יו"ר הבית היהודי ושר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד הודיעו הערב (שבת) על פרישה מהבית היהודי והקמת מפלגה חדשה ששמה "הימין החדש", תוך שהם מדגישים את שילוב חילונים ודתיים במפלגה. שקד טענה כי הבית היהודי לא הצליח להביא לאיחוד של חילונים ודתיים ואמרה: "נקים מפלגת ימין חדשה של דתיים וחילונים ביחד, בה יהיו חברים באופן שווה ומלא דתיים וחילונים כזו שמייצגת שותפות אמת בראשות משותפת שלי ושל בנט".



השר בנט הוסיף: "דתיים וחילונים כמו באוהל בטירונות, בשולחן העבודה, בשולחן הסדר בפסח וכמו בבית הפרטי שלי, עם משפחתה של אשתי. לא רק איחוד פוליטי אלא שותפות. מפלגת הימין החדשה היא ימין, נקודה. בלי אבל ובלי בערך. בעד ארץ ישראל ובלי פשרות, נגד מדינה פלסטינית. נגד שחרור אלפי מחבלים בעסקאות, בעד המסורת היהודית, בעד עם ישראל ובעד מדינת ישראל. נאמר זאת בצורה הכי ברורה - לו לפני 13 שנה הייתה קיימת המפלגה הזו, ההתנתקות לא הייתה מתרחשת". במהלך מסיבת העיתונאים התפרץ לעבר השרים הפעיל החברתי ואיש השב"כ לשעבר גונן בן יצחק, וקרא לעברם קריאות ביניים, בהן האשים את השניים בתמיכה בהדתה, ובכך שאיפשרו לנתניהו להמשיך ולכהן כראש ממשלה, למרות שהוא מושחת, לדבריו.





לפני כן, השר בנט פתח את דבריו ואמר "הבית היהודי הפך לכוח משפיע מאוד במדינת ישראל, אבל בשנה האחרונה וביתר שאת בחודשים האחרונים, העידן הזה של ההשפעה הגדולה שלנו תם ללא שוב. אם בעבר הצלחנו למנוע את שחרור המחבלים והתקדמות למדינה הפלסטינית ולדחוף ולחולל את השמדת 30 המנהרות בצוק איתן, כעת בהדרגה איבדנו את כוחנו להשפיע".

"ראש הממשלה נתניהו הבין שהציונות הדתית המופלאה יושבת בכיס שלו, שכמה שהוא יתמר בה תמיד בסוף הם יילכו איתו", האשים בנט, "רק לפני מספר שבועות אמר נתניהו במסר מיוחד לאומה שאנחנו במצב חירום לאומי, תקופה שתדרוש הקרבה וקורבנות, ולכן אסור בשום פנים ואופן ללכת לבחירות בשנה הקרובה. הוא שלח את ראש המל"ל לרבנים שיפיצו את הסכנה הנוראית שעומדת בפני ישראל. הציבור הדתי, הציבור הטוב הזה, נעמד דום. לאור זאת אכן נאלצנו להתקפל ולהישאר בממשלה בניגוד למה שאנחנו מאמינים. ארבעה שבועות אח"כ, כאשר החליט ראש הממשלה שהבחירות כדאיות לו, הוא שכח את כל נאום דם יזע והדמעות ואמר יאללה הולכים לבחירות".


גונן בן יצחק במסיבת העיתונאים, צילום: אבשלום ששוני
גונן בן יצחק במסיבת העיתונאים, צילום: אבשלום ששוני




"איבדנו את היכולת להשפיע מהותית"

"איבדנו לצערנו את היכולת להשפיע השפעה מהותית. כך היה וכך רק יגבר. כך היה בבניה הערבית הבלתי חוקית בחאן אל אחמר, שברור שבג"ץ פסק שצריך לפנות אותו וראש הממשלה ביטל את ההרס ההכרחי של אותה בנייה פראית והבטיח שתוך מספר שבועות הוא יהרוס. אנחנו הצבענו נגד אותה החלטה, עברו שבועות וכלום לא קרה וההחלטה עברה. זה שכל מרפסת בלתי חוקית בתל אביב נהרסת תוך 12 שעות".
 
את מסיבת העיתונאים פתחה השרה שקד ואמרה כי: "ב-2012 הגענו לבית היהודי חילונית ודתי ואני מודה עם מסר קצת נאיבי, חסר סיכוי, שותפות אמיתית בין דתיים לחילונים. 6 שנים עברו מאז ואני אסירת תודה כלפי הציונות הדתית שפתחה בפניי את דלתה ואת ליבה. מעולם לא הרגשתי לא נוח, תמיד הרגשתי בבית. אני חשה אהבה עצומה לציבור הזה וקיבלתי ממנו אהבה כפליים".

"הבית היהודי הפך לכוח משמעותי בשנים הללו, לא מפלגה שלא סופרים אותה כמו בהתנתקות אלא מפלגה קטנה במספר וגדולה בהשפעה. הגענו להישגים רבים, בלמנו התקדמות למדינה פלסטינית לאור מתווה בר אילן, עצרנו שחרור מחבלים רוצחים. עד שהגענו שוחררו אלפי רוצחים כמו סינואר מנהיג חמאס. מאז לא שוחרר אף מחבל. חוללנו מהפכה היסטורית במערכת המשפט", סיימה שקד את דבריה.

בבית היהודי חששו: "בנט מתכנן מהלך כזה"

עם השניים תפרוש חברת הכנסת שולי מועלם והמהלך הוא בברכת הרב חיים דרוקמן, מבכירי רבני הציונות הדתית. בשבועות האחרונים דובר רבות על הרכב הבית היהודי, והשילוב של האיחוד הלאומי במסגרת סיעת הבית היהודי בכנסת. ייתכן והמהלך של בנט ושקד, הוא ניסיון להתנער מהתדמית החרד"לית שדבקה במפלגה ובכך לפרוץ את "תקרת הזכוכית" שהמפלגה - צאצאית מפד"ל ההיסטורית, מטילה עליהם ומתוך מטרה להגיע לקהלים חדשים שנרתעים מהתיוג הדתי של המפלגה.

עמית סגל, הפרשן המדיני של "החדשות", שהיה הראשון שדיווח על כוונת השניים למסור את ההודעה, אמר בפגוש את העיתונות כי "זאת ידיעה דרמטית הם מתכוונים מסתמן הם מכנסים מסיבת עיתונאים ב20:15 לפי שאני מבין מפלגת ימין חילונית דתית חדשה, המשמעות היא ישאירו מאחור את רוב חברי הבית היהודי שהיתה ביתם, ההנחה היא שבטח יהיה עוד חבר כנסת אחד, זה יקרה הערב בשמונה ורבע. הכרזה דרמטית הרי מדובר בשני שרים".

חברי כנסת בבית היהודי אמרו למעריב כי הם לא עודכנו מראש בתוכן ההודעה או בכוונתם של בנט ושקד למסור הצהרה הערב, וביקרו את השניים ואחד מחברי הכנסת אף אמר שהשניים: "כנראה התייעצו רק עם קלוגהפט (היועץ הפוליטי משה קלוגהפט, א. ג.) וזהו. פעם קודמת זה הסתיים בפארסת אלי אוחנה". עוד מסרו גורמים במפלגה כי לכל אורך הקדנציה היה חשש שבנט ושקד יעשו מהלך כזה, וזאת למרות ההכחשות של בנט. ח"כ סמוטריץ' אף טען כי מהלך ישאיר את הציונות הדתית בלי מפלגה בבחירות הבאות. בגלל זה ראה חשיבות רבה בפלטפורמה של האיחוד הלאומי-תקומה.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' התראיין לפגוש את העיתונות לאור כוונות ראשי מפלגתו להתפלג, ואמר: "מצד אחד זה מהלך הגיוני שהיה צפוי, כיוון שבנט ושקד לא באו לשבת על כיסא הנהגת הציונות הדתית הם סימנו את ראשות הממשלה כיעד. לקח זמן להבין שזה לא ישים". סמוטריץ' אמר עוד כי הדבר בא לו "בהפתעה", והוסיף, "עבדנו נהדר יחד רואה את הציונות הדתית מתקדמת להנהגה גם לאט יותר אם זו ההחלטה אני מברך אותם. לא יודע אם המפלגה הציונית דתית תהיה בראשותי, ימים יגידו. אני רוצה שתהיה מפלגה חזקה אטרקטיבית".