כחודש לאחר פרוץ המשבר בין ורשה לירושלים, על רקע האחריות ההיסטורית של הפולנים לשואה, טען היום (שישי) נשיא פולין, אנדז'יי דודה, בראיון בג'רוזלם פוסט, כי ממשלת ישראל היא האחראית למשבר ועליה לסיים אותו. "הצד שהתחיל את המשבר צריך גם לגמור אותו", אמר דודה בראיון בארמון הנשיאות בפולין. "אני מצפה לחברות ולכבוד בשני הצדדים", הוא הוסיף.

המשבר הדיפלומטי החל במהלך ביקורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוורשה בחודש שעבר, שם השתתף בפסגה ביטחונית. לאחר תדרוך עם כתבים צוטט נתניהו באומרו כי "הפולנים שיתפו פעולה עם הנאצים". 
 
דודה ונתניהו. צילום: רויטרס
דודה ונתניהו. צילום: רויטרס


"אני מקווה שנוכל לפתור זאת באמצעות ערוצים דיפלומטיים ורצון טוב", אמר דודה לג'רוזלם פוסט. "כמובן שמערכת הבחירות לא תורמת לפתרון המשבר עכשיו, אבל צריך לזכור שיש כמה דברים חשובים יותר". 
"אני נשיא פולין, ולעולם לא אקבל העלבה או השפלה של פולנים, או עיוות של עובדות שפוגע בכבוד שלנו", אמר. "אני אדם ישר, ולכן אני יכול להודות בעובדות היסטוריות ולעולם לא אנסה לסתור אותן. אבל אני לעולם לא אסכים עם האמירות לפיהן פולין השתתפה בשואה. זה משפיל אותנו ופוגע בנו. במשפחתי היו אנשים שנרצחו על ידי הגרמנים, ובראש ובראשונה השקיטו את מה שקרה באמת".