היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סירב להורות על כינוס הקבינט המדיני ביטחוני בנוגע למצב הדרום, וזאת למרות בקשתו של שר החינוך וחבר הקבינט, השר נפתלי בנט. בתשובתו הסביר היועמ"ש כי "אין הוראת חוק העוסקת במפורש בעניין זה". לדבריו, "לפי התקנון לעבודת הממשלה, ראש הממשלה הוא זה שאחראי לקבוע את סדר היום של ישיבות הקבינט, וכל אחד מהשרים החברים בקבינט רשאי להציע לו להעלות נושא לסדר היום. עוד קובע התקנון כי, ככלל, הקבינט יתכנס לישיבה אחת לשבועיים, אלא אם כן החליט ראש הממשלה אחרת". 

כזכור בנט, פנה הבוקר (ראשון) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כדי שזה יורה לראש הממשלה, בנימין נתניהו לכנס לדיון מיידי את הקבינט המדיני-ביטחוני. "לא הגיוני שראש הממשלה מנהל את האירועים בעזה במידור שרי הקבינט, חייב אותו לכנס קבינט בהקדם", אמר בנט. זמן קצר לאחר שהעביר בנט את פנייתו ליועמ"ש, התבשרו השרים כי הדיון בקבינט, שתוכנן ליום רביעי הקרוב, בוטל. 


לאחר ביטול הדיון הקרוב בקבינט אמר בנט: "ביטול הקבינט הביטחוני הוא הפקרת תושבי הדרום בשביל פוליטיקה, תושבי הדרום לא יכולים להיות בני ערובה של קמפיין בחירות. ביטול הקבינט הביטחוני הוא הפקרת תושבי הדרום בשביל פוליטיקה. כשנופלים טילים על הדרום, תושבי הדרום וההגנה עליהם מפני רקטות לא יכולים להיות בני ערובה של קמפיין בחירות".
 
עוד אמר בנט כי "נתניהו נמנע מכינוס הקבינט כי הוא יודע שבדיוק כמו במבצע להשמדת המנהרות בצוק איתן, אני אתנגד לעסקה מבישה עם חמאס ואוביל תכנית יצירתית להכרעת חמאס. יש לכנס מיד את הקבינט לקבל החלטה להכריע את ארגון הטרור חמאס".

בפנייתו מפרט בנט את אירועי השבועות האחרונים מול ארגון הטרור חמאס, בהם שיגור רקטה לעבר גוש דן, הרס הבית במושב משמרת, שיגור מטחי רקטות ליישובי הדרום, אירועי ״יום האדמה״ ושיגורי הרקטות אמש למועצה האזורית אשכול. "לאורך כל אלו, מדינת ישראל פעלה באופן נקודתי בלבד שאינו מייצר את ההרתעה הנדרשת למול פעולות החמאס שנועדו לפגוע בביטחון אזרחי ישראל, אמר בנט. 

 
בנט הוסיף: "על פי הדיווחים בתקשורת, ממשלת ישראל מנהלת מגעים מתקדמים לקידום הסדרה מול חמאס" ומציין כי פניותיו למזכיר הצבאי לראש הממשלה ולראש המועצה לביטחון לאומי לכנס דיון קבינט בנושא לא נענו. לא סביר בעיניי כי ניהול אירועים ביטחוניים כה מהותיים מתבצע ע״י ראש הממשלה ומערכת הביטחון בלבד, מבלי ששרי הקבינט המדיני-ביטחוני, הנושאים באחריות על פי חוק, נותנים על כך את הדעת". 

המשלחת המצרית הגיעה לישראל

כזכור, למרות המטח הלילי של חמש רקטות שנורו לעבר המועצה האזורית אשכול, הבוקר נפתחו המעברים ארז כרם שלום להעברת סחורות לרצועה. בתוך כך, אנשי המשלחת המצרית המתווכת בין ישראל לחמאס צפויים להגיע היום לתל אביב כדי לקדם הסכם רגיעה ארוך טווח בין הצדדים.  אמש ביקרה המשלחת המצרית בעזה ונפגשה עם מנהיג חמאס יחיא סנוואר וסיירה גם במרינה של עזה, מה שעשוי לאותת על כוונה לפתח אותה לממדים של נמל. 

ההפגנות אתמול בגבול הרצועה. צילום: רויטרס
 
התקדמות פוטנציאלית זו במגעים התאפשרה לאחר שבגבול הרצועה עבר אתמול יום שקט ומאופק יחסית, על אף התחזיות הפסימיות. לצעדות השיבה שנערכו על גדר הגבול לציון יום האדמה ויום השנה להפגנות הגיעו כ־40 אלף פלסטינים, אולם כוחות חמאס חצצו בין המפגינים לגדר המערכת והצליחו להרגיע את הרוחות. דובר משרד הפנים בעזה הודיע כי נפרסו 8,000 אנשי ביטחון, לבושים באפודים כתומים, בכל מוקדי המחאה.
 
המשלחת המצרית, המתווכת בין ירושלים לעזה, עזבה במהלך היום את הרצועה לישראל לאחר שהושגו הבנות עם חמאס הכוללות, על פי דיווחים, פתיחת מעברים והכנסת סחורות ואספקת חשמל לרצועה, נוסף להרחבת אזור הדיג והעברת כספים נוספים מקטאר. גורמים בחמאס אמרו אתמול: "כעת על ישראל ומצרים לעמוד במבחן ולהציג תוצאות". עוד דווח כי חמאס דחה את דרישת ישראל להפסקה מלאה של הפרחת בלוני התבערה והבהיר למתווכים כי ביכולתם רק להוריד את מספר השיגורים למינימום.
 
בישראל סבורים שהאירועים הפנימיים שהתרחשו ברצועה בשבועות האחרונים, בהם ההפגנות נגד חמאס, משפיעים על תפיסת העבודה של הארגון, שמעדיף למצוא דרך להגיע להסדרה ולא לעימות, כדי להמשיך לנהל את החיים ברצועת עזה. כפי שדווח לראשונה ב"מעריב", במערכת הביטחון סבורים כי דרך הפעולה של חמאס מצביעה על כך שירי הרקטות לישראל היה טעות. חמאס מתקשה להשתלט על שיגורי הרקטות, אבל הוכיח אתמול שהוא מסוגל להשתלט על אירוע מורכב ביותר כמו ריסון של כ־40 אלף איש שהגיעו לגבול. במערכת הביטחון מצביעים על כך שעדיין ישנם גורמים שיכולים להוביל להסלמה, אבל מנגד קיים פוטנציאל להשגת יציבות לאחר אירועי השבת.
 
 מצד אחד, על פי התפיסה הזו, המצב שברירי מאוד, אבל מאידך בישראל סבורים כי חמאס הבין שאנחנו מתקרבים למלחמה והוא לא מעוניין בכך, לפחות לא בעת הזו. בשורה התחתונה, הדברים עוברים בעיקר לידי הדרג המדיני. במקביל, יישארו בשטח הכוחות המתוגברים ויש עדיין סימני שאלה רבים, כמו מה יהיה עם שיגורי בלוני הנפץ, האם יימשכו אירועי "הבלבול הלילי" וכמובן, האם ישוגרו רטקות לשטח ישראל.