נציב קבילות החיילים, אלוף במיל' יצחק בריק, טען בחודשים האחרונים מעל לכל במה כי מצא ליקויים במוכנות הצבא למלחמה. טענותיו, שסתרו את דבריהם של הרמטכ"ל גדי איזנקוט וקצינים בכירים נוספים, הגיעו לוועדת החוץ והביטחון, שדרשה לערוך בדיקה מקיפה בנושא. בדוח שיצא מטעם הוועדה, בהובלת חבר הכנסת עומר בר-לב (המחנה הציוני), נהדפו טענותיו של בריק ונטען כי רמת המוכנות למלחמה בצה"ל גבוהה והמפקדים מרגישים כי רמתם ורמת האימונים השתפרה. חבר הכנסת בר לב שוחח הבוקר (חמישי) עם חברי הקבינט של 103FM על משמעות הדוח וטען כי "עכשיו אי אפשר לומר שלא בדקו ולא ראו, כי יש לנו רשימה של תשעה מג"דים במילואים, חמישה מפקדי אוגדות וקרוב ל-30 נגדים ששוחחנו איתם".
 
"יש לנו סדרה ארוכה של הערות, חלקן חריפות מאוד", אמר בר-לב. "לדוגמא, מערכת הצי"ד (צבא יבשה דיגיטלית) היא מערכת מסורבלת וגדולה ולכן לא משיגה את מטרתה. היא אמנם גדולה בחי"ר, אך בשריון היא מחלקת בין החיילים שהשתמשו בה בסדיר ויודעים להפעיל אותה במילואים לבין המילואימניקים הוותיקים שמתקשים יותר. לכן אנחנו מפנים את תשומת הלב ואומרים שבנושא הזה צריך לשים דגש". 
 
"מי שיקרא את הדו"ח בעיון יראה את ההמלצות והמסקנות שלנו בצורה ברורה ועניינית", הוסיף. "השריון עבר לאחרונה ממחלקה של שלושה טנקים למחלקה של שניים בלבד. גילינו להפתעתנו שאין טון מסודר בנושא ואיך עובדת מחלקת טנקים של שניים בלבד. כל גדוד פועל לפי מה שמקובל באותה חטיבה ואין אחידות". 



"יש לנו גם הערה חמורה בנוגע למ"פים במילואים שלא מסוגלים להגיע לשלושה חודשים לקורס. המלצנו להעביר קורס מ"פים חלקי למ"מ לקראת סוף השירות הסדיר שלו וכשייבחר להיות מ"פ יבצעו השלמה של שבועיים ולא של שלושה חודשים".

בר-לב התייחס גם למשבר המוטיבציה של חיילים המשרתים שירות קבע וטען כי "בריק עשה לדעתי הקשר שגוי בין זה לבין מודל הקבע החדש. הבעיה עצמה נכונה בנוגע לנגדים, שחייבים להעלות את שכר הבסיס שלכם. כל שלוש שנים מתחלפים 50% מהנגדים כי חלקם נשחקים ולא מסוגלים לנהל את חייהם ברמת שכר כל כך נמוכה". 

השורה הכי מהדהדת אצל בריק הייתה שצה"ל לא כשיר למלחמה. יש לכם שורה תחתונה מול האמירה הזאת?
"כן. השורה התחתונה שלנו נובעת מאותם מג"דים שבחרנו, שנתנו ציון לרמת המוכנות שלהם. כולם נתנו רמת מוכנות מ-8 ומעלה. לבריק יש ראייה חדה, הוא שם דגש על דברים שהצבא לא ראה בשוטף. גם צה"ל לא התווכח עם בריק על העובדות, הוא התווכח על המשמעות של הדברים".
 
בריק טען שפיהם וליבם של קציני צה"ל אינם שווים.
"אנחנו לא נתקלנו בעניין הזה ולכן ירדנו לרמת המג"דים. עם הנגדים אגב, דיברנו לבד וללא המפקדים שלהם. לצידי ישב אבי דיכטר שהיה ידוע בשב"כ ויודע לשאול את השאלות הנכונות. דיברנו עם כולם מלב אל לב וביקשנו מהם שידברו באופן חופשי, תוך כדי שאנחנו שואלים שאלות נוקבות. הנגדים הביעו רמת שחיקה גבוהה מאוד ולכן אנחנו טוענים שעל צה"ל לשפר בצורה מהותית את התנאים הבסיסיים שלהם. זו לא תשובה להכל, אך תפתור את הדברים המיידים. מדובר באנשים שנמצאים בתפקידם כבר שנתיים ועוזבים והידע הנצבר הולך לאיבוד ופוגע במוכנות צה"ל".
 
גם עניין התעסוקות המבצעיות לגדודים עלה.
"נכון. זה דבר שלא היינו מודעים אליו. המג"דים אמרו שהתעסוקה המבצעית היא המסגרת היחידה בה הגדוד עובד כיחידה אורגנית וזו ההזדמנות שלהם להתנסות".