על רקע הברכות והשמחה בצד הישראלי, מי שההכרזה הצפויה של הנשיא דונלד טראמפ בנוגע להכרה האמריקאית בריבונות ישראל ברמת הגולן עוררה בהם חששות הם האירופאים. גורמים בכירים ביבשת ששוחחו היום (חמישי) עם "מעריב" הביעו דאגה כי ההכרזה החד-צדדית עלולה להביא לחוסר יציבות באזור". 

החלטות חד צדדיות לא תומכות להתקדמות לשלום", אמר גורם אירופי בכיר, "אני לא חושב שבטווח הקצר תהיה להכרזה האמריקאית להכיר ברמת הגולן כשטח ישראלי השפעה, אבל אין ספק שזה יכול להביא להדרדרות בגבול הישראלי. בינתיים אין קרב יריות תמידי בין ישראל לסוריה והחשש הוא שהכרזה כזאת יכולה לעורר את השטח לאלימות".

שר החוץ הטורקי תקף את טראמפ בעקבות ההחלטה: "השלמות הטריטוריאלית של מדינות היא העיקרון הכי בסיסי של החוק הבינלאומי. הניסיונות האמריקאים לתת לגיטימציה לפעולות של ישראל נגד החוק יובילו לעוד אלימות באזור".

מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-רייט, התייחס גם הוא להצהרתו של טראמפ ואמר כי "כל הכרה של רמת הגולן כשטח ישראלי אינה רלוונטית ואינה חוקית".
 
כזכור, טראמפ הודיע מוקדם יותר בציוץ בטוויטר כי ארצו צפויה לשנות את המדיניות שלה כלפי נושא נפיץ שעד כה אף נשיא לפניו לא העיז להכריע: "אחרי 52 שנים, הגיע הזמן שארצות הברית תכיר באופן מלא בריבונות הישראלית ברמת הגולן, שהיא קריטית מבחינה אסטרטגית וביטחונית עבור מדינת ישראל והאזור", כתב הנשיא האמריקאי בציוץ. 

טראמפ. צילום: רויטרס
הדיווחים במהלך כל היום היו כי טראמפ צפוי להכיר בריבונות הישראלית בגולן במהלך ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון בשבוע הבא. הציוץ של טראמפ היה החותמת הרשמית לכך שזה הכיוון שממשלו צועד בו. בישראל מיהרו לברך את טראמפ על החלטתו, ובראשם נתניהו שאמר: "בזמן שאיראן מנסה להתבסס בסוריה כדי להשמיד את ישראל, הנשיא טראמפ מכיר באופן אמיץ בריבונות הישראלית ברמת הגולן. תודה לך הנשיא טראמפ!". יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כתב: "ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר. 38 שנים אחרי שהכנסת חוקקה את החוק להחלת הריבונות הישראלית בגולן, ואחרי מאמצים גדולים בזירה הבינלאומית, הגיע הזמן להכרה אמריקנית".

גם השליח המיוחד של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, הגיב להודעה האמריקאית וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מדובר בצעד אמיץ, נועז והיסטורי נוסף של נשיא ארצות הברית, שמבין את ישראל וצריכה הביטחוניים", 
היום ביקר מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בישראל והתייחס בשיחה עם כתבים לדוח זכויות האדם שהפיץ משרדו בו נכתב כי רמת הגולן היא שטח "בשליטה ישראלית" ולא "שטח ישראל כבוש" כפי שנכתב עד לאותו דו"ח. לדברי פומפאו, "השתמשנו במונח הזה בכוונה, זו לא הייתה טעות. זה נמצא שם מסיבה מבוימת. זה לא שינוי במדיניות האמריקנית. רצינו להיות הכי מדויקים מבחינה עובדתית וזו הסיבה שהשתמשנו במונח הזה (שטח בשליטה ישראלית). זה נעשה ביודעין ואנו מאמינים כי תיארנו את המצב בצורה הטובה ביותר".
פומפאו ביקר ביד ושם וגם בכותל המערבי, והיה לדמות הבכירה בממשל האמריקני שעשתה זאת כשמי שליווה אותו היה ראש הממשלה נתניהו. עד כה, גם בביקורו של טראמפ וגם של סגנו מייק פנס הוגדר הביקור בכותל המערבי כ"ביקור פרטי" ואף נציגות ישראלית רשמית לא ליוותה את הבכירים במקום, מתוך רצון לא לעורר מתח בעיר. כשפומפאו נשאל מדוע עד כה זה לא קרה והאם מדובר על שינוי מדיניות כלפי האגן הקדוש ענה: "אני לא יודע למה הם החליטו זאת, אני לא יודע למה לא ביקרו ביחד איתם".