כמו במקרה של מועמדותו של גל הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה לפני כשלוש שנים, גם הלילה (שישי) פסלה הוועדה למינוי בכירים בראשות שופט בית המשפט העליון לשעבר אליעזר גולדברג את מועמדו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן לתפקיד המפכ"ל. בהודעה דרמטית, הודיעה הוועדה כי לאחר שוויון בהצבעה בנוגע למינוי של ניצב בדימוס משה אדרי לתפקיד, השופט גולדברג השתמש בקול שובר השוויון שברשותו ופסל את המינוי.



במהלך הדיון התנגדו השופט בדימוס וחברת הוועדה פרופסור טליה איינהורן למינוי, וזאת מול עמדת חברי הוועדה משה טרי ופרופסור דניאל הרשקוביץ, שתמכו באישור המינוי לתפקיד הבכיר והרגיש. הוויכוח על מינויו של אדרי לתפקיד נע סביב פגישתו של המפכ"ל המיועד עם עורך הדין פיני פישלר, שמייצג את רפי רותם, אחד המתנגדים למינוי שהופיעו בפני הוועדה.



השופט בדימוס אליעזר גולדברג, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"בעצם קיום הפגישה יש טעם לפגם"



במהלך עדותו בוועדה, טען רותם כי בזמן שאדרי כיהן כמפקד מרחב ירקון, בשנת 2009 הוא סולק מהתחנה כאשר בא למסור חומרים על פעילותה של פרקליטת מחוז תל אביב דאז, רות דוד, כחושף שחיתויות. מקרה נוסף עליו העיד רותם מול הוועדה אירע שנה לאחר מכן, אז הוא נעצר בעקבות פקס בו תקף בכיר במשטרה, ולטענתו הותקף על ידי חמישה שוטרים במהלך שהותו בתחנת המשטרה. התיק נגד השוטרים נסגר על ידי מח"ש וכיום נמצא בהליך משפטי אזרחי. רפי רותם נציין הוא חושף שחיתויות ברשות המיסים שנעצר מספר פעמים על ידי המשטרה .



כשנודע על כוונתו של השר ארדן למנות את אדרי לתפקיד, התקשר המפכ"ל המיועד למרשו של רותם, עורך הדין פישלר, והזמין אותו לפגישה שערכה למעלה משעה. לאחר הפגישה טען פישלר כי השניים שוחחו על עדותו הצפויה של רותם, דבר אותו אדרי הכחיש. עם זאת, למרות הכחשתו של אדרי, הוועדה קבעה ברוב קולות כי בעצם קיום הפגישה ישנו טעם לפגם, גם אם לא הוכח כי השניים אכן דיברו על העדות הצפויה נגד אדרי. 



גולדברג ואדרי אמרו כי "גם אם יעדיפו את גרסת המועמד כי בפגישתם לא דיברו כלל עם רותם, רואים הם את עצם הפגישה עם עו"ד המייצג מתלונן נגדו, שעה שהוועדה מקיימת דיוניה, ובכלל זה גם באותה תלונה, ככשל בהתנהגות ובשיקול הדעת שמגיע להתנהגות בלתי ראויה, ולא רק בגדר "טעות" כהגדרת המועמד", והוסיפו כי "אמון הציבור במשטרה מושפע, במידה רבה, מדמותו של המפכ"ל, לכן לדעתם העננה של הפגישה האמורה תלווה את המועמד לאורך כל שנות תפקידו, אם ייבחר לתפקיד, ובכך ייפגע אמון הציבור במשטרה". עם זאת, חברי הוועדה טרי והרשקוביץ טענו לעומתם כי אין הם רואים בפגישתו של אדרי עם פישלר כדבר שצריך להשפיע על מועמדותו של אדרי, תוך שהם מאמצים את גרסתו כי הפגישה התמקדה בביקורת שיש לפישלר על תפקוד המשטרה ולא עסקה בעדותו של רותם בפני הוועדה.



מינוי נוסף שהסתבך, גלעד ארדן בטקס הפרידה מאלשיך, צילום:  אלון חכמון
מינוי נוסף שהסתבך, גלעד ארדן בטקס הפרידה מאלשיך, צילום: אלון חכמון



ארדן: "אין לבסס דופי ערכי נורמטיבי באדרי"



השר לביטחון פנים גלעד ארדן, יצא נגד החלטת הוועדה, כאמור, ואמר כי יבקש להופיע מולה כדי לשטוח את טענותיו. ארדן ציין כי לראות עיניו, אין בנימוקי הוועדה כדי לבסס דופי ערכי נורמטיבי או ליקוי בטוהר המידות בהתנהגותו של ניצב אדרי ואין בנימוקים להבנתו כדי למנוע את מינויו למפכ"ל. עוד הודיע השר כי בכוונתו למנות ממלא מקום למפכ"ל המשטרה.



אל השר לביטחון פנים הצטרפה גם שרת המשפטים איילת שקד, שטענה כי מינוי המפכ"ל הוא בסמכות הממשלה, ולוועדת גולדברג אין זכות וטו למנוע מינוי ממשלתי. "מי שממנה מפכ"ל זו הממשלה בהמלצת השר לביטחון פנים, ולא שני חברי ועדת גולדברג. דעת השניים האחרים, הנציב הרשקוביץ ומשה טרי, פשוטה והגיונית. אי אפשר למנות מפכ"ל כאילוץ ולא לבצע את הבחירה הטובה ביותר בגלל מראית עין מאיזו פגישה. אדרי הוא קצין מצטיין. אף אדם אינו מושלם. הממשלה צריכה למנות את המועמד המתאים ביותר".



גורמים בכירים, גם קציני משטרה וגם גורמים בכירים במשרד לביטחון פנים טענו מעט לפני ההחלטה כי כל ההליך שעובר אדרי הוא "מהלך משפיל ומבזה שעובר קצין בעל ניסיון כמו שלו", והוסיפו כי אדרי "הוא המועמד הראוי ביותר לתפקיד".