יותר מ-40 שנה אחרי שהביא את ישראל ואת מצרים לקמפ דיוויד, ולהסכם השלום בין שתי המדינות, ונשיא ארצות הברית לשעבר ג'ימי קרטר עדיין פעיל במזרח התיכון. בראיון שהעניק הנשיא לשעבר הערב (שני) ל"החדשות", הביע קרטר - שנחשב לביקורתי מאוד כלפי ישראל פסימיות בקשר לסיכויי תוכנית השלום של הנשיא דונלד טראמפ, אך הטיל את האשם על כל הצדדים המעורבים ולא רק על ישראל.



"אני לא רואה שום דרך לכונן שלום כל עוד נתניהו הוא ראש ממשלה", אמר קרטר", אני לא חושב שהוא רוצה שלום, ואני גם לא בטוח שאבו מאזן רוצה עכשיו שלום. אין מתווך ששני הצדדים סומכים עליו שיוכל לגשר על הפער ולהבטיח את קיום התהליך צעד אחר צעד עם ויתורים קטנים הנחוצים לפיוס", הוא הוסיף.



קרטר חשף עוד שהוא השית עצותיו לחתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר, שעומד בראש צוות מנסחי "תוכנית המאה", אך ללא הועיל. "שוחחתי עם חתנו של הנשיא טראמפ על המזרח התיכון והפצרתי בו להיות כוחני וגמיש בבה בעת, ולהושיט יד לפלסטינים, לישראלים ולמנהיגי ערב והוא הבטיח לי שכך יעשה, אבל אני לא בטוח שזה נעשה", הוא אמר בצער תוך שהוא מוסיף כי חלומו הוא לראות את ישראל ושכנותיה חיות בשלום. 



ויתרו על השלום. אבו מאזן וראש הממשלה נתניהו. צילום: קובי גדעון, לע"מ
ויתרו על השלום. אבו מאזן וראש הממשלה נתניהו. צילום: קובי גדעון, לע"מ



הדברים באים, כאמור, לקראת פרסומה של תוכנית ממשל טראמפ לשלום במזרח התיכון - תוכנית שנראה כי נועדה להיכשל בגלל הנתק הארוך בין וושינגטון לרמאללה. על פי ההערכות, התוכנית תיבדל מתוכניות אחרות של ממשלים קודמים, ותתמקד יותר בהשקעות כלכליות בפלסטינים ופחות נושאי הליבה של הסכסוך כמו ירושלים, הפליטים או שרטוט גבולות בין ישראל למדינה פלסטינית. 



בשבועות האחרונים החל קושנר במשא דילוגים בין מדינות ערב והמזרח התיכון, בהן טורקיה ומדינות המפרץ כדי לקדם את התוכנית האמריקאית ולהשיג מימון לתוכנית, אך הבכיר הפלסטיני, סאיב עריקאת טוען כי חתנו של הנשיא נתקל בסירוב מהמדינות אליהן פנה. עריקאת טען כי הקטארים מסרו לו שמדינות המפרץ כלל אינן תומכות בתוכנית השלום האמריקאית, על אף "מסע הדילוגים".