מטוסי אל על יוכלו לטוס בקרוב מעל עומאן, כך חשף היום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס שגרירים ישראלים שנערך במשרד החוץ בירושלים. לדברי נתניהו, סולאן עומאן, קאבוס בן סעיד, אישר לאל על לטוס מעל ארצו בדרכה למזרח הרחוק. לדברי ראש הממשלה, "כרגע אנו יכולים לטוס מעל מצרים, צ'אד, וככל הנראה מעל סודן. אנחנו פורצים לעולם, זאת מהפכה חסרת תקדים".

ההודעה באה בעקבות ביקורו של נתניהו במדינה שבמפרץ הפרסי, לפני חודש וחצי. בהודעה המשותפת לסיכום הביקור נמסר כי בפגישה נדונו הדרכים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון וכן נדונו מספר נושאים בעלי עניין משותף למען השגת שלום ויציבות במזרח התיכון.

ההחלטה של הסולטן פותרת חלק מהבעיה שנוצרה לאל על לאחר שחברת אייר אינדיה החלה לטוס לישראל מעל ערב הסעודית, ובכך קיצרה משמעותית את הטיסות מישראל להודו. אל על עדיין לא יכולה לטוס בנציב הזה ובכך יש לה חיסרון משמעותי לעומת המתחרה. אל על אף עתרה לבג"ץ נגד האישור לאייר אינדיה בטענה לאי שוויון ואפליה ופגיעה בעיקרון התחרות ההוגנת בין חברת התעופה הישראלית לחברות תעופה זרות.

ראש הממשלה דיבר בכנס על הפריחה המדינית של ישראל ואמר כי היא נובעת המדיניות שממחישה את הנכסיות של ישראל מבחינה מודיעינית וטכנולוגית. "המפה הדיפלומטית שלנו משתנה בצורה דרמטית בגלל היתרונות המודיעיניים שישראל נותנת", אמר. אנו מונעים נפילה של מטוסים. מנענו עשרות פיגועים קטסטרופליים. לאף אחד אין מודיעין כמו שלנו.השילוב של היכולת המודיעינית והטכנולוגית שלנו - הדבר הזה נותן לנו את מפת היחסים המתרחבים של ישראל וזה משתנה. קווי התעופה החשובים ביותר למדינת ישראל זה מתל אביב לסן פרנסיסקו. לא חשוב כמה טיסות מוסיפים, אין מספיק. זה לא תיירים, זה יזמים. קו התעופה השני החשוב הוא ת"א-בייג'ינג וערים אחרות בסין. זה השוק הכי גדול שנפתח ומנסים להגיע להסכם סחר חופשי. אם נגיע פתחנו כאן שווקים". זה מייצר מוצרים חדשים ושווקים חדשים. קו התעופה השלישי הכי חשוב הוא להודו לכן עבדנו קשה - אנחנו טסים באייר אינדיה כל יום מעל ערב הסעודית. בקרוב נטוס למומבאי. תל-אביב-מומבאי זה פחות שעות מתל-אביב לונדון. מעצמה שנייה ענקית". 

כדי להמחיש את דבריו של ראש הממשלה, הודיעה היום אל-על על פתיחת קו חדש ללאס וגאס.

נתניהו המשיך: "אנחנו פורצים לעולם. צריך להבין את הדיפלומטיה הישראלית. מה שקורה כאן זאת מהפכה חסרת תקדים. יש גם אירופה, ניו יורק, בואו לא נזלזל בזה, אבל זה שינוי גדול. השינוי החשוב הנוסף - זה היחסים עם העולם הערבי ישראל מגינה על אירופה פעמיים: פעם כשאנו מונעים עשרות פיגועי טרור ומונעים את ההתמוטטות של מערב המזרח התיכון. כיוון שיש את האיום הכפול של איראן ודאעש -  אנחנו בולמים את זה בצורה צבאית חזקה מאוד. נוצרה כאן התאגדות אחרת של אינטרסים והדבר הזה מביא לאפשרויות מעניינות. כשאני נפגש עם מנהיגים ערבים הם אומרים לי שהגיע הזמן שאחוז אחד יפסיק לקשקש בזנב. "אנו גם רוצים ליהנות מפירות הקדמה ולא נמשכן יותר את הנורמליזציה שלנו עם מדינת ישראל לגחמות הפלסטיניות".

נתניהו בכנס השגרירים. צילום: אוהד צוויגנברג, פול
נתניהו בכנס השגרירים. צילום: אוהד צוויגנברג, פול


נתניהו גם התייחס גם לחשיפת מנהרות חיזבאללה בצפון: "המאמץ נגד המנהרות הוא לא רק מאמץ צבאי לחסום את המנהרות, אלא מאבק הסברתי דיפלומטי וכלכלי כדי להטיל סנקציות מוגברות על החיזבאללה, להביא להכרזה על החיזבאללה כארגון טרור בכל המדינות, וגם להגביר את הסנקציות נגד איראן שעומדת מאחורי הגוף הזה והניסיונות הדומים של החמאס". 

לדברי ראש הממשלה, הדברים יבואו לידי ביטוי במועצת הביטחון בימים הקרובים אבל זה הרבה מעבר לכך. "צריך לעבוד מדינה, מדינה, משרד חוץ, משרד חוץ ולהגיד תתייצבו נגד חיזבאללה. ארגון טרור שהפר את הריבונות שלנו בצורה גסה, מפר את 1701 ואתם צריכים לפעול. זה הזמן שלכם לפעול. זה הזמן להפעיל את האנשים האלה. זה לא זבנג וגמרנו, זה מאמץ מדיני כמו שאנו עושים נגד איראן וזה נושא תוצאות". 

נתניהו התייחס לקשר שבין כלכלה לביטחון: "המדיניות שאני מקדם בנויה על תפיסה ארוכת טווח, ואומרת בראש ובראשונה שהיכולת שלנו להתקבל בין האומות קשורה ליכולת שלנו להגן על עצמנו ולקיים את מדינתנו. הדבר מחייב אמצעי בטחון, סייבר, וכד'. לכל הדברים יש תכונה אחת: הם עולים הרבה כסף. אין דרך להחזיק את האמצעי הזה שהוא התנאי הראשון בלי שיהיה כסף לממן את זה. המימון של ארה"ב מכסה יותר מ-10 אחוז מהוצאות הביטחון שלנו. 75 אחוז צריכים לבוא מאיתנו. אי אשר למסות את האנשים בלי סוף. אם אמסה אותם במיסוי גרוע אקבל ההיפך. אני צריך כלכלה חופשית. הדבר הזה מאפשר את הצמיחה. אף אחד לא יהיה פה עם מס שולי גבוה. כדי שיהיה צבא ויכולת לפתח ולהחזיק את הביטחון ולפתח אותו, אנו צריכים כלכלה חופשית ולכן עשינו שינויים בכלכלה. אנו צריכים יכולת כלכלית עוצמתית ואחד התפקידים שלכם הוא לחבר חברות ישראליות לחברות זרות ואתם עושים את זה. ישראל מרכז עצום של טכנולוגיה בכלכלה חופשית".