הממשלה אישרה היום (ראשון) סכום של 50 מיליון שקלים כסכום כולל לשנת 2019 למאבק בתופעת האלימות במשפחה, בהמשך להנחיית ראש הממשלה בוועדת השרים למאבק באלימות במשפחה. הממשלה אישרה תוספת תקציב של כ-20 מיליון שקלים בנוסף לכ-30 מיליון שהוקצו בבסיס התקציב לנושא בתקציב משרד העבודה והרווחה. 



בהתאם להנחיות ראש הממשלה, התכנית המתוגברת תתמקד בטיפול בגורם לבעיה, הגברים התוקפים, ולא רק במתן מענה לקורבנות האלימות, וכן הוחלט על מיקוד מאמץ במגזר הערבי שבו תופעת האלימות במשפחה נפוצה במיוחד. 



הממשלה אישרה פה אחד את הקיצוץ הרוחבי לצורך מימון התוספת לתגבור התכנית. התקציב יועבר למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים באופן מיידי. 



על פי מתווה התוכנית  יורחבו התוכניות לטיפול בגברים אלימים ותוקפים בדגש על הגדלת המענה הטיפולי במרכזי היום, הקמת דירות מעבר לגברים אלימים שסיימו טיפול אינטנסיבי כדי לספק להם מעבר לחיים תקינים, תוספת עובדים סוציאליים ותקציבי פעולה ברשויות המקומיות, פיתוח מודל עבודה עם גברים בהתאם  למקרי הצלחה מהארץ והעולם ופיתוח הכשרות לאנשי מקצוע בשב"ס ובמשרד הבריאות בנושא גברים אלימים.
כמו כן יפעל המשרד להרחבת המענים בטיפול ותמיכה בקורבנות האלימות בדגש על הקמת שני מרכזי חירום רב תחומיים ראשונים מסוגם שיופעלו 24/7 ויתמקדו במתן עזרה ראשונית, אבחון הנשים וילדיהן, ביצוע הערכה והפניה למסגרת טיפולית התואמת את צרכי הנפגעים להמשך טיפול ושיקום. בנוסף תינתן  תוספת של עובדים סוציאליים ייעודים לטיפול בילדים ובקשישים הסובלים מאלימות במשפחה ברשויות המקומיות  ובתחנות המשטרה הפועלים לסיוע והכוונה של המגיעים למשטרה על רקע אירועי אלימות במשפחה.

בנימין נתניהו ויעקב ליצמן. צילום: אלכס קולומויסקי, פול
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן. צילום: אלכס קולומויסקי, פול

בנוסף לכך, מוקד החירום 118 המעניק טיפול יעוץ והכוונה בנושא האלימות יורחב בעובדים סוציאליים יעודיים לנושא ויבנו תוכניות ממוקדות למניעת אלימות בישובים ערביים.

משדולת הנשים בישראל נמסר בתגובה:"מדובר בהחלטה חשובה ובתוספת תקציב נדרשת, ואנחנו מברכות על המיקוד בטיפול בגברים פוגעים. אך לאור מצב החירום בו אנו חיות וחיים, זה פשוט לא מספיק. לצד משרד הרווחה, חייבים להיות שותפים גם המשרד לביטחון פנים ומשרד החינוך, שאינם חלק מהתוכנית הנוכחית. נדרשים צעדי חירום נוספים, לרבות הכשרות, תקנים ותקציבים למשטרה ולמערכת אכיפת החוק, כדי לאכוף צווי הגנה, לאפשר מענה כולל לנשים שמגיעות כדי לקבל הגנה מצד הרשויות ולטפל באופן הוליסטי בגברים הפוגעים, כולל תקציבים לתכניות חינוך לשוויון מגדרי מטעם משרד החינוך. אנחנו לא נרפה עד שכל הצעדים הללו ייושמו".
 
מארגנות מחאת הנשים מסרו בתגובה להחלטת הממשלה לאשר את התקציב למניעת אלימות במשפחה: צעד חשוב והכרחי שמוכיח את עוצמת המאבק והישגיו, את העובדה שמאות אלפי נשים וגברים יצאו לרחובות בדרישות ברורות מהממשלה. אנחנו מברכות על ההחלטה אך מזכירות כי מדובר בתקציב שאושר כבר לפני שנתיים ועד כה יושם רק סכום זעום מתוכו. 
 
אנחנו במצב חירום, מאז השביתה נרצחו עוד שתי נשים במדינה ושנת 2018 הסתיימה עם 26 נרצחות. מדובר במספר שצריך לזעזע את מקבלי ההחלטות ולהיות בראש סדרי העדיפויות של הממשלה. נדרשים תקציבים גבוהים בהרבה לשינוי רוחבי ועמוק - ברווחה, בחינוך ובמשטרה. 
 
מחאת הנשים היתה נקודת מפנה בה הוכחנו את הכוח האדיר שיש לנשים. נמשיך לשמור את הנושא על סדר היום הציבורי במיוחד בתקופת הבחירות, ונהיה בהן קול מכריע"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מוקדם יותר בפתח ישיבת הממשלה כי "אנחנו נאשר תכנית שתתמקד בטיפול התוקפים, דבר שלא היה עד כה. כמו שאנחנו מטפלים בטרור, כך אנחנו נטפל בטרוריסטים".



נתניהו פתח את דבריו בהתייחסות לעלייה במקרי האלימות בארץ: "אנחנו מתכנסים היום בפעם הרביעית כדי לטפל בתופעת האלימות נגד נשים. אמרתי לפני חודש שאנחנו נטפל בנושא הזה במלוא הרצינות וגם במהירות, וכך אנחנו עושים. אנחנו נאשר היום בממשלה החלטה שתתמקד בטיפול בתוקפים. עד היום לא היה טיפול בתוקפים, אנחנו מתחילים להתמקד בהם ולא רק בקורבנות, כפי שאנחנו עושים בטיפול בטרור. אנחנו מטפלים בטרוריסטים קודם כל. אנחנו מטפלים גם בקורבנות אבל קודם כל מוכרחים לטפל בצד התוקף".



"אנחנו נאשר תוכנית למיגור התופעה במגזר הערבי שבו אחוז האלימות גבוה במיוחד", אמר ראש הממשלה. "נקצה להחלטות הללו סך כולל של 50 מיליון שקלים, כבר הקצנו חלק ואנחנו נוסיף לזה. הכסף יבוא מתקציב משרד הרווחה ומשרדים אחרים. אלו שינויים חשובים מאד בדרכי הטיפול בתופעה וזוהי רק ההתחלה".



שר האוצר משה כחלון התייחס גם הוא לנושא ואמר כי "האלימות כלפי נשים היא מכה חברתית שצריך להילחם בה בכל האמצעים האפשריים. נמשיך לתמוך במהלכים שיוצעו במשרדי הממשלה כדי למגר את האלימות הזו, ויתנו את הביטחון שמגיע לכל בית בישראל."


החלטה נוספת שאושרה היום בישיבת הממשלה, היא הרחבת רפורמת טיפולי השיניים של סגן שר הבריאות, חבר הכנסת יעקב ליצמן, ולפיה - מהיום יינתנו  טיפולי שיניים חינם עד גיל 18 בקופות החולים. עד היום ניתנו טיפולי השיניים מגיל 8 ועד לגיל 16. מדובר במהלך רחב היקף אותו יזם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן עוד בכניסתו לתפקיד בשנת 2015.



בהתאם לכך, החל מהיום זכאים ילדים ובני נוער עד גיל 18 לטיפולי שיניים מניעתיים ומשמרים במסגרת סל שירותי הבריאות, באמצעות קופות החולים. במסגרת הרפורמה, טיפולי שיניים יינתנו  ללא השתתפות עצמית או בהשתתפות עצמית בסכום של 24 שקלים לטיפול, ולא יותר מ 49 שקלים לביקור.


את השירות ניתן לקבל בקופות החולים בהן מבוטחים הילדים, במרפאות הקופה או במרפאות הקשורות איתה בהסכם.



סגן שר הבריאות ח”כ יעקב ליצמן אמר: “אני חש סיפוק עצום על שהצלחתי להגיע ליעד אותו הצבתי עם כניסתי לתפקיד במשרד הבריאות. התחלנו את רפורמת השיניים לילדים מגיל 8 ועלינו שנה אחר שנה עד לגיל 18. בזה תם בהצלחה מהלך חברתי לאומי אותו יזמתי למען ילדי ישראל מכל האוכלוסיות ללא הבדל ואפליה. אני מברך על הירתמות כל חברי הממשלה להעביר את הרפורמה, ולהזכירכם בתחילת הדרך עברנו קשיים ומהמורות אך לא הרפיתי”.



"זהו צדק חברתי ותיקון עוול היסטורי למען ילדי ישראל. טיפולי השיניים היו במשך כל השנים הוצאה גדולה ומיותרת בכיסם של כל אזרחי ישראל וכיום הם ניתנים ללא עלות במסגרת סל שירותי הבריאות הממלכתי בקופות החולים".



מנכ"ל משרד הבריאות מר משה בר סימן טוב הוסיף: "אני גאה לומר כי החל מהיום, הורים לא ידרשו עוד לשבור קופת חיסכון עבור בריאות השן לילדיהם. נושא חשוב זה הוא אבן דרך בדרכנו לקיים חברה שבה ערכי הבריאות נגישים, זמינים ושווים לכל כיס". החלטה נוספת שהתקבלה בממשלה, היא כי בחודש הבא יסובסדו טיפולי שיניים לקשישים מעל גיל 75 ומעלה.