דרום אפריקה סיימה את השלב הראשון בדרך להפחתת הקשרים המדיניים עם ישראל, כך אמרה שרת החוץ של המדינה, לינווידה סיסולו. בהודעה רשמית ולא צפויה מטעמה, הודיעה השרה הדרום אפריקנית כי השגריר שהוחזר להתייעצות במדינה בעקבות פעילות צה"ל כנגד מפרי סדר בגדר הרצועה, לא יוחזר לישראל.

לדברי סיסולו, "השגריר שלנו חוזר לדרום אפריקה ואנחנו לא נחליף אותו. למשרדנו בתל אביב לא יהיה כל מנדט פוליטי, מסחרי או של שיתוף פעולה בפיתוח". סיסולו הוסיפה כי המשרד לא יהיה אחראי יותר על היחסים הכלכליים בין המדינות.
"המוקד של פעילות המשרד יהיה מעתה רק נושאים קונסולריים, ובעידוד היחסים בין העמים", הוסיפה סיסולו. שגריר ישראל בדרום אפריקה, ליאור קינן, צפוי לשוב גם הוא לישראל בעקבות המהלך.

משרד החוץ הישראלי טרם הגיבה להודעה הדרמטית. ממשלת דרום אפריקה נחשבת לפרו-פלסטינית ומבקרת חריפה של ישראל, ודוחפת לחזרתה לגבולות 1967. היא אחת מעשר החברות הבלתי קבועות במועצת הביטחון של האו"ם, ודחפה לפעול גם במסגרתה נגד ישראל. 
"המצב בין ישראל לפלסטינים הוא אחד הנושאים העתיקים ביותר שעל סדר היום של מועצת הביטחון", אמרה סיסולו, "זהו אחד הנושאים היחידים שהמועצה מתכנסת בשבילם אחת לחודש במשך שנים. בגלל הווטו האמריקאי, המועצה כמעט ולא עשתה דבר". 
כזכור, השגריר הדרום אפריקאי הוחזר מישראל בחודש מאי 2018 על רקע צעדות השיבה בגבול רצועת עזה, שגבו את חייהם של מפרי סדר רבים. בחודש ספטמבר דווח כי דרום אפריקה החליטה להחזיר את שגרירה לישראל, אולם כעת מתברר שאלו לא פני הדברים.