שר האוצר, משה כחלון, הודיע היום (שבת) כי הוא מתכנן להאריך בשנה נוספת את ביטול המכס ומס הקנייה על מספר מוצרים במסגרת תוכניות "נטו משפחה", "נטו תינוקות" ו"נטו הוזלות". שווי הארכת ביטול צווי המכס מוערך בכ-1.5 מיליארד שקלים. הצעד של כחלון מגיע כתגובה לעליית המחירים, שהובילה אמש למחאת "האפודים הצהובים" בתל אביב. "בשנתיים האחרונות הוכחנו שהורדת המכסים מורידה את מחירי המוצרים", אמר שר האוצר. "בכל מקום שתהיה עליית מחירים לא מוצדקת, נפחית מכסים ונגדיל את התחרות בשוק".



לדבריו, "על אף הלחצים הגדולים המופעלים עלינו כדי להחזיר את המכסים ולהעלות מסים, נמשיך בביטול צווי המכס לטובת ציבור הצרכנים. שיהיה ברור: כל מי שיעלה מחירים לציבור הצרכנים, שלא בצדק, יתחרט על כך במהרה".


במסגרת תוכנית "נטו משפחה", שיצאה לפועל באפריל 2017, בוטל שיעור מס קנייה על טלפונים סלולריים, שעמד קודם לכן על 15%. נוסף לכך, בוטל גם המכס על נעליים ועל עדשות ומסגרות למשקפיים וחלקיהם, שעמד קודם לכן על 12%. במסגרת תוכנית "נטו תינוקות", שהחלה בדצמבר 2017, בוטל שיעור המכס על מוצרי תינוקות נבחרים (מנשאים, מושבים לתינוקות, כסאות אוכל, נדנדות, הליכונים, מוצצים, בקבוקים לתינוקות ופטמותיהם או פיותיהם), שעמד קודם לכן על 12%. 

במסגרת תוכנית "נטו הוזלות", בוטל שיעור מס הקנייה על מוצרי אלקטרוניקה בידורית, ביניהם טלוויזיות, רמקולים, ממירים, מכשירי רדו ועוד. בנוסף, בוטל שיעור המכס על מוצרי חשמל לבית וחלקיהם, תמרוקים וקוסמטיקה, צעצועים ואביזרי ספורט, מוצרי תאורה, ששיעור המכס עליהם לפני הביטול עמד על 12%. כמו כן, בוטל שיעור המכס על מוצרי טקסטיל והלבשה נבחרים, שלפני הביטול עמד על 6%. 

מחאת "האפודים הצהובים" בישראל. הצעדים של כחלון יסייעו להקלה ביוקר המחייה? צילום: דוברות המשטרה


"נטו גירעון וכישלון"

ח״כ שרן השכל (הליכוד) תקפה את כחלון על רקע עליית המחירים ואמרה כי "מכל תכניות נטו פה ונטו שם של השר כחלון, נותרנו עם נטו גירעון ונטו כישלון. שר האוצר לקח על עצמו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, את כל הסמכויות שקשורות לתחום הכלכלי כי הוא התמודד על הטיקט של הורדת יוקר המחייה". 
 
לדבריה, "יוקר המחייה עולה כתוצאה ממהלכים ורפורמות פופוליסטיות ולא אחריות. כשאתה עושה נטו פה ונטו שם זה צריך לרדת ממישהו וזה יורד מהכיס של הציבור. הגיע הזמן להתרכז ברפורמות משמעותיות לכלכלת ישראל במקום תכניות פופוליסטיות של כלכלת בחירות".

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) הגיבה בציניות לתכניתו של כחלון ואמרה כי "זה בטוח מאוד יקל על חייהם של מאות אלפי קשישים ונכים, שנותרו עם קיצבה זעומה, ועם שני מיליון עניים שיתנחמו במכשיר סלולרי פטור ממכס במקום לקנות מזון בפיקוח שהתייקר ולשלם חשבון חשמל שהתנפח. קוראים לזה כלכלת בחירות".

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) אמר כי "קצת מצער שהיה צורך במחאת החקיינים של האפודים האינפנטיליים כדי להביא את שר האוצר למסקנה הזאת, אבל כל הפחתה על מכסי ייבוא שיש בה כדי להוריד מחירים ולפתוח את השוק לתחרות היא מבורכת. אני קורא לשר האוצר לפעול לשוק חופשי גם ביתר ימות השנה. כך סל הקניות של הישראלי יגדל וההוצאה עליו - תפחת".



ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) הגיבה גם היא להחלטה ואמרה כי "הצרכנים לא קיבלו שקל כתוצאה מהורדת מכסים והמדינה ספגה הפסד אדיר של תקציב לבריאות ורווחה. במקום להתמודד עם עליית מחירי החשמל כתוצאה מפארסת הגז שכחלון היה 'מנוע' מלהתערב בה, הוא שוב בוחר בפתרון הקל וקצר הטווח - בלי לדאוג לרווחת הציבור. אפס מדיניות, נטו יחצ"נות וכניעה לקבוצות אינטרסים".