האם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הופתע מעזיבתם של נפתלי בנט ואיילת שקד את הבית היהודי, או שמא הוא היה מודע למהלך מראש. בראיון לפגוש את העיתונות במוצאי שבת אמר חבר הכנסת המתמודד על ראשות האיחוד הלאומי, כי "מצד אחד זה מהלך הגיוני שהיה צפוי, כיוון שבנט ושקד לא באו לשבת על כיסא הנהגת הציונות הדתית הם סימנו את ראשות הממשלה כיעד. לקח זמן להבין שזה לא ישים". סמוטריץ' אמר עוד כי הדבר בא לו "בהפתעה", והוסיף, "עבדנו נהדר יחד רואה את הציונות הדתית מתקדמת להנהגה גם לאט יותר אם זו ההחלטה אני מברך אותם. לא יודע אם המפלגה הציונית דתית תהיה בראשותי, ימים יגידו. אני רוצה שתהיה מפלגה חזקה אטרקטיבית".

אלא שהערב דווח בכאן 11 כי בפגישה שנערכה בכנסת ביום חמישי, יומיים לפני מסיבת העיתונאים של בנט ושקד, נכחו מלבד שני השרים, כם הרבנים חיים דרוקמן ואליעזר מלמד, עורכי כלי התקשורת של הציונות הדתית, חגי סגל מ"מקור ראשון", עמנואל שילה מ"שבע" ועוזי ברוך מערוץ 7. 
מי שעוד נכח בפגישה הוא לא אחר מח"כ סמוטריץ' ולפי גורם המעורה בפרטים, הוא גם תמך מאוד במהלך. גם מנכ"ל היתה היהודי, ניר אורבך, נכח בפגישה, מה שגרם לתרעומת בקרב אנשי המפלגה נגדו ונגד סמוטריץ': האם הם מייצגים את בנט או את הבית היהודי?

ח"כ סמוטריץ' כתב בתגובה בטוויטר כי "ביום חמישי האחרון הרבנים דרוקמן ומלמד קראו לי בדחיפות תוך כדי פגישתם עם בנט ושקד כדי לשמוע גם את דעתי על רעיון הפרישה. הבעתי את התנגדותי הנחרצת למהלך ואמרתי לבנט כי הוא הולך 'לרסק את הציונות הדתית' ושהקמת המפלגה החדשה 'תסכן את כל גוש הימין'. לאחר הפגישה עודכנתי כי השניים החליטו לחזור בהם מכוונתם ומבחנתי זה ירד מהפרק ולכן נדהמתי כאשר במוצ״ש הם הודיעו על כך. בניגוד לבנט ושקד שנטשו, אנחנו נמשיך את הדרך ונממש את האידאולוגיה שלנו עם ציבור גדול מאד במדינת ישראל שמאמין בדרכה ובערכיה של הציונות הדתית ושל המחנה הלאומי, בהכרעת הטרור ללא פשרות, בחיזוק ההתיישבות ובשמירה על זהותה היהודית של המדינה".
 
 
אורבך אישר את הפרטים ואמר כי הוא עסוק בהכנת המפלגה לבחירות.

בשבוע שעבר, עוד טרם הודעת הפרישה של בנט ושקד, הודיע סמוטריץ' על התמודדותו לראשות האיחוד הלאומי, בבחירות שיתקיימו ביום שני ה-14 לינואר במרכז המפלגה, שיבחר גם את הרשימה לכנסת. סמוטריץ' יתמודד ראש בראש מול יו"ר האיחוד הלאומי, השר אורי אריאל, אלא אם כן יצטרפו עוד מועמדים למירוץ. בהודעתו ביקר את שרי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד, וטען כי שאיפותיהם מכוונות לראשות הממשלה במקום לייצוג הציבור הדתי.

"בראייתי בשלה העת שהאיחוד הלאומי - תקומה תעלה קומה לקראת האתגר הבא שלה, ותמצב את עצמה כבית הפוליטי של הציונות הדתית ושל כל מי שמזדהה עם דרכה וערכיה", כתב סמוטריץ' לחברי המפלגה. "זה לא האתגר שמציבה לעצמה ההנהגה הנוכחית של הבית היהודי. שאיפותיהם הפוליטיות של חברינו השרים בנט ושקד מכוונות לראשות הממשלה, ואתגר שימור הציבוריות הציונית דתית, כחיל החלוץ ההולך לפני המחנה וסולל לו את הדרך, אינו חלק מהן. זה התפקיד שלנו".