יו"ר תל"ם, משה (בוגי) יעלון, ממפלגת כחול לבן הגיב היום (שלישי) לפרסום במעריב על דברי הבכיר המדיני נגד מדיניות נתניהו וכתב כי "נתניהו מדבר על ימין חזק? נתניהו מצהיר בקול נמוך ״אני חזק מול חמאס״? דיבורים לחוד והפקרות לחוד! מי שמשלם במזומן פרוטקשן לחמאס וקונה שקט זמני שקרי מרוצחים, מי שמפקיר את תושבי הדרום לכ-500 פצצות מרגמה ורקטות ביום אחד, מי שמתעלם מהפרת ריבונות יומיומית על הגדר, מי שעוצם עיניים מול שיגרת פחד, מבלוני ועפיפוני תבערה - פוגע בביטחון ישראל. הלוואי ונתניהו היה נלחם על ביטחון המדינה כמו שהוא נלחם על ההישרדות הפוליטית שלו".



"נתניהו חושש מהסלמה בתקופת הבחירות, ולמעשה ישראל פגיעה לסחטנות מצד חמאס, שממנף את המצב לטובתו". כך טען גורם מדיני בכיר בשיחה עם "מעריב". עוד הוסיף הגורם המדיני הבכיר כי "מטרת העל של נתניהו בהקשר הזה לדחות בכל מחיר הסלמה אפשרית ברצועה עד לאחר הבחירות. הבעיה היא שגם חמאס מבין זאת היטב, וכך זה מתנהל". 
 
בשלושת הימים האחרונים עצר חמאס לגמרי את הפרות הסדר האלימות בלילה והפחית את שיגור בלוני הנפץ מהרצועה לעבר ישראל. כיצד ייראו הימים הקרובים והאם השטח באמת יירגע, כל זה עומד עדיין בסימן שאלה. על אף הסימנים בשטח, שלכאורה היו יכולים להעיד על התקדמות משמעותית לרגיעה, נדמה שאין אשליות בקרב גורמים רבים בישראל, והמאמצים עכשיו הם רק בבחינת הנחת פלסטר על פצע מדמם.


כוח צה"ל בגבול רצועת עזה. קרדיט: עבד ראחים חטיב, פלאש 90
 
בשלב הזה, גם חבילת המענקים של השגריר הקטארי מוחמד עמאדי, שנכנס לרצועה ומעניק סיוע בסכומים נמוכים למשפחות נזקקים ותמיכה תקציבית נוספת לפרויקט שיקום כבישים ובינוי; וכן הניסיון של ניקולאי מלאדנוב, שגריר האו"ם, להניע פרויקטים בינלאומיים נוספים; וכמובן מאמצי התיווך של מצריים שנועדו לספק הקלות לחמאס ברצועת עזה, אינם מקרבים את הצדדים להסדרה. 
 חמאס הוריד אומנם את נפח האלימות, אבל לפחות כרגע זה נראה כמו עצירה יזומה של הארגון לטובת מיקוח עם ישראל, בניסיון להגיע להישגים טובים בתחום המדיני ולא רצון בהסדרה. ישראל, כפי שציין הגורם המדיני הבכיר, אינה מעוניינת בעימות ברצועה, אבל אם יקרוס סבב השיחות שמנהלים השחקנים השונים מול חמאס, צפוי הארגון להגביר את האלימות ובאמצעותה את הלחץ על ישראל. זאת, כאשר בסוף החודש יצוין יום השנה לתהלוכות השיבה בעזה. 
 במקרה כזה, המצב הביטחוני בדרום עלול להידרדר במהירות על אף חוסר הרצון של הצמרת המדינית־ביטחונית אצלנו שתהיה הסלמה בעיתוי הזה.

מה ישראל מוכנה לתת בשלב הזה לחמאס כדי לשמור על השקט? נתניהו מחזיק את הקלפים קרוב מאוד לחזה. בכל הקשור לעזה העמימות אינה נפרצת, הקבינט אינו מתכנס ואינו מעודכן בפרטים. הגורם המדיני הבכיר אומר, ולא בפעם הראשונה, כי בפעולות ביטחוניות, כמו תקיפות בסוריה, אין כנראה בעיה לשתף, אבל בכל הקשור לרצועת עזה, ששם ישנה רגישות פוליטית גבוהה, נשמרת העמימות במלואה.

במצב עניינים כזה, גם שאלה עיתונאית פשוטה, אם נכנס השגריר הקטארי לשטח הרצועה, נתקלת בחומה של שתיקה, כאילו מדובר בסוד מדינה.