מועצת הביטחון של האו"ם תדון ביום רביעי, בכינוס סגור, בהחלטה הישראלית לסיים את המנדט של כח המשקיפים הבינלאומי TIPH בחברון, כך אמר השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנצור. בראיון לרדיו "קול פלסטין", אמר מנצור כי הוא מקווה שיחד עם כוויית, אינדונזיה ומדינות נוספות במועצה, הן יצליחו להפעיל לחץ על ישראל להחזיר את המשקיפים. 

השגריר הפלסטיני אמר כי לאחר הדיון הוא יקיים מסיבת עיתונאים בה יציג את המאמצים הפלסטינים שנעשו כדי להפוך את ההחלטה הישראלית. הוא התכוון, בין היתר, להצהרה הנורבגית, ולאחר מכן של חמש המדינות המרכיבות את הכוח, שיצאו נגד ההחלטה הישראלית. 

כזכור, בשבוע שעבר החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא להאריך את המנדט של כוח המשקיפים האירופי TIPH המוצב בחברון מזה 20 שנה. בהודעה נכתב כי "לא נאפשר המשך נוכחות של כוח בינלאומי הפועל נגדנו". מאז הטבח שביצע ברוך גולדשטיין במערת המכפלה לפני 25 שנים נהגה ישראל לחדש את המנדט של הכוח באזור כל שישה חודשים. המדינות שנמצאות בין המשקיפים הן איטליה, שוודיה, שוויץ וטורקיה.

השר לביטחון פנים  גלעד ארדן הגיב לאחר פרסום הודעתו של נתניהו ואמר כי "אני מברך את ראש הממשלה על החלטתו להפסיק את פעילותו של כוח Tiph שמפריע לחיילי צה"ל ולמשטרה, מייצר חיכוכים עם המתיישבים, משתף פעולה עם ארגונים קיצוניים ומקדם דה-לגיטימציה לישראל. פניתי לאחרונה לראש הממשלה בבקשה לגרש את כוח המשקיפים העוין בהתבסס על דוח משטרתי שהוכן לבקשתי והוכיח שהוא פוגע בעבודת המשטרה בעיר. אין לי ספק שהדוח היה מרכיב משמעותי בשיקוליו של ראש הממשלה".

עוד אמר ארדן, כי "בדוח צוין כי חברי המשלחת מפריעים ומתעמתים עם חיילי המעברים במוקדים קבועים על הליך הבידוק והטיפול באוכלוסייה הפלסטינית. הפלסטינים מנצלים את הארגון ודעותיו הפוליטיות כדי להגיש תלונות שווא כנגד צבא ומשטרה על פגיעה בזכויות אדם, תקיפה ואלימות. כמו כן, בדוח מצוין כי לחברי המשלחת שכר גבוה ונראה כי הם מנסים להצדיק את פעילותם ונוכחותם באזור על ידי סיטואציות המשקפות חיכוך וטיפול באירועים".

בשבוע שעבר אמרה שרת החוץ של נורבגיה, אינה מארי אריקסן סוריידה, כי החלטת ישראל לא לחדש את מנדט כוח המשקיפים האירופי בחברון עשויה להיות הפרה של הסכמי אוסלו. "משמעות ההחלטה הישראלית החד-צדדית עלולה להיות כי יישום חלק חשוב בהסכמי אוסלו לא נמשך", אמרה שרת החוץ הנורווגית. "המצב בחברון אינו יציב ומאופיין בעימות". היא הוסיפה כי הפסקת נוכחות כוח המשקיפים, אותו הנהיגה נורווגיה במשך 22 שנים, היא בשל כך "מדאיגה".