למעלה מ-300 איש השתתפו בצהריים באירוע ״מסדר הדר״ שהתקיים השבוע בקיבוץ רוחמה שבעוטף עזה. פרופ׳ שמחה גולדין, אביו של הדר, סיפר לנוכחים כי שוחח הבוקר טלפונית עם ראש הממשלה. ״אני לא רוצה להיכנס לדברים שאמר נתניהו בשיחה הזו ואסתפק בכך שאגיד שראש הממשלה מבין שקיימת הזדמנות היסטורית להשיב את החיילים והאזרחים בהסכם שלא היה טוב ממנו. אמרתי לראש הממשלה שאחרי הרבה החמצות הגיע הזמן להשיב את הבנים. ראש הממשלה יודע מה צריך לעשות ואנו מצפים שיעשה את זה בקרוב״, אמר גולדין.



באירוע השתתפו  שר הביטחון לשעבר, ח״כ עמיר פרץ (מחנ״צ), ח״כ חיים ילין (יש עתיד), ראש המועצה האזורית החדש של שער הנגב אופיר ליבשטיין ומשפחתו של קצין צה״ל, סגן הדר גולדין המוחזק בידי חמאס בעזה. במסגרת האירוע התקיימו נטיעות של עצי זית בגבעת הראשונים שבסמוך לקיבוץ.

שר הביטחון לשעבר, ח״כ עמיר פרץ, תקף באירוע את הממשלה שהתירה להכניס את הכסף מקטאר ואמר בעניין ״הממשלה הזו שבויה בידי חמאס. הכנסת הכסף היא לא רק הלבנת הון, אלא גם הלבנת טרור״.

הדר גולדין
 
ח״כ חיים ילין התייחס בדבריו גם להעברת הכסף לעזה ״אני שואל את עצמי איפה כל חברי הקואליציה הימנית שלא אומרים כלום, איפה חברי הכנסת של הליכוד שלא מתייחסים לכסף שמוזרם לחמאס בחסות ממשלת ישראל. הכסף הזה לא הולך לשיקום הרצועה, אלא רק לפעילי טרור ולבניית מנהרות״.

כזכור, מקורות ברצועת עזה אישרו אתמול כי שגריר קטאר, מוחמד אל־עבאדי, הגיע לרצועה דרך מעבר ארז ועמו 15 מיליון דולר - התשלום השני שהובטח לפלסטינים. על פי הדיווחים ברצועה, כבר היום יועבר התשלום לפקידים באמצעות בנק הדואר הפלסטיני, והם יוכלו לקבל את המשכורות. מקורות ערביים מסרו כי הסכום של 15 מיליון דולר הועבר באישור ישראל. במקביל, העבירה כוויית 4.5 מיליון דולר לטובת שיקום תשתיות ברצועה. 

על פי עמדת צה"ל, נוצרו בשטח תנאים לרגיעה לאחר ההסלמה האחרונה בחודש שעבר, שבה הבינו שני הצדדים, ישראל וחמאס, כי התקרבו מאוד לעימות צבאי. דווקא המתיחות הגבוהה, בעקבות חשיפת המבצע בחאן יונס וסבב ההסלמה, הובילו ליצירת תנאים לרגיעה. זאת בין השאר בעקבות פעולות של ישראל ושיפור מסוים במצב האזרחי ברצועה, בעיקר במשק החשמל. הכסף הקטארי מאפשר לחמאס להציג הישגים לתושבי הרצועה, מוריד את מפלס הלחץ - וביחס ישיר גם את גובה הלהבות בעימות מול ישראל. חלה גם ירידה בהיקף אירועי הגדר בחודש האחרון.
 
בצה”ל סבורים כאמור שיש צורך בתוכנית רחבה יותר, שיגבש ראש המל”ל מאיר בן שבת, המוביל בפועל את מאמצי ההסדרה מול חמאס בשנה האחרונה. יחד עם ההערכה הזו, בצה”ל עדיין מאמינים שלמרות הירידה ברמת המתיחות בדרום, קיים עדיין פוטנציאל להסלמה נוספת, ומסיבה זו יש לנצל את חלון הזמנים למאמץ מדיני. ללא קבלת החלטות וצעדים נוספים מול רצועת עזה, החמצת חלון הזדמנויות זה עשויה להוביל שוב להסלמה ביטחונית.