ועדה מטעם מבקר המדינה, יוסף שפירא, קבעה היום (רביעי) כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא יוכל לקבל תרומות מבן דודו נתן מיליקובסקי ומאיש העסקים ספנסר פרטרידג' על מנת לממן את שכר צוות ההגנה שלו. 



במסמך שפורסם מטעם הוועדה הוסבר כי "ככלל, לא מדובר בסוג העניינים שהוא מוצדק בנסיבות המקרה ותקין מבחינה ציבורית. הדברים יפים גם לענייננו. כפי שנקבע בעבר, נדרשות נסיבות אישיות ייחודיות וכבדות משקל ביותר כדי לחרוג מכך. נסיבות כאלה כלל לא הוצגו בפני הוועדה. מימון הוצאות משפט הנובעות מחקירה פלילית, הכוללת חשש למעשים פליליים בקשר עם בעלי הון שונים, לא ראוי שייעשה בידי בעלי הון. על בסיס כל הטעמים שלעיל הוחלט לדחות את הבקשה".



פרקליטיו של ראש הממשלה נתניהו מסרו כי "לאור שילוב הנסיבות של פטירתו של עו״ד יעקב וינרוט ז״ל והאירועים הביטחוניים שראש הממשלה נתניהו ניהל בעת האחרונה, לא עלה בידו לענות לשאלות הוועדה במועד שהיא קבעה. צוות הפרקליטים החדש של רה״מ בראשות עו״ד נבות תל-צור, כבר פנה לוועדה והבהיר כי בימים הקרובים יועברו כל הנימוקים לבקשה שהופנתה לוועדה ובכלל זה תקדימים בהם ניתנו אישורים לנבחרי ציבור למימון הגנתם. לפיכך, יש להמתין להחלטה הסופית של הוועדה לאחר שתשמע את הנימוקים המלאים שיוגשו בפניה".


במשרד המשפטים אמרו כי "לפני כעשרה חודשים, פנה ראש הממשלה ליועץ המשפטי לממשלה בנוגע למימון הוצאות ההגנה המשפטית שלו ע"י שניים ממקורביו.  לאחר בחינת הדברים, מצא היועץ המשפטי לממשלה כי בנסיבות העניין, חוק המתנות איננו חל, אולם, על ראש הממשלה לפנות לוועדה למתן היתרים לפי 'כללי אשר', הפועלת במשרד מבקר המדינה, על מנת שתבחן אם יש מקום להתיר את קבלת המימון כמבוקש (אנו מפנים בעניין זה להודעתנו מיולי 18'). בדיקת הוועדה נדרשה משום שכללי אשר בוחנים נקודת מבט רחבה יותר מהאמור בחוק המתנות, המתייחסת גם להיבטים ציבוריים ואחרים.
החלטת הוועדה מאשרת את עמדת היועץ המשפטי לממשלה לפיה בנסיבות העניין, חוק המתנות איננו חל, וכי הוועדה למתן היתרים היא הפורום המתאים והמוסמך לדון בבקשת ראש הממשלה. החלטת הוועדה מדברת בעד עצמה, והיא אף מתווה כללים חשובים ליישום כללי אשר בסוגיות מעין אלה בעתיד".

 


לאחרונה החליט ראש הממשלה להחליף את צוות הגנה שלו, מלבד עו"ד עמית חדד, שימשיך לייצגו. מי שיעמוד בראש הצוות החדש יהיה עורך הדין נבות תל-צור, מי שייצג בעבר שורה ארוכה של אישי ציבור, בהם אהוד ברק, אהוד אולמרט, אריה דרעי, פואד בן אליעזר, דני דנקנר וצבי בר. תחתיו ימונה צוות הגנה חדש, הכולל את ד"ר עודד מדריק, לשעבר שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, שהסכים להיות יועץ מיוחד בצוות ההגנה. 

ההחלטה התקבלה שלושה ימים בלבד לאחר שהמשטרה פרסמה את המלצותיה בתיק 4,000, המכונה תיק בזק-וואלה, ומהם עולה כי נתניהו חשוד בקבלת שוחד. התיק עוסק בעיקרו בחשד לכאורה לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים שבוצעו על ידי נתניהו ועל ידי שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק ואתר "וואלה".
 
כפי שחשפנו לראשונה במעריב כבר בחודש אוקטובר האחרון נתן היועמ"ש מנדלבליט למשטרה אישור סופי לסכם את המלצותיה בתיק. בחודש אוגוסט פרסם מעריב כי חקירת ראש הממשלה הייתה האחרונה באותה פרשה ולאחריה הוא נדרש להשלמה פעם נוספת בחקירה קצרה. ידוע כי מדובר בתיק המשמעותי והחמור ביותר עבור ראש הממשלה. תיק זה על פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה יהווה את התיק המרכזי בתיקי נתניהו.
 
החשד המרכזי הינו שראש הממשלה לקח שוחד ופעל תוך ניגוד עניינים, בכך שהתערב ופעל בהחלטות רגולטוריות המטיבות עם שאול אלוביץ' ועם "קבוצת בזק", ובמקביל דרש במישרין ובעקיפין, להתערב בתכני אתר "וואלה" באופן שיטיב עמו.