בחירות 2019 הן האחרונות של נתניהו? הקמת מפלגת "הימין החדש", בהנהגתם של שרת המשפטים איילת שקד ושר החינוך נפתלי בנט, הכניסה לטלטלה את המערכת הפוליטית, בין היתר עקב הקמתה הלא צפויה והתנודות שהיא תוביל אליהם מבחינת כמות המנדטים של הימין. שקד התייחסה היום (שני) בוועידת כלכליסט למפלגתה החדשה ולאפשרות שהיא ובנט יחליפו ביום מן הימים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בתפקיד. לדבריה, "המטרה הראשונה שלנו כשנכנסו לפוליטיקה הייתה לאחד דתיים וחילונים לעבודה משותפת. זה קורה בכל מקום ואין סיבה שזה לא יקרה בפוליטיקה".

בהתייחס למצבה של המפלגה בסקרי הבחירות, שאינו מחמיא לרוב, אמרה כי "לא חשבנו שנקבל 20 מנדטים על הסקר הראשון". לדבריה, "אנחנו שואפים למספר דו ספרתי של מנדטים. ראש הממשלה הבא יהיה בנימין נתניהו ואנחנו שואפים להיות שותפים מרכזיים בממשלתו. זה לא סוד שאני רוצה להחזיק שוב בתיק המשפטים. השפענו בהרבה צמתים בממשלות הקודמות, מלבד מה שכל אחד מאיתנו עשה במשרד שלו הצלחנו להשפיע בנקודות דרמטיות. מאז שבנט עצר את שחרור המחבלים לאבו מאזן בממשלה הקודמת, לא משחררים יותר מחבלים". 

באשר לחובות שהשאירו במפלגת "הבית היהודי" עם עזיבתם, טענה שקד כי "בנט ואני ירשנו מפלגה עם חוב של כ-34 מיליון שקלים והצלחנו לצמצם אותו. אני מאוד מקווה שאלו שיבואו אחרינו ימשיכו בעבודה הזו".
שקד הוסיפה כי משרד האוצר, בו מחזיק השר משה כחלון, מאוד מעניין אותה, אבל הוסיפה כי "אני מניחה שכחלון ירצה את התיק הזה. זה בהחלט בעיניי משרד מרתק, הכי חשוב שיש לדעתי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו. קדנציה אחרונה? צילום: אסתי דזיובוב/TPS


שרת המשפטים התייחסה גם לתיקים הפליליים בהם חשוד ראש הממשלה נתניהו ולאפשרות שיוגש נגדו כתב אישום במהלך קמפיין הבחירות. "אני חושבת שלא יהיה נכון להגיש כתב אישום חודשים או חודשיים לפני הבחירות, כי זה יכול להשפיע משמעותית עליהן. אם היועמ"ש היה מפרסם עכשיו או בשבוע-שבועיים הקרובים זה עוד סביר, אבל אחר כך בעייני זה לא נכון ולא הוגן. בסוף הוא יעשה מה שהוא חושב לעשות, לא יודעת באיזה קצב עבודה הוא וכמה שבועות יקח להחליט".
אתם מרגישים שסוף עידן נתניהו קרב?

"ההערכה שלי היא שזו תהיה הקדנציה האחרונה של ראש הממשלה, מכיוון שהוא לא צעיר וגם החקירות שאנחנו לא יודעים מה יקרה איתן. אני אומרת כל הזמן שאני מקווה מאוד שיסגרו את התיקים שלו ונוכל לחזור ולתפקד כרגיל, מבלי להידרש לשאלות כאלו ואחרות. אני מקווה שהתיקים יסגרו ושראש הממשלה יסיים את הקדנציה שלו, אבל באמת אין לדעת".

עוד הוסיפה שקד, באשר לאפשרות שיפרשו מהממשלה במידה ויוגש כתב אישום נגד נתניהו, כי "דעתי הייתה ונשארה, בוודאי עד להחלטה הסופית של היועמ"ש, כלומר אחרי שימוע, לא צריך לעשות שום דבר". לדבריה, "אם אחרי שימוע היועמ"ש יחליט להגיש כתב אישום אז נשב, נלמד את הנתונים ונחליט מה לעשות. צריך לציין שלפי החוק ראש הממשלה יכול להישאר עד פסק דין חלוט, והרציונל אומר שהחלטה של אדם אחד, היועמ"ש, לא תביא להפלת ממשלה אלא תעבור ביקורת שיפוטית שזה המשפט עצמו. אני אומרת בואו נמתין, נראה ונקווה שלא נגיע לסיטואציה הזו".

מהליכוד נמסר בתגובה: "הפיצולים של בנט ושקד מביאים מפלגות ימין על סף אחוז החסימה ומרסקים את גוש הימין בדרך להמלכת ממשלת שמאל. הם לא למדו את הלקח מבחירות 92', כשהימין ריסק את עצמו לרסיסי מפלגות ובכך הביא לעליית ממשלת שמאל ולאסון אוסלו. מי שירה בנגמ״ש בבחירות 2015 ומאז השתמש וזרק את הבית היהודי, יורה בכל גוש הימין בבחירות 2019 במטרה להעביר את המנדטים מימין לשמאל לחיקו של "האח" יאיר לפיד. לא סתם לפיד היה הראשון לברך אותם. מי שרוצה ממשלת ימין בטוחה חייב להצביע רק לליכוד בראשות נתניהו".