הישג דיפלומטי באייפא"ק: ראש ממשלת רומניה ונשיא הונדורס הודיעו היום (ראשון) במהלך כנס השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, אייפא"ק, כי בכוונתם להעביר את שגרירויות המדינות שלהם לירושלים. נשיא הונדורס, חואן אורלנדו הרננדז, אמר לקהל כי "הונדורס תפתח נציגות דיפלומטית ושגרירות בבירת ישראל, ירושלים באופן מידי".



גם ראש ממשלת רומניה, ויוריקה דנצ'ילה, הודיעה על כוונתה להעביר את שגרירות מדינתה לבירה. יש לציין כי למרות הודעתה של דנצ'ילה, העברת השגרירות הרומנית לא נמצאת בסמכות הממשלה, אלא של נשיא המדינה קלאוס יוהאניס שמתנגד למהלך. למעשה, דנצ'ילה הודיעה על כוונתה לעשותו זאת גם בכנס אייפא"ק שנה שעברה, אך יוהאניס לא אישר את המהלך.

ממלא מקום שר החוץ, ישראל כ"ץ, הגיב להודעות הונדורס ורומניה ואמר כי הוא "נערך להופיע היום בפני אלפי משתתפי ועידת אייפא"ק בוושינגטון. התבשרנו כעת כי מנהיגי הונדורס ורומניה הודיעו בוועידה על כוונתן להעביר את שגרירויותיהן לירושלים. מחר יחתום הנשיא טראמפ, בנוכחות ראש הממשלה נתניהו, על צו המכיר בריבונות ישראל בגולן. יחסי ישראל ארה״ב הדוקים מאי פעם".

גם השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס לנושא ואמר הוא "מברך את ראשי ממשלות רומניה והונדורס על הודעתם בכנס אייפא"ק כי יעבירו את שגרירות ארצם לירושלים. התאוריות על הצונאמי המדיני קורסות ושיאים חדשים נשברים, העמידה על זכותנו על ארץ ישראל ועל הצדק ההיסטורי מוכיחה את עצמה שוב ושוב. אני מאחל לכולנו שאת ההישגים המדיניים האדירים הללו שהביאו מדיניות  ה-מפלגת הליכוד וראש הממשלה נתניהו נזכה להרחיב עוד ועוד בשנים הבאות ובכל חלקי ארצנו".

ההישג המשמעותי היחיד עד כה, שגרירות ארצות הברית בירושלים, צילום: מרק ישראל סלם
ההישג המשמעותי היחיד עד כה, שגרירות ארצות הברית בירושלים, צילום: מרק ישראל סלם

 
אבן יסוד במדיניות החוץ של נתניהו
 
הדיבורים על העברת שגרירות הונדורס לירושלים נמשכים זה זמן מה, כאשר מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה בחודש ינואר האחרון על כוונת המדינה מאמריקה הלטינית להעביר את השגרירות שלה לירושלים. על פי הדיווחים, הונדורס הציבה "תג מחיר" לביצוע ההחלטה להעביר את השגרירות לבירה, ודרשה פתיחת נציגות ישראלית בהונדורס, העמקת שיתוף הפעולה הכלכלי, סיוע בתחום הסייבר והלוחמה בפשיעה ושיגור מומחים ישראלים לסיוע בתחום המים והחקלאות. יש לציין, כי בעבר הייתה שגרירות בהונדורס, אולם היא נסגרה בסוף שנות ה-90 עקב קיצוצים. אם רומניה תעביר את שגרירותה לירושלים, היא תהיה המדינה האירופית הראשונה לעשות זאת - בניגוד למדיניות האיחוד האירופי.

העברת שגרירויות לירושלים הפכה לאבן יסוד של מדיניות החוץ של נתניהו, אשר הבטיח בעבר שמדינות רבות יעשו זאת, וזאת למרות התנגדות רבה בעולם למהלך זה, כאשר מדינות רבות לא מכירות בריבונותה של ישראל בירושלים, ומתנות את העברת שגרירויותיהן לבירה בהסכם שלום עם הפלסטינים. נתניהו, לעומת זאת, מנסה לנתק את הקשר בין הסכסוך הישראלי פלסטיני להכרה בירושלים כבירת ישראל, ומפעיל לחץ על מדינות רבות להעביר את שגרירויותיהן לעיר.

ההישג הגדול ביותר של נתניהו היה, כמובן, העברת השגרירות האמריקאית לירושלים בשנה שעברה, אך הציפייה של נתניהו שהמהלך האמריקאי יוביל לגל של מדינות שיעבירו את שגרירויותיהן לבירה לא התממשה, למרות הבטחת נתניהו כי שגרירויות רבות יעברו לבירה, ואף הצעה ישראלית לסייע ל-10 המדינות הראשונות שיעבירו את שגרירויותיהן לבירה. עם זאת, למרות ההבטחה, עד כה רק גוואטמלה הצטרפה לאמריקאים. פרגוואי, שהחלה בהעברת השגרירות שלה לירושלים בשנה שעברה ביטלה את המהלך והשיבה את שגרירותה לתל אביב. מדינות נוספות, כגון צ'כיה, פתחו לשכות מסחר ותרבות בבירה, אך לא העבירו את השגרירויות שלהן לעיר.