רג'א זעאתרה, יו"ר המפלגה הקומוניסטית בחיפה, אמר היום (רביעי) כי הוא מוותר על סגנות ראש העיר לטובת מספר 2 במפלגתו, שהירה שלבי. דבריו של זעאתרה באים בעקבות לחצים כבדים על ראש העיר הנבחרת, עינת קליש, לחזור בה ממינויו של זעאתרה לסגנה בשל תמיכה שהביע בארגון חיזבאללה. "אני גאה להכריז שלראשונה בעיר חיפה, לפי החלטת המפלגה הקומוניסטית, האישה הערבייה הפלסטינית היא החברה שהירה שלבי, שתהיה סגנית ראש העירייה", אמר.



"היום אנחנו כאן כדי להגיד שאני לא מתנצל, לא חוזר, אני עומד על העקרונות של המפלגה הקומוניסטית הישראלית, לשלום ושוויון", פתח זעאתרה. "אני לא תומך בטרור, אני מתנגד אליו, מתנגד לפגיעה בחפים מפשע, אני מתנגד לפגיעה בלבנונים, ישראלים, סורים, אמריקאים, צרפתים, בכולם. אבל אני יודע שבסכסוך הזה נפגעים חפים מפשע משני הצדדים. אנחנו תומכים ואנחנו מצדדים שלעם שנמצא תחת כיבוש יש זכות להתנגד אליו בכל האמצעים הלגיטימיים, אנחנו לא חוזרים מילימטר אחורה". 
"אני רוצה מכאן לברך את ראש העיר, עינת - את מנהיגה אמיצה", הוסיף. "את הוכחת שאת יכולה להביא לשינוי. אני יודע מה הלחצים שמופעלים להוציא אותנו מחוץ לגדר הלגיטימיות, אני מאמין שנמשיך להיות בשותפות אמיצה ואמיתית עם עינת קליש. אני רוצה לחזק אותה, היא אישה אמיצה, ואני שמח על העמידה שלה מול לחצי הימין. הממשלה מתנהגת כמו מאפיה, מה זה הדבר הזה? מאיימים שחיפה לא תקבל תקציבים, שראש העירייה - שערי הממשלה יהיו סגורים עבורה? אני גאה במפלגה שלי. לא הגענו בטיל של חמאס או מנהרה של חיזבאללה, הגענו עם 6,715 קולות, שהצביעו לי ולמפלגה שלי, יהודים וערבים".

 עינת קליש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
עינת קליש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


גם שלבי, שתתמנה במקום זעאתרה לסגנית ראש העיר, סירבה לגנות את חיזבאללה: "אמרנו מה אנחנו מגנים. אני מגנה את הכיבוש ואי הצדק, ומגנה מלחמות. ממשלת ישראל מובילה. חיזבאללה זאת לא השאלה כאן".  

שרת התרבות והספורט מירי רגב התייחסה לדבריו של זעאתרה לפיהם אין בכוונתו להתנצל על דבריו. "כפי שאמרתי, רג'א זעאתרה יכול לשמש בתפקיד הסגן של אסד, הנייה או נסראללה. לא ציפיתי שיתנצל. למה?! כי הוא באמת ובתמים תומך בארגוני הטרור", אמרה רגב.

השרה קראה לקליש לא למנות גם את שלבי, בשל פוסטים שלה ברשתות החברתיות במהלך מבצע צוק איתן. "אני קוראת לראשת העיר עינת קליש-רותם שלא למנות גם את שהירה שלבי, מספר 2 ברשימת חד"ש שבראשה עומד זעאתרה", אמרה רגב. "גם היא הביעה תמיכה בארגון חמאס באמצעות פוסט שפרסמה במהלך מבצע 'צוק איתן' ובו כתבה: 'ברוח ובדם נפדה את עזה' והחליפה את תמונת הפרופיל שלה בפייסבוק למען עזה. אסור שאנשים כאלה יזכו בעמדת כח ובמשכורות ממדינת ישראל שבהשמדתה הם תומכים".

תנועת אם תרצו מסרה בתגובה להודעת זעאתרה: "ניצחון השפיות בחיפה הוא הוכחה לכוחו של הציבור הציוני הנלחם למען זהותה היהודית והדמוקרטית של מדינת ישראל. 30,000 המכתבים ומאות החתימות ששלחו פעילי ותומכי "אם תרצו" לראש העיר וחברי המועצה סייעו לדחוף את המחאה הציבורית הגדולה וגרמו לקליש-רותם לחזור בה. לגבי רג'א זעאתרה - ידע כל נבחר ציבור שיש מחיר לתמיכה ב-BDS ובטרור. הציבור לא יסבול אדם שפועל נגד מדינת ישראל ובמקביל מבקש ליהנות ממנעמיה. אנו קוראים לרשויות לפתוח בחקירה פלילית נגד זעאתרה על מעשיו ואמירותיו".
 
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. צילום מסך
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. צילום מסך

מוחמד ברכה, יו"ר הוועדה העליונה של הציבור הערבי בישראל, אמר בתגובה: "מה שעומד כאן על הפרק היא לא שאלה קואליציונית, לא שאלה של אופוזיציה וקואליציה, יש כאן ניסיון מכוון, מוצהר לפסול את האזרחים הערביים. יש פה ערעור קשה ביותר על עצם הזכות להביע עמדה נגד הקונצנזוס הקיים. עצם הזכות להתנגד לקונצנזוס הישראלי. לא היינו, לא נהיה חלק מהשיח של הקונצנזוס הציוני". 
 
ח"כ איתן ברושי (המחנ"צ) בירך על הסרת המועמדות של זעאתרה: "לתושבי חיפה מגיעה מנהיגות מאחדת ולא מפלגת. לכן, אני מברך על כך שהלחץ הפוליטי והציבורי לו הייתי שותף עזר ושהמינוי הלא ראוי הזה לא ייצא לפועל. על מפלגת העבודה והמחנה הציוני להפיק את הלקחים על מנת שלא לחזור על תקלות מאין אלו".
 
כזכור, יוסי צור, אביו של אסף ז"ל שנרצח בפיגוע בחיפה, סיפר לפני כשבוע ב-103FM על הכרותו עם זעאתרה. "הייתה לו התקלות איתו כשהתחלנו להפגין נגד תיאטרון אל מידאן, שם זעאתרה היה חבר מנהל של התיאטרון, והוא החל לצעוק עלינו וקרא לנו רוצחים. אנחנו נתקלנו באיש הזה ויודעים טוב מאוד מי הוא. היום קשה לי להאמין שהוא בכלל בפוזיציה של סגן ראש העיר". מגן הוסיף: "הוא איש רב מעללים ונמצא כבר כמה שנים בכותרות במקומונים כתומך גדול של בשאר אסד. הוא נהג לארגן כנסי תמיכה באסד בתיאטרון אל מידאן בשנת 2011, ורכש לגיטימציה של שמאלנים במהלך המחאה החברתית".