ישראל ומצרים מנהלות מגעים נמרצים בניסיון לייצב את המצב השברירי ברצועת עזה. אחראי למהלכים אלה ראש המל"ל מאיר בן שבת, ושותפים לו גם קצינים בכירים מאוד בצה"ל. אף שהשבוע האחרון עבר בשקט יחסי, בישראל עדיין מזהים את הקו שמנסה להוביל הג'יהאד האסלאמי, במגמה לגרום להסלמה בשטח.

מעבר לג'יהאד האסלאמי, שחורג באחרונה מהקו הרשמי של חמאס, יש להניח כי גם בתוך חמאס מתנהל ויכוח פנימי. זאת על רקע המחלוקת על המתווה החדש להעברת הכסף מקטאר לרצועה, שאינו מגיע באופן ישיר לארגון הטרור.

בעקבות התפתחויות אלה מסתמן פוטנציאל להידרדרות הדרגתית במצב, בעיקר בהיקף האלימות במהלך הפרות הסדר על הגדר בימי שישי. הסלמה באירועים על הגדר עלולה לגרום לנפגעים רבים יותר מאש צה"ל, לפעולות טרור ולתגובה ישראלית - ומכאן הדרך קצרה להחרפה מהירה במצב. 


השבוע האחרון אומנם עבר בשקט יחסי, אך במערכת הביטחון עדיין סבורים שמדובר במצב שברירי מאוד ולא יציב. מכאן החשיבות במגעים בין ישראל למצרים, בניסיון למצוא פתרונות נקודתיים נוספים לייצוב המצב ברצועה. גם היום צפויים עימותים בין צה"ל למתפרעים לאורך הגדר. למרות מתווה העברת הכסף שסוכם עם קטאר, בצה"ל נערכים לאירועים אלימים בהיקפים גדולים.

כתבנו יאסר עוקבי מוסיף כי הפלגים הפלסטיניים ביקשו מכל ״מורדי הגדה המערבית״ להתעמת עם צה״ל בכל נקודות החיכוך בשטחים, ״כתגובה לפשעי הכיבוש״. הארגונים קראו להקים ממשלת אחדות לאומית פלסטינית, ולהביא לקץ הפילוג הפנים־פלסטיני. עוד נאמר כי זכותו של העם הפלסטיני לחיות בכבוד, והם קראו להקים נמל ימי כדי להקל על המצוקה הכלכלית ברצועה. תנועת האסירים קראה לפלסטינים להגיע היום בהמוניהם להפגנות ליד הגדר.