת החוק הממשלתית מייתרת את ההסכמה של הנפגעת בפני בית המשפט ותספיק מעתה רק הסכמת הנפגעת בכתב". עו"ד מגד הדגישה כי תיקון החוק יחול רק על נפגעי עבירה בגירים.



בתוך כך, לאחר התבטאותה השבוע של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, שביקרה השבוע את החלטת הקואליציה שלא לתמוך בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית למחדלי האכיפה בתחום האלימות במשפחה, דחה בכל זאת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הליכוד) את בקשתן של חברות הכנסת מהאופוזיציה לקיים בדחיפות דיון חוזר על הקמת ועדת החקירה לנושא רצח נשים. ח"כ סתיו שפיר וח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני), שהגישו את הבקשה לדיון חוזר בנושא, מסרו בתגובה: "בקואליציה של נתניהו אין הבחנה בין שקר לאמת, וראש הממשלה מרשה לעצמו לשקר לציבור שהוא מטפל בנושא ובמקביל להצביע נגדו בכנסת, ללא כל הפרעה. אפילו 192 נשים שנרצחו כאן בעשור האחרון ועשרות הקורבנות הבאים לא גורמות לממשלה להתעורר. זהו לא נושא של ימין או שמאל, ואין מקום לשיקולים פוליטיים פוליטיים. לא ננטוש את הנשים לבד במאבק. המטרה היא לחקור את מחדלי משרדי הממשלה ובעיקר את הרפיסות של הרווחה וביטחון הפנים, בטיפול באלימות נגד נשים. זה צעד חשוב ויש בכוחו לעורר את הממשלה לפעול."



היום אותרה גופתה של יארה איוב, שנרצחה על פי החשד על ידי בני משפחה בגוש חלב. משדולת הנשים בישראל נמסר: "התבשרנו בכאב נורא שגופתה של יארא בת ה-16 שנרצחה באכזריות, נמצאה בפח אשפה ביישוב בו גרה. איוב היא האישה ה-23 מאז תחילת 2018, עולם ומלואו, שמצאה את מותה, רק בגלל שמישהו חשב שהיא הרכוש שלו. שיא מחריד של רציחות על רקע מגדרי בחמש השנים האחרונות. אנו דורשות מהמשטרה לחקור את המקרה החמור הזה לעומק ולמצות את הדין עם הרוצחים, וקוראות לממשלה להתכנס לדיון חירום ולנקוט בכל צעד אפשרי כדי לפעול בדחיפות ובנחישות כדי למנוע את הרצח הבא".