משרד התפוצות חשף היום (ראשון) בפעם הראשונה את ממצאי דוח האנטישמיות בשנה החולפת, כפי שהוצגו בישיבת הממשלה. בין היתר עולה בדוח כי נרשם שיא במספר הנרצחים היהודים במתקפות אנטישמיות מאז הפיגועים שכוונו נגד הקהילה היהודית בארגנטינה בשנות ה-90. בשנה החולפת נרצחו 13 בני אדם בשלושה פיגועים אנטישמיים - 11 מהם בטבח בבית הכנסת בפיטסבורג - ונרשמו רמות שיא של אנטישמיות ברחוב וברשת, כאשר אנטי ישראליות מהווה 70% מההסתה. השיאים נרשמו בנושאי העברת השגרירות האמריקאית לירושלים וצעדות השיבה.

עוד עולה כי בשונה מהשנים הקודמות, האלימות האנטישמית מובלת על ידי ניאו נאצים ודוגלי עליונות לבנה. חלה עלייה של 69% בתקריות האנטישמיות בצרפת, זאת לאחר שנתיים של ירידה במספר התקריות האנטישמיות במסגרת "התוכנית הממשלתית למאבק בגזענות ואנטישמיות". המצב אינו טוב בהרבה בבריטניה, שבה האנטישמיות נשמרת ברמות שיא - האנטישמות במפלגת הלייבור גורמת לחששות הקהילה היהודית בנוגע לעתידה בממלכה.
בנוסף, מסקר שערך האיחוד האירופי עולה כי 85% מיהודי אירופה סבורים שאנטישמיות מהווה בעיה במדינותיהם, 89% סבורים שהאנטישמיות התחזקה במדינותיהם בחמש השנים האחרונות ו-38% שקלו או שוקלים להגר על רקע העלייה באנטישמיות והירידה בביטחון האישי. עוד הראה הסקר כי 80% מהתקריות אינן מדווחות.

הגדרת האנטישמיות שנתקבלה ב- IHRA (כוח המשימה הבין-לאומי להנצחת זכר השואה) הפכה לסטנדרט בין-לאומי שביטויים ומעשים אנטישמיים נבחנים לפיו. ההגדרה אושררה השנה על ידי שש מדינות נוספות, כאשר עד היום הן אושרו על ידי 12 מדינות. בין היתר, הן אושרו על ידי ישראל, בריטניה, אוסטריה, סקוטלנד, רומניה, גרמניה, בולגריה, ליטא, הרפובליקה של מקדוניה, הולנד, סלובקיה ומולדובה.

האיום המרכזי: הימין הקיצוני
בניגוד לשנים הקודמות, שבהן האנטישמיות האסלאמיסטית הייתה האיום המרכזי והמסוכן ביותר בעבור הקהילות היהודיות, בשנת 2018 חלה תפנית וכעת אירועים אנטישמיים שמקורם בימין הקיצוני הם הגורם העיקרי והמסוכן ביותר בעבור הקהילות היהודיות. כמו כן, במהלך השנה החולפת נרשם שיא של אנטישמיות ברחבי ארצות הברית, כאשר השנה נפתחה ברצח הסטודנט היהודי בלייז ברנשטיין, בהמשך היתה התגברות מתמשכת בפשעי שנאה בקמפוסים. שיאה של האנטישמיות השנה היתה הטבח של 11 מתפללים בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג באוקטובר האחרון.
עוד עולה מהמגמות בשנה החולפת כי יהודי ארצות הברית מהווים יותר ממחצית מהאמריקאים שכלפיהם מבוצעים פשעי שנאה על רקע נטיה דתית. על פי דו"ח ה- FBI המסכם את שנת 2017, בקטגוריה "פשעי שנאה על רקע דתי" דווחו בארה"ב בסה"כ 1679 תקריות כאשר 58.1% מהן היו על רקע אנטישמי. תנועות הימין האלטרנטיבי והימין הישן המשיכו לצבור תמיכה ולהיות מונעות מאידיאולוגיה המושפעת מניאו-נאציזם, פשיזם, פוליטיקה של זהויות, שמרנים בדלנים. מנגד, תנועות השמאל הרדיקלי, אשר פועלות במסגרת מה שמכונה "תיאוריית ההצטלבות" - חיבור בין תנועות ומיעוטים מדוכאים, המשיכו לפעול בקמפוסים באנטישמיות המוסווית כביקורת על ישראל.
במערב אירופה, על רקע משבר קליטת הפליטים והמהגרים, המשיכו מפלגות הימין לצבור תמיכה ציבורית והפכו נועזות יותר. בדוח מצוין כי מצעדים של פעילים ניאו-נאצים נעשים נפוצים יותר והתחושה הכללית המשותפת ליהודי אירופה, כיחידים וכקהילה, היא שהאנטישמיות עלתה שלב והפכה נפוצה וטריוויאלית. כמו כן, מספר המתקפות האנטישמיות המדווחות בבריטניה נמצא ברמת שיא, זאת השנה השנייה ברציפות. הארגון לביטחון הקהילה (CST) דיווח כי בשנת 2018 התרחשו כ-100 אירועים אנטישמיים בכל חודש ובחודשים אפריל-מאי התרבו האירועים והגיעו למספר שיא של 160 אירועים בחודש. בסך הכל, במחצית הראשונה של 2018, דווחו לארגון 727 אירועים אנטישמיים.

מערכת ACMS (Antisemitism Cyber Monitoring System) שפיתח משרד התפוצות החלה לפעול באופן מלא בינואר 2018 והיא מנטרת באופן רציף את הרשתות החברתיות טוויטר, פייסבוק ויוטיוב בארבע שפות: אנגלית, צרפתית, גרמנית וערבית. במהלך השנה החולפת, נסרקו למעלה מ-55 מיליון פוסטים, כאשר יורת משני מיליון פוסטים וכ-238 אלף פעילים זוהו כאנטישמים. עוד עולה מנתוני המערכת כי שיאי ההסתה האנטישמית ברשת האינטרנט בשנת 2018 היו ב-30 במרץ - היום שבו התרחשה "צעדת השיבה" הראשונה, וכן וב- 14 במאי, היום שבו הועברה שגרירות ארצות הברית לירושלים ויום הנכבה.



שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט, אמר כי ״שנת 2018 היתה שנת שיא בנוכחות האנטישמית ברחוב, ברשת ובזירה הפוליטית ברחבי העולם, במהלכה נרשם המספר הרב ביותר של נרצחים יהודים מאז שנות ה-90 בשלושה פיגועים שונים. דווקא השבוע, בו אנו מציינים את יום השואה הבינלאומי, אני קורא לממשלות העולם - עשו מעשה, מגרו את האנטישמיות בקרבכן ונקטו יד קשה אל מול שנאת יהודים״.