ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) החליטה היום (ראשון) על יישום חוק הקפאת הכספים לרשות הפלסטינית, שהתקבל בכנסת בחודש יולי 2018, ולקזז מהכספים המועברים לרש"פ ע"י מדינת ישראל, סכום בסך 502,697,000 שקלים. מהנתונים שהציגו גורמי הביטחון עולה כי בשנת 2018 העבירה הרשות הפלסטינית את הסכום האמור למחבלים הכלואים בישראל, למשפחותיהם ולאסירים משוחררים. לפיכך הוחלט להקפיא סכום כסף בגובה זהה, מכספי המסים שגובה ישראל עבור הרשות הפלסטינית.



ראש הממשלה ושר הביטחון הנחה את גורמי הביטחון להעמיק את הבדיקות לגבי תשלומים נוספים שהרשות הפלסטינית משלמת בזיקה לטרור למחבלים ומשפחותיהם. ככל שמידע כזה יתקבל, סכום ההקפאה יעודכן בהתאם.  למעשה על פי החוק שאושר ביולי בשנה שעברה אין כלל צורך באישור הקבינט לקיזוז הכספים והפעולה אמורה להתבצע באופן אוטומטי על ידי הערכת מערכת הביטחון.



"החגיגה נגמרה"


שר האוצר וחבר הקבינט, משה כחלון, אמר בתגובה כי זו "החלטה נכונה של הקבינט לאשר את יישום חוק קיזוז השכר למחבלים. משרד האוצר מוכן לביצוע ההחלטה ברגע קבלת המספרים ממשרד הביטחון".


שר הכלכלה והתעשייה וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, אלי כהן, בירך גם הוא על ההחלטה, ואמר כי "לא ייתכן שמשפחות של מחבלים שרצחו יהודים בדם קר, יזכו לקצבה או לשכר, בגין פעולות טרור אלו. היום בקבינט, את האבסורד הזה עצרנו".

שגריר לישראל לאו״ם, דני דנון, אמר בתגובה להחלטת הקבינט, כי "אף מדינה בעולם לא צריכה לממן מחבלים מתועבים שרצחו את תושביה. כספי הדמים שהרשות הפלסטינית מעניקה לטרוריסטים מסמלים את תרבות הטרור והסתה. נמשיך לפעול מול הקהילה הבינלאומית נגד תעשיית הכספים שמממנת רוצחים ומעודדת פיגועים נוספים".

יוזם חוק הקיזוז, יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר בירך על ההחלטה ואמר כי "החגיגה נגמרה. כפי שהתחייבתי בחוק שיזמתי ביחד עם אלעזר שטרן, הקבינט הודיע היום על יישום חוק הקיזוז של כספי טרור. החוק יבהיר לרשות הפלסטינית ולאבו מאזן: תשלום משכורות למחבלים רוצחים - זה לא משתלם".
 

בשבוע שעבר דווח ב"כאן 11" כי הרשות הפלסטינית הודיעה לישראל כי במידה ותקזז את משכורות המחבלים מכספי המסים - הם יסרבו לקבל אותם. על פי הדיווח, את המסר העביר בכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח, שמסר לישראל: "או שתעבירו את כל הכסף, או כלום. אם תקזזו את כספי המשכורות לאסירים, תשאירו את כולו אצלכם".

סירוב הרשות הפלסטינית לקבל את כספי המסים מצטרף לסירובה של הרשות הפלסטינית לקבל סיוע אמריקאי בסך מאות מיליוני דולרים, כולל למנגנוני הביטחון הפלסטינים, בעקבות החשש מתביעות נגד הרשות. בנוסף לכך, ארצות הברית הפסיקה את הסיוע לארגונים אזרחיים ברשות הפלסטינית, בהם גם ארגון הסיוע לפליטים אונר"א. גורמים במערכת הביטחון הביעו בעבר חשש כי המשבר הכלכלי ברשות הפלסטינית יפגע בשיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית, מה שעלול להביא להתדרדרות ביטחונית ביהודה ושומרון.

יומיים לפני כן, נביל אבו רודיינה, דובר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר כי "קיזוז משכורות האסירים ומשפחות השהידים - הוא קו אדום והכרזת מלחמה". אבו רודיינה אמר עוד שיילחם בהחלטה של הכנסת והוסיף כי הנשיאות הפלסטינית דוחה על הסף את ההחלטה המסוכנת ומתייחסת אליה כאל פגיעה בטיב היחסים מאז הסכם אוסלו ועד היום. במידה ותיושם ההחלטה, לדבריו, הפלסטינים יקבלו החלטות חשובות כדי להתעמת איתה, מאחר ומדובר בסוגיה שהיא קו אדום שאין לאיש אפשרות לפגוע בו. 
 
עוד  הכריז כי כל האופציות יהיו פתוחות במידה והחוק ייושם, כולל כינוס המועצה המרכזית על מנת לקבל החלטות גורליות והיסטוריות שישנו את היחסים עם ישראל מאחר וצעד ישראלי זה מהווה מתקפה על ההיסטוריה של העם הפלסטיני ומאבקו למען החופש ועצמאות.