הכרזתם של שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד בדבר הקמת מפלגת "הימין החדש", משנה את פני המפה הפוליטית וגררה גל תגובות מימין ומשמאל. מפלגת הליכוד הגיבה להכרזה בתקיפות ומסרה כי "יש מי שלא למד את הלקח של בחירות 92', כשהימין ריסק את עצמו לרסיסי מפלגות ובכך הביא לעליית ממשלת שמאל ולאסון אוסלו. הדרך היחידה להבטיח את שלטון הימין היא להצביע רק לליכוד בראשות נתניהו".
 
מטעם מפלגת הבית היהודי, שצפויה להיות הנפגעת העיקרית מהמהלך, נמסר כי "מפלגת הבית היהודי מודה לנפתלי בנט ואיילת שקד על 5 שנים של עשייה גדולה למען עם ישראל. אנו מאמינים שעוד נכונו להם גדולות ונצורות בהובלת מחנה הימין. מפלגת הבית היהודי תיערך כבר בימים הקרובים להמשך דרכה כשברור לכל שתעמיד רשימה איכותית של אנשי ציבור ראויים ומוכשרים שימשיכו לפעול למען עם ישראל בכנסת ה-21".

עוד הוסיפו בבית היהודי, כי "יוקם צוות מיוחד שיאיץ את המו"מ עם חברינו מהאיחוד הלאומי על מנת להגיע להסכמות בהקדם האפשרי מיד לאחר בחירת יושבי הראש בשתי המפלגות. בני ובנות הציונות הדתית, מחויבים לשמירה ולביסוס הבית הפוליטי ומתכוונים אי"ה לאפשר לכל מי שמרגיש חלק מהמהלך הגדול שלנו בכל תחומי החיים במדינה, לבוא ולהצטרף למסע הזה".

ח"כ שולי מועלם, שכפי שפורסם לראשונה ב"מעריב" היא המצטרפת הראשונה למפלגה, אמרה כי "אני מצטרפת הערב לנפתלי בנט ואיילת שקד בהקמת מפלגת ימין חדשה שתשלב חילונים ודתיים. הגיע הזמן להרחיב את הבית. בחמש השנים האחרונות הבית היהודי והציונות הדתית שותפים להנהגת המדינה בכל תחום. עם הימין החדש ישראל תחזור לנצח. זו תהיה המפלגה שתפעל לחיזוק ההתיישבות, זהותה היהודית של מדינת ישראל ותיתן את המענה הנכון לצרכיה החברתיים של החברה הישראלית".

ח"כ בצלאל סמוטריץ'. יתחבר עם מפלגת "עוצמה יהודית"? צילום: הלל מאיר


מזכ"ל האיחוד הלאומי, אופיר סופר,
זעם על ההחלטה וטען כי "בנט חושב שהציונות הדתית הם ילדים נאיביים אבל האמת היא שהם ממש לא מטומטמים והם מבינים הערב יפה שעשו עליהם סיבוב אלקטוראלי. בנט חושב שהוא יעשה אקזיט על הגב של הציונות הדתית, הציבור יוכיח לו אחרת ויבחר בערכים ואידאולוגיה ולא בהרפתקאה מסוכנת למחנה הלאומי שמונעת ממניעים אישיים". 
 
ממפלגת כולנו נמסר כי "הערב קמה מפלגה סקטוריאלית נוספת שמבקשת לצמצם עוד את הממלכתיות.  בקדנציה האחרונה פעלו בנט ושקד כאיגוד סקטוריאלי שחיפש את המפריד והמקטב בציבוריות הישראלית. ישראל זקוקה למפלגה ששמה את הישראלי במרכז, שנלחמת עבור כל ישראלי באשר הוא, שנלחמת כדי להסיר את ה"הם" מהשיח הציבורי. שוב מתברר שיש רק מפלגה לאומית, ממלכתית וחברתית אחת. כולנו".
 
במפלגת יש עתיד מזהים הזדמנות ומסרו כי "בזמן שהגוש של נתניהו מתפצל נוצרת פה הזדמנות היסטורית להחליף את השלטון. כפי שהראו הסקרים בשבוע האחרון, יש עתיד היא האלטרנטיבה היחידה להחלפת שלטון נתניהו. אם כל מי שבאמת מעוניין להחליף את השלטון יתייצב מאחורי יאיר לפיד ויש עתיד, אפשר לנצח בבחירות ולשנות את הכיוון אליו הולכת המדינה". יו"ר המפלגה, יאיר לפיד, מסר כי "לי דווקא אכפת איך מתחלקים המנדטים של נתניהו, מפני שעכשיו ברור שאפשר לנצח אותו".

ראש האופוזיציה ציפי לבני: "שם חדש לאותם אדריכלי הסיפוח, הפגיעה בשלטון החוק ובדמוקרטיה. מולם צריך להציג את הדרך הציונית הברורה של מדינה יהודית ודמוקרטית שנפרדת מהפלשתינים לשלום ואיתה לנצח".

מיכאל בן ארי. במפלגתו מזהים הזדמנות? צילום: פלאש 90


שרת התרבות, מירי רגב: "בשנים האחרונות בנט ושקד ירו בתוך הנגמ"ש ועכשיו הם הפקירו את הבית ועשו סיבוב על הציונות הדתית. אני קוראת לאנשי הציונות הדתית: בואו למפלגת הימין האמיתית. הצביעו רק למפלגת הליכוד האמיתית והגדולה שבה יש מקום לדתיים וחילוניים, מזרח ומערב, פריפריה מרכז ויהודה ושומרון. היזהרו מחיקויים".

במפלגת עוצמה יהודית קראו לחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' ולראש ש"ס בעבר, אלי ישי, לחבור "לבלוק טכני שיהווה מפץ ימני שיאחד את כל המחנה הדתי לאומי למאבק על ארץ ישראל ועל זהותה היהודית של המדינה". גורמים במפלגה מסרו כי "נפתלי בנט איכזב בגדול והיה שותף לחוסר מעש מתמשך שכלל את הפקרת הדרום, השתלטות הבדואים על אדמות הנגב, גירוש יהודים מבתיהם בעמונה ובנתיב האבות, וההתקפלות בחאן אל אחמר חרף החלטת בג"צ כי יש לפנות את המקום. ב'ימין החדש' אין כל חדש. הניסיון של בנט להתנער מאחריותו לממשלה שאמרה ימין ועשתה שמאל, היא פתטית".
 

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי "הציונות הדתית היא תנועה חיה ובועטת עם מסורת איתנה ארוכה ומפוארת. אני מאחל לשרים בנט ושקד הצלחה רבה בדרכם החדשה ומקווה שצעד זה יחזק את גוש הימין. בני ובנות הציונות הדתית שזורים ומובילים בכל תחומי החיים במדינת ישראל, הציונות הדתית ששמה לה למטרה לחבר בין עולם הרוח היהודי ועולם המעשה תמשיך לפרוח ולהרים גבוה את דגלי ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל. אני קורא לחבריי בציונות הדתית להצטרף למהלך של איחוד שורות במטרה להגדיל את השפעתנו בכנסת בשנים הקרובות. עבודה רבה לפנינו ונמשיך להוביל ולהשפיע על סדר יומה של מדינת ישראל בלי לגמגם ובלי להתנצל. הגיע העת להחזיר את הציונות הדתית לציונות הדתית"

ציפי לבני. "צריך להציג את הדרך הציונית הברורה של מדינה יהודית ודמוקרטית". צילום: מרק ישראל סלם


יו"ר האיחוד הלאומי השר אורי אריאל: "אני קורא להתאחד עם האיחוד הלאומי ולהקים סיעת ימין חזקה שתוביל את ההנהגה בימין. בעייני זוהי טעות של חבריי נפתלי ושקד אך מצד שני זוהי הזדמנות להקים סיעה חזקה של הציונות הדתית".
 
יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, אמרה כי "הימין החדש הוא ימין גזען מסית ומסוכן, מפלגה שהיא שותפות אמיתית בין מי שרוצה לחסל את הדמוקרטיה למי לרוצה לחסל את החילוניות. מול המפלגה הזאת יש רק מרצ חזקה".

שר המדע אופיר אקוניס: "מצער שהשרים בנט ושקד עשו צעד פוליטי ילדותי ומסוכן שעלול לפצל  את המחנה הלאומי. הודעתם הפזיזה מעידה שיש כאלה שלא למדו כלום מפיצול הימין בבחירות 1992 והביאו לעליית השמאל. רק הצבעה לליכוד תבטיח הקמת ממשלת ימין אמיתית גם בכנסת ה-21".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ: "אחרי שהודיעו שאין להם בעיה עם כהונתו של ראה״מ שקוע עד צוואר בפלילים גם אם יוגש נגדו כתב אישום, עושים בנט ושקד פליק פלאק פוליטי מסיבות של חישובי מנדטים. נוכח מחול השדים הצפוי כעת בתחרות הפטריוטיזם המזוייף  מי יותר קיצוני - לא נותר אלא לומר כי אם ׳חדש׳ הוא רמיסת שלטון החוק, חזרה להזיית ארץ ישראל השלמה ותפיסה כלכלית ימנית דורסנית ללא ערבות הדדית - אפשר להתגעגע למפדל הישנה".

שר התחבורה והמודיעין ישראל כ״ץ:
 "פיצול הבית היהודי והקמת מפלגת ״הימין החדש״- לא תוסיף קולות למחנה הלאומי, אלא עלולה לפצל ולהחליש אותו ולהעלות את השמאל לשלטון. התשובה למי שרוצה בשלטון הימין ובנתניהו כראש הממשלה - היא 40 מנדטים לליכוד".