תמיכה מפתיעה: בחריין, הנסיכות המפרצית הנחשבת למקורבת לישראל התייחסה הערב (שבת) להודעת ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון, כי אוסטרליה מכירה במערב ירושלים כבירת ישראל בחיוב, וטענה כי ההחלטה לא פוגעת בזכויות הפלסטיניות. בהודעה שפרסם שר החוץ הבחרייני, חאלד בן אחמד חאליפה, בחשבון הטוויטר שלו, הוא כתב כי ההחלטה האוסטרלית סותרת את החלטות מדינות ערב מהעבר.



"עמדתה של אוסטרליה לא פוגעת בדרישות הפלסטיניות הלגיטימיות", אמר הדיפלומט הבכיר, והסביר כי אוסטרליה "הכירה במזרח ירושלים כפלסטינית ובכך לא חרגה מהיוזמה הערבית ולא מעמדת הליגה הערבית". חאליפה גם ביקר את הודעת הגינוי שהוציאה הליגה הערבית להחלטת אוסטרליה, וקרא לה "חסרת אחריות".



ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון. צילום: רויטרס
ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון. צילום: רויטרס



עם זאת, קולות אחרים בעולם הערבי ביקרו את ההחלטה האוסטרלית בחריפות. מזכ"ל אש"ף וראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, האשים את ראש הממשלה האוסטרלי בכך שהוא פועל בניגוד לחוק הבינלאומי, בשל צרכים פוליטיים "קטנוניים". "מלכתחילה, ראינו בהחלטה האוסטרלית כפעולה של פוליטיקה פנימית קטנונית שמובילה למדיניות לא אחראית, שמסכנת את השלום והביטחון הבינלאומיים", אמר עריקאת. "למעשה, ההתייחסות האוסטרלית למערב ירושלים מצביעה על חוסר יכולתה של אוסטרליה לפעול לפי כוונתה המקורית".



"בהודעתו, מוריסון ציין כי ההחלטה נעשתה לאור תמיכתה, לכאורה, של אוסטרליה בפתרון שתי המדינות, אך מדיניות הממשל האוסטרלי לא תרמה בדבר לקידום הרעיון. למעשה, אוסטרליה בחרה לעמוד לצד טראמפ, נתניהו ושתי מדינות נוספות בלבד נגד פתרון שתי המדינות, בהצבעה בעצרת האום, זאת מול 156 מדינות. בנוסף, אוסטרליה מסרבת להכיר בפלסטין כמדינה, מצביעה נגד זכות הפלסטינים להגדרה עצמית בפורומים בינלאומיים, וממשיכה לסחור עם התנחלויות. ירושלים כולה היא על שולחן המשא ומתן, בעוד מזרח ירושלים, על פי הדין הבינלאומי, הוא שטח פלסטיני. הודעת אוסטרליה על פתיחת נציגות בירושלים, מנוגדת להחלטה 478 של האו"ם, שמגדירה את סיפוח ירושלים על ידי ישראל כלא חוקי ולא תקף, וקוראת למדינות להוציא את נציגויותיהן ממנה".



גם ירדן הביעה את התנגדותה להחלטה האוסטרלית, ובהודעת משרד החוץ הירדני נאמר כי ירושלים היא סוגיה שצריכה להיות על שולחן המו״מ לפי ההחלטות הבינלאומיות. "ההחלטה האוסטרלית היא הפרה של החוק הבינלאומי וההחלטות הבינלאומיות", נאמר בהודעה. "מדובר בעמידה לצד ישראל, שפועלת באמצעי כיבוש כדי להצית מתיחות וקונפלקט מבלי להגשים שלום כולל, על בסיס הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי יוני 1967 שבירתה מזרח ירושלים".