שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, הכריז היום (ראשון) כי תכנית השלום במזרת התיכון, המכונה "עסקת המאה", לא תפורסם במהלך החודשים הקרובים, זאת בניגוד לדיווחים לפיהם היוזמה הייתה אמורה לראות אור בחודשים פברואר-אפריל. בתוך כך, יועצו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ג'ון בולטון, אמר כי הוא שוחח עם בכירים בישראל ובטורקיה על נסיגת הכוחות האמריקאים מסוריה. 



לפני כשבועיים וחצי אמר גורם בכיר בבית הלבן כי ההודעה על ההליכה לבחירות תשפיע על מועד פרסום עסקת המאה. שבועיים לפני כן דווח כי צוות המשא ומתן של ממשל טראמפ לא מתכוון לחשוף את תוכנית העסקה לפני פברואר הקרוב, וככל הנראה היא תפורסם עד סוף אפריל 2019, מה שהוכחש כעת על ידי פרידמן, כאמור. 

בולטון ופרידמן בכותל. צילום: זיו סוקולוב/שגרירות ארה"ב בירושלים
בולטון ופרידמן בכותל. צילום: זיו סוקולוב/שגרירות ארה"ב בירושלים


בתוך כך, בשבוע שעבר דווח בעיתון הערבי "אל חיאת", כי יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, חשף לפני התפטרותו חלקים מהתכנית בפני הפלסטינים. לפי הדיווח, העסקה תומכת בהקמת מדינה פלסטינית ברצועת עזה, הענקת ריבונות לאלו החיים בשטחי יהודה ושומרון וכן הענקת תמריצים כלכליים נרחבים.

פרסום התכנית, פרויקט בן שנתיים בהנהגת חתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר, ושליח הבית הלבן למזה"ת, ג'ייסון גרינלבט, נתקל בעיכובים חוזרים ונשנים. בחודש שעבר אמרו בכירים אמריקאים נוספים כי קושנר וגרינבלט הסתבכו עם לוח הזמנים שהציבו, וכי השניים הודו, באופן פרטי, כי עיתוי הפרסום לעולם לא יהיה אידיאלי מבחינתם. 
 
לפי הדיווח, הצוות ויתר על האמונה שהפלסטינים יגיעו לשולחן המשא ומתן מרצונם, מבלי לראות לפני כן את תוכן התוכנית. כמה חודשים לאחר שטראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל, הביעו קושנר וגרינבלט תקווה שמנהיג הרשות, אבו מאזן, יזדקק לזמן על מנת לפרוק את התסכולים שלהם, ולאחר מכן יחזרו לשולחן המו"מ.