מנתוני סקר מדד השלום החודשי של אוניברסיטת תל אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה, שהתפרסם היום (רביעי), עולה כי רוב הישראלים סבורים שראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא צריך לתפקד כשר הביטחון במקביל לתפקידו כראש הממשלה. נתון מעניין נוסף הוא שבני גנץ נתפס כמועמד הרצוי ביותר לראשות הממשלה אחרי נתניהו. 



לפי המדגם, שנערך לפני פרוץ המבצע בצפון, כי רוב הציבור סבור כי העומס המוטל על נתניהו בהחזיקו במקביל מספר תיקים מונע ממנו לטפל כראוי בביטחון המדינה. עם זאת, וחרף ביקורת שמביע הציבור על טיפול הממשלה באיום בגבול הדרום, הציבור מוצא את נתניהו כמתאים ביותר לכהן כראש הממשלה לאחר הבחירות הבאות. 
 
למעשה, 57% מהישראלים סבורים כי לראש הממשלה אין את היכולת לטפל כראוי בביטחון ישראל לאחר שלקח עליו את תיק הביטחון, לאור העומס המוטל עליו. בעוד שבקרב מצביעי המרכז (73%) והשמאל (86%) סבורים רבים שמדובר בעומס יתר הפוגע בביטחון, בקרב מצביעי הימין רק כ-50% סבורים כך. עוד עולה, כי 47% מהישראלים סבורים שהחלטת הקבינט להוביל להפסקת אש בעזה הייתה נכונה לעומת 44% שסברו שמדובר בהחלטה שגויה.
 

עוד נמצא כי 76% מהיהודים מעניקים לממשלה ציון לא טוב במאבק מול הטרור בעזה, כאשר גם בקרב הערבים, 82% סבורים כך. לעומת זאת, שני שליש מהיהודים (67%) נתנו לצה"ל ציון טוב בנוגע לתפקוד במאבק לאורך הגבול בעזה בתקופה האחרונה.

נתון מעניין הוא כי דווקא בקרב מחנה הימין, רק 63% מעריכים את תפקודו של צה"ל כטוב במאבק, לעומת 75% במרכז ו-78% בשמאל. בקרב הערבים, לעומת זאת, רק 14% סבורים שצה"ל עושה עבודה טובה בהקשר זה

בני גנץ זוכה לתמיכה רבה
 
31% מהציבור הישראלי בכללותו (36% מהיהודים ו-8% מהערבים) סבורים שיש סיכוי גבוה שאם הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ יכנס לזירה הפוליטית, הם יצביעו עבור הגוף הפוליטי שאליו הוא ישתייך. בקרב מחנות השמאל והמרכז, מחצית מהנסקרים ענו כי קיים סיכוי גבוה שיצביעו עבור גנץ, לעומת 28% מהנסקרים בימין.
 
41% מהישראלים, לעומת זאת, היו רוצים לראות את בנימין נתניהו כראש הממשלה הבא של ישראל. אחריו ברשימת המועמדים נמצא הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, ששליש (33%) היו רוצים לראותו כראש הממשלה. בהמשך הרשימה נמצאים ח"כ יאיר לפיד (23%), שר החינוך נפתלי בנט (21%), ח"כ ציפי לבני (19%) וח"כ אביגדור ליברמן (17%). בתחתית הרשימה נמצאים ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ויו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי, שמיעוט (14% ו-10% בהתאמה) היו רוצים שיעמדו בראשות הממשלה לאחר הבחירות הבאות.
 
כמו כן, 63% מהנסקרים סבורים שישנו סיכוי גבוה שיצביעו בבחירות הקרובות עבור אותה מפלגה עבורה הצביעו בבחירות האחרונות. בעוד שבקרב היהודים 61% ענו כך, בקרב הערבים 72% סבורים שיצביעו לאותה המפלגה. 

הסקר נערך על ידי פרופ' אפרים יער מהתוכנית לניהול סכסוכים וגישור ע"ש אוונס באוניברסיטת תל-אביב ופרופ' תמר הרמן ממרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה בין התאריכים 27-28 בנובמבר 2018 בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם ארצי מייצג.