ועדת ההסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה התכנסה היום (ראשון) כדי לדון בהצעות חוק שיעלו ביום שני ושלישי האחרונים של הכנסת ה-20. הצעת חוק שלא הובאה לדיון היא הצעת החוק של הורדת אחוז החסימה. הסיבה לכך היא הבנה במפלגת הליכוד כי באופוזיציה מתנגדים להצעת חוק זו, על אף תמיכת חלק מסיעות האופוזיציה בעבר.

מי שמוביל את ניסיון חקיקת החוק הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנמצא בברזיל בימים אלה, ובאמצעות מקורביו מנסה לחוקק את החוק בחקיקת בזק גם ללא הסכמת האופוזיציה, ברוב של 61 חברי כנסת מהקואליציה.

על פי גורמים בליכוד, החסם היחיד כרגע בתוך הקואליציה לחקיקת החוק הוא יו"ר ש"ס אריה דרעי, שמתנגד עקב חשש שמא הורדת אחוז החסימה תביא לכניסתה של מפלגתו של יריבו, אלי ישי. "דרעי סתם מתנגד, גם ככה נראה שאלי ישי ירוץ באיחוד הלאומי כך שאין סיבה שיתנגד בעתיד", כך אומרים גורמים בליכוד ומוסיפים כי "למעשה בבחירות הקרובות גוש הימין עלול לאבד הרבה מנדטים ממפלגות ימין שלא יעברו את אחוז החסימה, והאשמה על הפלת הימין תהיה על ראשו של דרעי".

"בושה וחרפה"

בש"ס לא נשארו חייבים, וגורמים במפלגה תקפו שני חברי כנסת מהליכוד: "בושה וחרפה שאותם שני חברי כנסת קולניים שרק מביישים את הליכוד, מעזים לתקוף כך את השר דרעי", אומרים הגורמים. "רק שיהיה ברור: משיחות שהתקיימו הבוקר התברר כי סגן השר יעקב ליצמן מתנגד נמרצות להורדת אחוז החסימה. יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, מתנגד נמרצות להורדת אחוז החסימה ובפעם האחרונה ששמענו את דעתם של בנט וכחלון גם הם הביעו התנגדות להורדת אחוז החסימה". 

"לכן, אנחנו מציעים לאותם ח"כים צעקנים שכנראה חוששים בעיקר לכיסאותיהם, לחפש מישהו אחר לתקוף ולא לדבר באופן כזה על יו״ר ש״ס אריה דרעי. השר דרעי מתנגד עקרונית מאז העלאת אחוז החסימה, להורדתו. בארבע שנות כהונת הממשלה האחרונה נעשו אל השר דרעי ואל ראשי סיעות נוספות פניות להוריד את אחוז החסימה, והשר דרעי הביע התנגדות עקרונית נוקבת. השר דרעי משוכנע כי רסיסי מפלגות יפגעו ביכולת להנהיג ורק יגרמו להגברת המחלוקות והבקשות הסחטניות".

יש לציין כי הסיכוי של הצעת החוק לעבור חקיקה רק בתמיכת הקואליציה נראה נמוך, מאחר ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ביקש כי החקיקה שתובא בימים הקרובים תהיה בהסכמת הקואליציה והאופוזיציה בלבד. מקורבי אריה דרעי מוסרים בתגובה כי עמדתו של השר דרעי עקבית בארבע השנים האחרונות והיא התנגדות להורדת אחוז החסימה.