ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה סרטון לעמוד הפייסבוק שלו היום (שישי) בו האשים את היועץ המשפטי לממשלה , אביחי מנדלבליט, ב"כניעה ללחץ של התקשורת והשמאל" ובהחלטה להגיש נגדו כתב אישום "בכל מחיר" לפני הבחירות.  



"נראה שהיועץ המשפטי לממשלה נכנע ללחץ של השמאל והתקשורת. הם לוחצים להגיש נגדי כתב אישום בכל מחיר, גם כשאין כלום, העיקר שיהיה לפני הבחירות", אמר נתניהו. "אחת ההחלטות הגורליות ביותר בתולדות המדינה, החלטה שעלולה להביא להעלאת השמאל לשלטון, מתקבלת בחיפזון ובמהירות שיא. בכירים בפרקליטות אמרו לעיתון "גלובס": גם אם מנדלבליט היה רוצה, הוא לא היה מספיק לקרוא את כל החומרים שנאספו בחקירות".



"הוא מסתפק בקריאת סיכומים ובחוות דעת של צוות הפרקליטות. זה אבסורד", הוסיף ראש הממשלה. "אפשר רק לקוות שהלחץ של השמאל לא יעבוד פעם נוספת, כשהיועץ יידרש לשאלה אם שתיים וחצי כתבות באינטרנט זה שוחד. פשוט מגוחך.  בכל מקרה - אני בטוח בצדקתי ובטוח שהאמת תצא לאור". 



מוקדם יותר, מנדלבליט הודיע לפרקליטיו של נתניהו כי ההחלטה בנושא קיום שימוע לפני כתב אישום תתקבל לפני הבחירות. בתגובה להחלטת מנדלבליט, פרקליטי נתניהו בוחנים הגשת עתירה לבג"ץ.

 אביחי מנדלבליט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אביחי מנדלבליט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ, אמרה בתגובה לסרטון של נתניהו: "כעומק ההיסטריה והפניקה, כך קצב הנפקת סרטוני ההסתה נגד היועמ"ש. אלף סרטונים לא ישנו את האמת הפשוטה כי בראש המדינה עומד אדם מושחת, המתקשה להכיל את העובדה הפשוטה כי הוא אינו מעל החוק, וכי אין לו יד ורגל בשאלה מתי תתקבלנה ההחלטות בעניינו, כיצד, ועל ידי מי. התקפותיו הבזויות על מערכת שלטון החוק הן התקפה על המדינה עצמה, ומלמדות יותר מכל כי הוא מעדיף את טובתו האישית על זו של הציבור, החברה והמדינה.אני קוראת לכל הכוחות הפוליטיים ששלטון החוק יקר לליבם, להבהיר בנחרצות כי לא יטלו חלק בממשלה בראשותו".
 
יו״ר התנועה ושרת המשפטים לשעבר ציפי לבני השיבה לדברי נתניהו: ״לא אדוני ראש הממשלה, העניין הגורלי באמת אלה הבחירות. החלטת היועמ״ש היא החלטה מתבקשת כי אין אדם בישראל שנמצא מעל החוק. אינני יודעת מה תהיה החלטתו, אני רק יודעת שנתניהו מנסה להרוס את המוסד הזה ואת יתר בסיסי הדמוקרטיה מסיבותיו האישיות ולא ניתן לו לעשות את זה״.

"לא קמה כל מניעה"

בהודעת היועמ"ש על מכתבו לסנגוריו של נתניהו נכתב: "היועץ מודיע בתשובתו כי לא קמה כל מניעה לקבלת ופרסום החלטה מטעמו, ככל שתהיה כזו, לשקול להגיש כתב אישום בתיקים הנוגעים לראש הממשלה, או בחלקם, בכפוף לשימוע, גם לפני מועד הבחירות". היועמ"ש ציין במכתבו לפרקליטי נתניהו כי "ממילא ההחלטה אינה צפויה להתקבל במהלך השבועיים הקרובים, בשל הזמן שעוד נדרש על מנת לגבש החלטה במכלול התיקים". 
עוד הוסיפו: "הודעת היועץ המשפטי לממשלה באה לאחר שקילת כל הטיעונים שהובאו בפניית הסנגורים, והטענות הנוספות שהוצגו בהרחבה בפגישה שקיימו, לבקשתם, עם  היועץ המשפטי לממשלה ועם פרקליט המדינה ובכירים נוספים". במכתב ששוגר לסנגורים הובהר, בין השאר, כי גורמי התביעה הכללית  בוחנים את חומרי החקירה בתהליך מקצועי וסדור שנועד לקבל החלטה יסודית ומקצועית בהקדם האפשרי. על תהליך זה הוחלט זה מכבר, עוד לפני ההחלטה על הקדמת הבחירות, ואין הצדקה לסטות ממנו.  
"הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מבטאת אפוא כלל ברור בדבר המשך הטיפול בתיקי חקירה הנוגעים לאישי ציבור גם בתקופת בחירות, המבוסס על עיקרון העל של שוויון הכול בפני החוק. עוד מודגש כי הטיפול בתיקי החקירה הנוגעים לראש הממשלה נעשה משיקולים מקצועיים וענייניים, והחלטות התקבלו, מתקבלות ויתקבלו אך ורק על בסיס חומר הראיות ומשיקולים של האינטרס הציבורי בלבד. כמו כן הודגש כי אין כל ממש בטענות המבקשות לייחס להכרעותיו של היועץ המשפטי לממשלה סיבות שונות ומשונות, שאינן ענייניות, כדוגמת לחץ ציבורי או אחר", ציינו בלשכת היועמ"ש.
כזכור, התיק החמור והבעייתי ביותר נגד נתניהו הוא פרשת בזק־וואלה (תיק 4000), שבו המלצת המשטרה והפרקליטות היא להעמידו בגין שוחד. פרקליטיו של נתניהו טוענים כי למנדלבליט אסור לקבל החלטה לפני הבחירות כדי לא להשפיע על הציבור שילך לקלפיות, וזאת משום שאין מדובר בהרשעה אלא בשלב של כתב אישום בכפוף לשימוע.