במפלגת העבודה טרם נרגעו הרוחות מהניסיון של קבוצת ח”כים ופעילים להדיח את יו”ר המפלגה אבי גבאי - וכבר מתרגשת סערה חדשה: הפעם, בעקבות דחיקת נציג המושבים ברשימה למקום לא ריאלי.
 
לפי ההצעה של גבאי, שתובא ביום חמישי לאישור ועידת המפלגה, ברשימה לכנסת ה־21 יישמרו שלושה שריונים על פי החלטתו במקומות 2, 10 ו־16. 
 נוסף לכך, ישונה מיקום נציגי ההתיישבות. בבחירות הקודמות נשמרו לנציגי המושבים והקיבוצים המקומות 15 ו־17, והשיבוץ היה על פי מי שקיבל יותר קולות. כך נבחר נציג המושבים דני עטר למקום ה־15 ונציג הקיבוצים איתן ברושי למקום ה־17.
 

הפעם הוחלט להפריד את ההצבעה בהתיישבות. נציג הקיבוצים ייבחר במקום ה־14 ונציג המושבים במקום ה־23, שנחשב לא ריאלי לפי הסקרים. גורמים במפלגה טענו כי מדובר בנקמה של גבאי ביו”ר צעירי העבודה, תומר פינס ממושב כפר הס, המתמודד על משבצת המושבים. פינס נחשב לאיש מחנה פרץ וידוע בדעותיו השמאלניות.
 
החלטת גבאי עוררה זעם במושבים. יו”ר קק”ל עטר דיבר אתמול בכנס הנהגות הקיבוצים של התנועה הקיבוצית ואמר: “יו”ר מפלגת העבודה ביצע מהלך רע מאוד להתיישבות העובדת, כשעשה הפרד ומשול בין הקיבוצים והמושבים וזרק את המושבים מהמפלגה. הפעולה הזו תפגע קשה בהתיישבות העובדת וצריך לעצור אותה לפני שתתקבל ביום חמישי. גם ככה אנחנו חלשים מול ממשלת ישראל”. עטר זימן להיום מפגש חירום של נציגי המושבים במושב בת שלמה.
 
נציג הקיבוצים ברושי אמר: “אני מברך על ההחלטה להציב במקום ה־14 את נציג הקיבוצים. עם זאת, ההחלטה להציב את נציג המושבים במקום ה־22 פוגעת במאמצים המשותפים שהמרחב הכפרי מנהל ועתיד לנהל על שמירת החקלאות וההתיישבות”. לדבריו, “בין הקיבוצים למושבים יש זהות והסכמה כמעט מלאה בכל הנוגע לצורך בשמירה על ענפי החקלאות ועל עתיד ההתיישבות הכפרית. ההחלטה שהוצגה באשר למיקומי השריונים פוגעת בכוחנו ועלולה לפצל את קולנו”.
 
ברושי קרא לגבאי לאמץ את המתווה של יצחק הרצוג בבחירות 2015 ולמקם את שריוני הקיבוצים והמושבים בצמידות ובראשית העשירייה השנייה. “מפלגת העבודה הייתה תמיד הבית הפוליטי של ההתיישבות העובדת כולה וכך עליה להישאר גם בעתיד”, אמר.
 

בתוך כך, אייבי בנימין, מארגן המהלך לגיוס 1,300 צירי ועידה שידרשו מגבאי לפנות את מקומו למועמד אחר, קיים אתמול כינוס “התנעה”, שאליו הגיעו רק תומכים בודדים. עם זאת, הוא אמר כי “יש זעם גדול במפלגה וישנן קריאות לפוצץ את הוועידה ביום חמישי”.