הפילוגים במערכת הפוליטית לקראת הבחירות הקרובות נמשכים. לאחר שבנט ושקד פרשו מהבית היהודי והקימו את הימין החדש וגבאי סיים את השותפות עם ציפי לבני והתנועה בשידור חי, כעת גם הרשימה המשותפת הערבית מאבדת את אחת מהסיעות החברות בה. יו"ר תע"ל, אחמד טיבי, הודיע כי סיעתו תפרוש מהסיעה המשותפת וככל הנראה בכוונתו לרוץ באופן עצמאי. 



בהודעה ליו"ר ועדת הכנסת, חבר הכנסת מיקי זוהר, כתב טיבי כי "בהתאם לסעיף 59 (2) לחוק הכנסת אבקש את אישורה של ועדת הכנסת להתפלגות סיעת הרשימה המשותפת, שהיא צירוף מפלגות על פי הסכם שהוגש ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזיות לכנסת העשרים, לסיעת הרשימה המשותפת (חד"ש, רע"מ, בל"ד) וסיעת התנועה הערבית להתחדשות - תע"ל - בראשות אחמד טיבי. נוכח לוח הזמנים הצפוף, אודה לטיפולך והנחת בקשת ההתפלגות על שולחן ועדת הכנסת וקביעת דיון מהר ככל הניתן".



בקשת הפרישה של אחמד טיבי



בתע"ל אמרו כי שאר המפלגות דחו למעשה את דרישת תע"ל לסקר ולשיתוף הציבור בקביעת הרכב הרשימה כדי לשקם את הרשימה המשותפת מול הקהל של תע"ל. "הדרישות שהעלו שלוש המפלגות לרבות להשאיר את המפתח לפי בחירות 2013 היו כאלה שלא השאירו לנו ברירה. תע"ל תציג את הנבחרת החזקה ביותר ותצרף כוחות חדשים. רק סקר והתחשבות בדעת הקהל הוא הפתרון.

חברת הכנסת מהרשימה המשותפת עאידה תומא-סלימאן אמרה בגל"צ כי "לא ידעתי שהוא הולך לעשות צעד כזה, למרות שאני לא מבינה את כל ההשלכות. אני מופתעת מהצעד הזה שכן אני חושבת שזה הזמן לאחדות. אני מוכנה להבין התפלגות על רקע פוליטי או אידיאולוגי, אבל אני לא חושבת שהמצב הוא כזה. הרשימה המשותפת תמשיך לפעול ויש לה תקופה למשא ומתן להרכב החדש שלה. אני חושבת שכל מי ששוקל לצאת מהרשימה, הוא זה שישלם בסופו של דבר את המחיר".

יו״ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ רוברט אילטוב אמר בתגובה לדברים ש״אני מברך את ח״כ אחמד טיבי על החלטתו לפרוש מהרשימה המשותפת ואני מאחל לו הצלחה רבה בהמשך הדרך. אני מקווה שאחמד טיבי ורשימתו החדשה יתמודדו לפרלמנט ברמאללה במקום לכנסת ישראל, שם מקומם הטבעי״.

כאמור מדובר בהתפלגות השלישית בזמן הקצר שעבר מאז הוכרז על הבחירות. הראשונים לעשות זאת היו שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד שהודיעו כי יתמודדו בבחירות הבאות במפלגה חדשה ולא ברשימת הבית היהודי, כאשר צירפו אליהם את חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי והקימו את מפלגת הימין החדש, תוך שהם סופגים ביקורת מצד אנשי מפלגתם הקודמת על התזמון והדרך בה הדבר נעשה. 



השני להפריד כוחות, היה יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי, שהודיע בשידור ישיר לציפי לבני, יו"ר התנועה שביחד עם העבודה הרכיבה את המחנה הציוני, כי השותפות ביניהם מגיעה לסופה וספג ביקורת חריפה, גם מתוך המפלגה בראשה הוא עומד, על הדרך בה בחר לבצע מהלך זה.



מזכ"ל בל"ד' ד"ר מטאנס שחאדה הגיב לפירוק הרשימה המשותפת: "החלטת ח"כ טיבי לפרק את הרשימה המשותפת הייתה צפויה, במיוחד לאור ניסיונו בשבועות האחרונים לסחוט עוד מנדטים משאר המפלגות. טיבי עושה זאת על אף שבמשך 20 שנות כהונה בכנסת מעולם לא רץ ברשימה עצמאית ולא עמד במבחן הבחירות".



איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, מסר:  "מי שהיה רוצה לראות את הרשימה המשותפת מתפרקת, יותר מכל, זה נתניהו, מי שרוצה לעשות הפרד ומשול בין ערבים לערבים זה הימין הקיצוני. גאה להיות חלק ממפלגה שיודעת לשים את האידאולוגיה לפני האינטרסים האישיים".