"חמאס נמצא במצוקה": העיתונאית שמרית מאיר, עורכת האתר הערבי "אל-מסדר", התייחסה הערב (חמישי) בתכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM למתיחות בדרום, ונקודת המבט של תושבי עזה על התנהלות חמאס



"המהומה צריכה להיות בשבת, כי אז תצוין שנה לצעדות השיבה, זה יום האדמה", הסבירה מאיר בפתח דבריה. "זה נקבע מראש והשאלה היא למה אנחנו שתי יממות לפני עוד מתברברים בין הסדרה למלחמה, עם הכוחות בשטח, והמצרים שנכנסים ויוצאים, וההתרוצצות ברגע האחרון. הפרוטוקול הולך אותו דבר. יש דברים שהם כנראה מסורת שקשה לשבור אותם".

בהתייחס לאופן שבו רואים הפלסטינים את המצב, אמרה: "זה תלוי מה יהיה המשא ומתן. יש פה בעיה של שילוב בין מערכת בחירות לחמאס. זה שילוב קשה והם מבינים שהמערכת הישראלית היא מאוד רוטטת, היא לחיצה, בעייתית, מפולגת וקשה לניהול. הם נכנסים לזה בצדק, והם מוציאים את כל מה שהם יכולים".


"יש להם בעיה פנימית קשה מאוד מאוד", הוסיפה העיתונאית בהתייחס לעמדת תושבי עזה ביחס להתנהלות חמאס. "הם מדכאים ודיכאו ביד ברזל, ויצרו עוד תסכול. רצו תמונות זוועה של אנשים פצועים מאנשי חמאס, ומצד שני החזירה את המכסה לסיר הלחץ. הביקורת היא אמיתית. חמאס במצוקה, והוא מבין שאם הוא לא מביא כלום בקמפיין הזה של צעדות השיבה, כשבסוף קיבלו רק כמה דולרים בחודש - הם באמת צריכים משהו גדול, בעיקר כסף. מה שאני שומעת עכשיו הוא שמנסים להכניס בשלב ההזיות הנוכחי גם אסירים. הם צריכים להראות שזה לא היה לשווא. הם הביאו למצור על עזה. בלי זה הם לא יסיימו את זה".
מהי תמונת הניצחון של שבת של הנייה?
"הנייה הלך אחורה ונתן לסנוואר לנהל את המצב. זה פרויקט שלו. ככה הוא ישאיר את חותמו בהיסטוריה, זאת תהיה תחילת הסוף. הם מוציאים לצעירים הנחיות להיות מרוסנים. נתניהו אומר דרך המצרים 'תתנהגו יפה בשבת, ואז ניתן לכם משהו. אני לא יכול לתת לכם משהו לפני'".
מה הפערים שמונעים כניסה להסדרה?
"הדברים הגדולים הם קודם כל הארכת המענקים הקטארים, שהיו אמורים להיות עד אפריל, לתקופה בלתי מוגבלת. עכשיו הם רוצים להגדיל את זה מ-15 ל-30 מיליון, לאשר מוצרים שאסורים לשימוש ולפתוח את המעברים. בנוסף, הם רוצים שהקטארים ימשיכו לממן פרויקטים של חשמל. עכשיו השאלה היא מה האינטרס שלנו לא להיענות לבקשות? פרויקטים כלכליים לא מתנגשים עם הרצונות הישראליים".