מפלגת הבית היהודי, שחוותה אך לאחרונה פיצול, עם עזיבתם של נפתלי בנט ואיילת שקד, החליטה הערב (חמישי) על קיום פריימריז. זאת כאשר בתום ספירת 370 קולות, הצעת מזכירות הבית היהודי לוועדה מסדרת, לא אושרה ע"י המרכז. ההצעה זכתה לתמיכת 61% בלבד ולא אושרה לפי החוקה, הדורשת 65%. משמעות הדבר כי המפלגה תיאלץ לקיים פריימריז, דבר שמקשה עליה הן מבחינת הזמן, והן מבחינת תקציב. 



במפלגה השנייה השותפה לסיעת הבית היהודי כבר קבעו את הרכב הרשימה, בראשה יעמוד חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', זאת אחרי שגבר על שר החקלאות, אורי אריאל, בבחירות הפנימיות לראשות המפלגה. מתוך 129 חברי מרכז האיחוד הלאומי, הצביעו 123, מתוכם 83 קולות ניתנו למנצח. סמוטריץ' אמר לקראת הצבעה כי "אנחנו ניגשים לבחירות באיחוד הלאומי בחרדת קודש ומתוך הערכה עצומה לשר אריאל ואמונה שחברי המרכז יקבלו את ההחלטה הנכונה ביותר עבור המפלגה, הציונות הדתית ועם ישראל".



כזכור, לפני כחודש הודיעו שר החינוך נפתלי בנט, ושרת המשפטים איילת שקד, על פרישה מהבית היהודי והקמת מפלגה חדשה ששמה "הימין החדש". שקד טענה כי הבית היהודי לא הצליח להביא לאיחוד של חילונים ודתיים, ובנט אמר כי "הבית היהודי הפך לכוח משפיע מאוד במדינת ישראל, אבל בשנה האחרונה וביתר שאת בחודשים האחרונים, העידן הזה של ההשפעה הגדולה שלנו תם ללא שוב. אם בעבר הצלחנו למנוע את שחרור המחבלים והתקדמות למדינה הפלסטינית ולדחוף ולחולל את השמדת 30 המנהרות בצוק איתן, כעת בהדרגה איבדנו את כוחנו להשפיע".



לאחר הפיצול, מפלגת הבית היהודי חוותה טלטלה, בייחוד כיוון שלא ידעה מראש על המהלך של שני השרים. ורבים במערכת הפוליטית הגיבו למהלך בביקורת.