מפכ"ל המשטרה הפורש רוני אלשיך, שנמצא בחופשה ויסיים רשמית את תפקידו במהלך ספטמבר, ביקר אתמול את התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת החקירות נגדו. בתשובה לטענות ראש הממשלה שנמנע ממנו עימות במהלך החקירה מול עדי המדינה, אמר המפכ"ל הפורש ל"מעריב": "עצוב לי על ההתנהלות של ראש הממשלה. שיח כזה לא ראוי לנהל בתקשורת. גם אם לנתניהו יש טענות כלשהן, המקום המתאים להשמיען הוא בשימוע. בשביל זה ההליך הזה קיים".
 
בתשובה לשאלה אם הוא שלם עם המלצות המשטרה בעקבות טענותיו של ראש הממשלה על פגיעה בהליך הוסיף אלשיך: "יש לי עדין הרבה מאוד מה לומר בנושא, אבל בשלב הזה אני מעדיף שלא להרחיב". אלשיך הופיע אתמול בכנס השנתי של לשכת המבקרים הפנימיים והרחיב דברים על הבעייתיות שיש לעיתים במכרזים, במדידת התפוקה של השוטרים ובשינויים הנדרשים בתחומים אלה.

עו"ד מירי גרוסמן, נשיאת לשכת המבקרים שארגנה את הכנס, העלתה על הנס את הצורך בחיזוק מעמדו של מבקר הפנים בגופים ממשלתיים וציבוריים. היא המליצה על צעדים רלוונטיים. בכנס השתתף גם מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא.
 

אלשיך במהלך כהונתו כמפכ"ל עם נתניהו. צילום: פלאש 90
אלשיך במהלך כהונתו כמפכ"ל עם נתניהו. צילום: פלאש 90


המבקר, המשמש גם נציב תלונות הציבור, התייחס לתקופה הרגישה של הבחירות לכנסת וקרא לפוליטיקאים לנהוג במשנה זהירות במהלכים שונים. על רקע הביקורת של אנשי נתניהו נגד רשויות האכיפה הוא הוסיף: "השמירה על עצמאותם של שומרי הסף של מערכת המשפט, של גורמי אכיפת החוק וגם של מבקר המדינה, היא ערובה ליכולת של כולנו לחיות במדינה אחת למרות חילוקי הדעות העמוקים בין הקבוצות השונות בישראל. חלילה לנו להגיע למצב שבו הציבור יחשוב שההחלטות שמקבלים מנהיגי המדינה נובעות משיקולים אישיים, שכן זהו מתכון ברור להתפוררות החברה והמדינה".

 "הביקורת על הבחירות לכנסת ה־21, לרבות הפריימריס, מציבה בפנינו אתגר חדש", אמר, "חלק גדול מתעמולת הבחירות מתבצע ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט. מדובר באתגר קשה ליישום, אך ביקורת שאיננה מתאימה את עצמה לרוח העידן, הופכת בלתי רלוונטית". 

המבקר הוסיף: "אבן יסוד באמון הציבור בדמוקרטיה היא העובדה שתוצאות הבחירות משקפות את רצון הבוחר. התערבות זרה שתפגע באמינות המערכות ובאמינות התוצאות, עלולה להביא לפגיעה אנושה באמון הציבור בשלטון. הוריתי לכל הגורמים במשרדי להיערך לביקורת גם ברשתות החברתיות ובכל המרחב הקיברנטי, ולבדוק את היערכות הרשויות להתגוננות מפני מתקפת סייבר על המערכות הממוחשבות שנדרשות לתקינות הליך הבחירות". 

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן שהיה הדובר המרכזי בכנס, קרא לחזק את מערך הביקורת ואת מעמדם של מבקרי הפנים. כהן יצא חוצץ נגד המגמה של תקיפת חברות עסקיות מסיבות שונות ומשונות וטען: "ללא רווחים אין רווחה". שר הכלכלה הסביר שבכוונתו לעגן בחקיקה את מעמד מבקרי הפנים כדי שניתן יהיה בעתיד לבצע את עבודתם ביעילות רבה יותר.