נשיא ברזיל הטרי יחסית ז'איר בולסונארו נחת הבוקר (ראשון) לביקור רשמי ראשון בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו יקבל את פניו בטקס בשדה התעופה בן גוריון. הנשיא הברזילאי מעורר המחלוקת ישהה בישראל שלושה ימים, והוא צפוי להשתתף בפגישות שונות. נקודת השיא של הביקור צפויה מחר, עם הגעתו לכותל המערבי בליווי ראש הממשלה. יש לציין כי בשונה מהמנהיגים האמריקאים שביקרו בכותל, ברזיל לא הכירה בירושלים כבירת ישראל, לא כל שכן בשליטה הישראלית במזרח העיר, אך ביקורו של בולסונארו ביחד עם נתניהו יהיה הפעם הראשונה שנשיא ברזילאי מגיע למקום הקדוש בביקור רשמי. כאמור, על אף הציפיות בישראל, בולסונארו לא צפוי להודיע על העברת השגרירות הברזילאית לירושלים.



ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקיבל את פניו של בולסונארו, אמר לאורחו, כי "כשנכנסת לתפקידך, פתחנו עידן חדש ביחסי ישראל-ברזיל. הייתי בטקס המרגש שבו הושבעת, והנה אחרי שלושה חודשים, בביקור הראשון שלך מחוץ ליבשת אמריקה, אתה מגיע לישראל כדי להביא את היחסים בינינו לשיא חדש. באת עם המשלחת הברזילאית הגדולה ביותר, שהגיעה לישראל".
 
"ביקרתי אצלכם לפני שלושה חודשים. התרשמתי מהאמונה העמוקה שלך ושל רעייתך ושל בניך במורשת המשותפת שלנו. התרשמתי מהמסירות שלכם לעם הברזילאי, מהרצון העז שלכם לחזק את הקשר בין המדינות. ידידי הנשיא, אנחנו עושים היסטוריה". נתניהו הוסיף: "ברזיל היא מדינת ענק עם פוטנציאל ענק. אני מאמין שתחת הנהגתך הוא ימומש עבור יחסינו בכל תחום". 
 
"אדוני הנשיא, אתה מגיע לישראל בתקופה מתוחה ולכן הנחיתי להשאיר את כוחות צה״ל בפריסה מלאה סביב רצועת עזה, זה כולל טנקים, ארטילריה, כוחות יבשה וכוחות אוויר. אנחנו ערוכים לכל תרחיש ואם נידרש לכך - גם למערכה רחבה. נעשה מה שצריך למען ביטחון ישראל".

נתניהו ובולסונארו. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
נתניהו ובולסונארו. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

 
בולסונארו, מצדו, הודה לנתניהו על קבלת הפנים, דיבר על הערכים המשותפים של העם היהודי והעם הברזילאי והודה לישראל על הסיוע של משלחת פיקוד העורף באסון קריסת הסכר לפני מספר חודשים. 

יד ושם, מובילאיי וכנס חדשנות

במסגרת ביקורו צפוי בולסונארו לבקר ב"יד ושם" ולנטוע עץ בחורשת האומות. כמו כן, הוא צפוי לערוך ביקור במפקדת פיקוד העורף, שם יעניק אות הוקרה למשלחת החילוץ הישראלית שסייעה למדינתו באסון קריסת הסכר בחודש ינואר השנה. בולסונארו יעניק למשלחת את עיטור הצלב האימפריאלי של הדרום, הנחשב לעיטור הגבוה ביותר שמעניק נשיא ברזיל למי שאינם אזרחי המדינה. 

בולסונארו, שזכה בבחירות באוקטובר האחרון, מכונה גם "טראמפ הברזילאי". הוא נודע באמירותיו שעוררו סערה נגד זוגות חד־מיניים, הליברליים ומתנגדיו. בולסונארו גם אמר מספר פעמים במהלך הקמפיין כי הוא מעוניין להעביר את השגרירות הברזילאית לבירת ישראל. אך כעת, לאחר לחץ ממדינות ערב באיום כי יפגעו ביצוא הברזילאי, הוא צפוי להסתפק בהודעה על הקמת נציגות כלכלית בירושלים, בדומה למהלך שעשתה הונגריה וצ'כיה.
 

במהלך ביקורו בולסונארו צפוי לקיים מפגש עם קהילת יוצאי ברזיל בישראל ולהתארח בפורום העסקי "פסגת החדשנות ישראל – ברזיל", כנס כלכלי של אנשי עסקים וחברות מובילות בישראל ובברזיל, שבו ישתתף גם נתניהו. בנוסף, יבקרו שני המנהיגים בתערוכת חדשנות שבה ישתתפו בפאנל שיתקיים במהלכה. כמו כן, הוא יבקר בחברת מובילאיי וייפגש עם אנשי עסקים.

מי שפחות מתלהבת מהביקור הנשיאותי, היא יו"ר מרצ, תמר זנדברג, שאמרה כי "לצורך קמפיין הבחירות נתניהו מוכן להלבין אדם מסוכן שהציף את רחובות ברזיל בנשק, השווה הומוסקסואליות לפדופיליה, אמר שאם בנו יהיה הומו מעדיף שימות בתאונה ואמר לחברת קונגרס ‘שהיא לא שווה שיאנוס אותה׳. נתניהו חותר בשיטתיות לקרב את ישראל למנהיגים כאלה על חשבון הדמוקרטיות הליברליות וגורר את ישראל להיות חלק מציר מביש שמקרין גם עלינו".