בצל איום הקדמת הבחירות, מתכנס כעת (שני) פורום ראשי מפלגות במשרד ראש הממשלה על מנת לדון בחוק הגיוס. יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, כי מפלגתו תצביע נגד חוק הגיוס מאחר ונתניהו רקם לטענתו דיל עם החרדים. לדבריו, "לפני חודש עמדתי פה ודרשתי שנתניהו יתחייב בקולו שהחרדים לא יקבלו פיצוי כספי בקומבינה תמורת חוק הגיוס. כי זה מה שהם הבטיחו לחרדים. הם אמרו להם: 'אל תדאגו לגבי הסנקציות הכלכליות. נעביר לכם את הכסף מתחת לשולחן'. זו קומבינה. אמסלם אמר את זה בקולו בוועדה. מול המצלמות. זה לא חוק גיוס. זה חוק גיוס כספים. אנחנו לא ניתן את ידינו לזה שמשתמטים יקבלו כסף מהמדינה. שכספי המיסים שלנו, יממנו השתמטות". 


"גמרנו לחכות. גמרנו להיות פראיירים שלהם. יש עתיד תצביע נגד חוק הגיוס. נלך לבחירות. אחרי הבחירות ממשלה בראשותי תעביר את חוק הגיוס בלי קומבינות ובלי רמאויות. הגיע הזמן לרפא את הפצע הזה בחברה הישראלית", הוסיף לפיד וציין: "אני לא מתואם עם ליברמן. אם צריך, נציג לישראל ביתנו את הנתונים שיש לנו שיש ניסיון להעביר כסף למפלגות החרדיות תמורת חוק הגיוס".

חבר סיעתו של לפיד, עפר שלח, אמר: "השוויון בנטל הוא עניין לאומי חשוב וכואב, לא עוד סעיף במגוון התרגילים הפוליטיים של ראש הממשלה. נתניהו קיבל מאיתנו הזדמנות להעביר חוק גיוס ראוי, אבל כמו בכל עניין, שיעבד אותו למשחקי ההישרדות שלו, ולכניעה התבוסתנית שלו לפוליטיקאים החרדים. לכן נצביע נגד החוק, ובכנסת הבאה נעמוד בהבטחה שהבטחנו: להעביר את חוק הגיוס של יש עתיד, שיעמוד במבחן בג"ץ ויכניס עוד חרדים לצבא ולמעגל העבודה".

השר יריב לוין אמר על הודעת לפיד: "הוסרה המסכה מעל פניו של לפיד - מהות לחוד ועסקנות לחוד. לפיד הוכיח שוב שהפוליטיקה הקטנה מובילה אותו, וגיוס החרדים ושילובם בחברה הם רק סיסמת בחירות".

השרה גילה גמליאל: "כנסת רביעית שלי אבל התנהגות פוליטית כ״כ קטנונית ומכוערת כמו של ליברמן ולפיד טרם ראיתי. הם בעצמם אמרו, עשרות פעמים, שיצביעו בעד החוק שהם תמכו בו בקריאה ראשונה. עכשיו הם נגד? מה נשתנה? כי אתם חושבים לדפוק את הליכוד? אין לכם ערכים? עקרונות? משהו? הכל בחיים זה חשבונות של מזנון הכנסת?"

ברקע ההתנגדות לחוק של יש עתיד, בליכוד אמרו כי "חוק הגיוס הוא עניין לאומי מהמעלה הראשונה ואסור לליברמן ולפיד להפוך אותו לפוליטיקה קטנה. ראש הממשלה נתניהו מחוייב לחוק שגובש על ידי צה״ל והובא לקריאה ראשונה על ידי ליברמן ובתמיכת לפיד. בניגוד לספינים שהם מפזרים, אין שום דילים או הסכמים עם אף גורם אחר - החוק יובא ככתבו וכלשונו בדיוק כפי שתמכו בו ליברמן ולפיד בקריאה ראשונה, בלי שום שינוי". 

 
"זו שעת מבחן לליברמן ולפיד: האם יעמדו בהתחייבותם לציבור ויתמכו בחוק החשוב הזה, או שיעשו פוליטיקה קטנה על חשבון צה״ל והחברה הישראלית. הבחירה בידיהם". בהמשך, בליכוד הפיצו ברשתות החברתיות ציוצים מהעבר של ליברמן ולפיד על חשיבות חוק הגיוס.

במפלגת "ישראל ביתנו" טענו כי "הקואליציה, במהלך ציני, הופכת את חוק הגיוס מנושא מהותי לנושא אלקטורלי". לדבריהם, "בליכוד נוכחו לדעת שעל רקע דחיית ההצבעה על חוק הגיוס הם הפסידו קולות רבים בקרב הימין החילוני ויוצאי חבר העמים. הקואליציה יכלה להשלים את החקיקה בנושא חוק הגיוס כבר בתחילת מושב החורף, אך בגלל הכניעה ללחץ החרדים העדיפה לבקש דחייה נוספת מבג"ץ".
 
עוד הוסיפו, כי "עולה השאלה - האם מדובר במשחק מכור והליכוד הבטיח לראשי המפלגות החרדיות שבמידה ויהיו ישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס וידרשו לשלם קנסות, הישיבות יפוצו בסכומי כסף זהים ממקור אחר? הבטחה כזו למעשה מרוקנת את החוק מתוכן. חייבים גם לבדוק את הטענה שהליכוד הבטיח לראשי המפלגות החרדיות לשנות את החוק בהתאם לדרישתם מיד בתום הרכבת הממשלה הבאה". בהמשך הבהירו בישראל ביתנו כי ימכו בחוק ואמרו: "מטרת ההודעה היא למנוע כל אפשרות שלאחר הבחירות הליכוד יחד עם החרדים ינסו לשנות את החוק. ישראל ביתנו תתמוך בכל מקרה בחוק הגיוס במידה ויובא בנוסח המקורי כפי שהובא על ידי ח״כ אביגדור ליברמן".

יו"ר הקואליציה לשעבר, ח"כ דוד ביטן, הסביר הבוקר בגלי צה"ל כי "אנחנו נמצאים בפלונטר". ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הוסיף: "כשהחוק יעבור - הממשלה תיפול". 
 
"הבעיה של יהדות התורה היא בהכפלת הקנסות", אמר ביטן, שהוסיף: "את זה אפשר לתקן. אם נכניס את התיקונים שהם רוצים, אז יש עתיד וישראל ביתנו יצביעו נגד. היינו רוצים להעביר את החוק ולהמשיך את הקדנציה". 
 
"דיברתי עם ליצמן והוא לא מבין שהחוק הזה יכול לעבור בג"ץ", המשיך חה"כ מהליכוד. "האלטרנטיבה היא שיהיה גיוס כללי של כולם בלי מכסות ועם סנקציות". 
 
כשנשאל מדוע נתניהו לא העניק את תיק העלייה והקליטה לאחד מחברי הכנסת שאינם שרים, הסביר: "יש השפעות לעניינים האלה בתוך הליכוד ולכן הוא העדיף שלא תהיה מלחמת עולם. 
 
לדעתי גם תיק החוץ יינתן לשר. אם זה יהיה ישראל כ"ץ, הוא לא מתכוון לוותר על תיק התחבורה. אני שומע שמועות, אבל אני לא מתעניין כל כך בזה. אין לזה חשיבות. על שטייניץ אני לא שומע כלום, כרגע כ"ץ הוא מועמד, אבל אני לא יודע מה העמדה של ראש הממשלה".

"לא נראה שהממשלה תשרוד אם החוק יעבור"

יריב לוין, שר התיירות, ומי שצפוי להיות ממונה לשר העלייה והקליטה, הוסיף בתכנית של אילה חסון ב-103FM: "אמרנו לא פעם שאנחנו רוצים להמשיך בקיום הממשלה, אך רואים חשיבות בהעברת חוק הגיוס. אני מאוד מקווה שהחוק יעבור ושהממשלה תשרוד את המהלך הזה. עם זאת, לפחות כרגע אני לא רואה את שני הדברים האלה מתיישבים יחד. בהחלט יכול להיות שזה החוק שיפיל את הממשלה. ננסה למנוע את זה כמה שנוכל, אבל לפחות כרגע הדברים שנשמעים מהפלג החסידי של יהדות התורה הם ברורים, ולפיהם הממשלה תיפול אם החוק יעבור". 
 
 

"צריך לומר שהעולם החרדי עובר שינויים מאוד גדולים. אם בעבר מועצת גדולי התורה הייתה מקבלת החלטה, שבסופו של דבר הייתה מחייבת את כולם, היום זה שונה. יש יותר רבנים שיש להם עמדה עצמאית ויש מערכת עיתונות פעילה, שמפעילה לא מעט לחץ על נבחרי הציבור החרדי. יש הרבה יותר פיזור של הכוח ממה שהיה בעבר. זה מאוד מעניין לראות ולעקוב אחרי זה". 

"בליכוד בחרו ללכת עם ישראל ביתנו ויש עתיד"

ח"כ מקלב התייחס אף הוא למשבר, וטען כי "ראש הממשלה והליכוד בחרו ללכת עם ישראל ביתנו ויש עתיד, בלי התיקונים שביקשנו להכניס בחוק הגיוס. אנחנו לא נשתתף בדיונים על החוק. זה לא שהחוק הזה יפיל או לא את הממשלה, אנחנו נמצאים כבר בתוך אירוע של ממשלה שזמנה קצוב".
 
"דיברנו וביקשנו שינויים שחשוב לנו להטמיע בחוק הזה", הוסיף מקלב. "יש מגוון של תיקונים שמתבקשים גם על ידי הייעוץ המשפטי של הכנסת. הדרך של הליכוד היום היא לא זאת של לפני חודש וחצי". 
 
לדבריו, "היום התהליך של החקיקה נמצא מחוץ למשחק הזה של הציר אם מתקנים את החוק או לא. מדברים היום על תאריך של פיזור הכנסת, כשהעיתוי יהיה העברת החוק. כולנו יודעים שברגע שהחוק עובר הממשלה נופלת".