צער גדול: רונה רמון, אלמנתו של האסטרונאוט אילן רמון ז"ל ואמו של הטייס אסף רמון ז"ל, הלכה היום (שני) לעולמה לאחר מאבק במחלה קשה, אותה ביקשה לשמור בסוד. הידיעה על מותה של האישה מעוררת ההשראה, שפעלה מאז מותם של בעלה ובנה להנציח את זכרם ללא לאות, הכה בצער גדול את בכירי המערכת הפוליטית. ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מסרו כי "אנו מביעים צער עמוק על פטירתה של רונה רמון ז”ל. רונה עמדה בגבורה לאחר נפילת בעלה אילן ובנה אסף זכרם לברכה - טייסינו הנערצים. היא נאבקה באותה גבורה במחלת הסרטן, שלצערנו הרב הכריעה אותה היום. תמיד נזכור אותה ואת משפחתה המופלאה. יהי זכרה ברוך".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה ביקשו למסור כי "רונה רמון הלכה מאיתנו כפי שחיה בינינו - אצילית, זכה, מלאת אמונה. אילן ואסף נגעו בשמים, ורונה נגעה לנו בלב. ועכשיו רונה אהובה, "מלאכי ציפורים מעלייך, מלווים את צעדייך". לא נשכח איך בנית מתוך החורבן, נטעת משמעות בכאב האינסופי, מילאת ביצירה את החיסרון שלא יוכל להימנות. נמשיך ונרבה מאורך, האור שהפצת "לכבוד העושים למרות הכאב, והיוצרים מתוך החושך". נרים מבטנו למרומים ונחפש אחריכם, שלושה כוכבים זוהרים".

יו"ר הכנסת, יואל (יולי) אדלשטיין: "רונה רמון זכרונה לברכה התמודדה בחייה עם ייסורי איוב. בעלה, האסטרונאוט אילן רמון, עלה בסערה השמימה למול עיניה. "התשמע קולי, רחוקי שלי", היא שרה לו - וכולנו יחד איתה. בנה, הטייס המצטיין אסף רמון, צלל אל מותו בתאונה אימונים. "ילד בכור שלי, השמים הם שלך", היא ספדה לו - וכולנו יחד איתה. אדם רגיל היה מתכנס אל תוך צערו, מוותר. אדם רגיל היה נכנע לכאב שאין לו סוף. אבל לא רונה. באצילות נפש היא הצליחה לעלות מן הסערה ולהדגים לכולנו מהו אומץ, מהי אמונה, מהי בחירה בחיים. ראיתי אותה בטקס המשואות לכבוד יום העצמאות ה-68, עולה בצעדים בטוחים להדליק משואה לכבוד "העושים מתוך הכאב והיוצרים מתוך החושך, ולתפארת מדינת ישראל". דמעות עלו אז בעיני. יהי זכרך ברוך, רונה".

ראש האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני): "נשבר לנו הלב איתה ונקרע לנו היום הלב עליה. רונה רמון ז״ל, אישיות יוצאת דופן שנגעה בכולנו באופן העמוק ביותר, ברגעים הקשים ביותר - האישיים והלאומיים. לנצח תיזכר יחד עם הגיבורים שלה ושלנו, אילן ואסף, בלב האומה. יהי זכרה ברוך".

שר החינוך לשעבר, שי פירון, מירר בבכי בגל"צ, וסיפר על היכרותו רבת השנים עם רונה. "כאב לי לראות אותה כואבת ומתייסרת. היא הייתה יפה מבחוץ ומבפנים כמעט ללא הגבלה", אמר פירון. "פעם אחרונה שראיתי אותה הייתי יחד עם אשתי, כשיצאתי היא אמרה "תבואו עוד פעם, אנחנו צריכים לדבר על דברים עמוקים. למדתי בישיבה והיו לי המון רבנים, אבל היא הייתה הרב הגדול מכולם".

רן בר, מנכ"ל משרד המדע, ויו"ר קרן רמון הממשלתית, חבר למשפחה ושותף לדרך: "רגעים קשים, היא נתנה לנו תחושה מופלאה והתוותה לנו דרך. מהמצוקות שהיא חיה בהן, ומתוך האבל, היא הפכה לכוח בלתי נלאה במטרה לנסות ולקדם חברה בריאה וחזקה. בסוף המחלה הארורה הכריעה גם אותה. אני לוקח ממנה המון. אני לוקח ממנה ראייה חברתית, אהבת האחר. היא קידמה את הנושאים האלה, ודחפה באנרגיות שלא נגמרות. עם קשיים פנימיים ודחף שקשה לבטא אותו במילים. היא עשתה באמת. היא האירה את הדרך לסובבים אותה וזה פצע עמוק שנשאר".

לדבריו, "היא הבינה את הכוח וההזדמנות להפוך את האבל שלה לשינוי חברתי. היא עודדה מצוינות חברתית, לצד ניסיונות בלימודים. היא היתה כמו מגנט". בר סיפר גם על המחלה: "בהתחלה האמינה שהיא יכולה לה, והיא גם ניסתה. היא לוחמת, היא לביאה. היא ניסתה להילחם ככל שהיא יכלה, עד שהמחלה הכריעה אותה"


רונה רמון הטקס חניכת שדה התעופה על שם אילן רמון. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

 
יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד: "רונה רמון, אלמנה ואם שכולה שהקדישה את חייה למורשת בעלה אל״מ אילן רמון ז״ל, האסטרונאוט הישראלי הראשון ובנה סרן אסף רמון ז״ל, הלכה לעולמה. תכנית המנהיגות שהקימה ועשייתה מלאת ההשראה, ילוו אותנו עוד שנים רבות.שולח ניחומים רבים לילדיה, למשפחתה ולילדי קרן רמון. יהי זכרה ברוך".

שר החינוך, נפתלי בנט: ״עצב כבד יורד על עם ישראל עם היוודע דבר פטירתה של רונה רמון הנפלאה. כמה אהבה, ציונות, מסירות ותרומה ישנם באישה זו ובמשפחה זו. ‬רונה היוותה דוגמא ומופת לעשייה ונתינה, דווקא מתוך משבר. צוואתה היא אופטימיות ונתינה. ‬‫יהי זכרה ברוך״.

שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ: "כואב את לכתה של רונה רמון, סמל ישראלי, שלקחה את כאבה האישי והפכה אותו לחוזק ולמפעל חיים בחינוך וקידום בני נוער. כאשר בישרתי לה שהחלטתי לקרוא לשדה התעופה האזרחי הראשון שמוקם מאז קום המדינה ברמת תמנע ליד אילת ע״ש בעלה אילן ובנה אסף ז״ל לא היה מאושר ממנה. בקרוב כאשר נחנוך את שדה התעופה רמון, רונה תהיה שם ביחד איתנו ועם אילן ואסף והחברים. יהי זכרה ברוך".
   שר המדע אופיר אקוניס: "זכיתי להכיר אישה מרשימה ביותר, גיבורה ואצילת נפש. בשלוש השנים בהן הכרנו ראיתי מקרוב את פועלה המרהיב בהנצחת בעלה אילן רמון ז״ל ובנה אסף ז״ל. לעולם את אנצור בליבי את הפגישה שבה ביקשתי את רשותה לקרוא מלגות על שם בנה אסף והדמעות שבעיניה פילחו את ליבי לנצח. נזכור וננציח את רונה, אישה יוצאת דופן בעוצמותיה, בכל דרך שבידינו".

 
שרת התרבות, מירי רגב, אמרה כי "זכיתי להכיר את רונה רמון עת הדליקה משואה בשנת ה- 68 למדינת ישראל. היא ריגשה את כל העם בטקס המשואות והיוותה השראה לרבות ולרבים מאיתנו. בייסוד 'קרן רמון' על ידה לזכרם של יקיריה, היא הנחילה לדור ההווה ולדור העתיד את מורשת המצוינות שאפיינה אותם. רונה האהובה, נוחי בשלום על משכבך. לעד נשמע קולך".