עושים עסקים? מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו התראיין הלילה (שבת) לרשת החדשות האמריקאית CNN, והכחיש שהצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני הבחירות, כי בכוונתו לספח לישראל חלקים נרחבים מיהודה ושומרון, תזיק לתהליך שלום אפשרי בין ישראל לפלסטינים או למימוש "עסקת המאה" שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הבטיח להציג בחודשים הקרובים.



במהלך ראיון שקיים פומפאו, שעסק ברובו בהחלטת ארצות הברית שלא להעניק סיוע כלכלי למדינות מרכז אמריקה בשל משבר הפליטים שהן חוות, נשאל מזכיר המדינה, האם הוא מאמין כי הצהרות נתניהו יפגעו בתהליך השלום ובפתרון שתי המדינות. על כך ענה פומפאו כי הוא לא מאמין שכך הדבר והוסיף כי עסקת המאה תהיה שונה מתוכניות קודמות שהציגו ממשלים קודמים, וכי הוא יציג פרדיגמה חדשה, שלא נוסתה בעבר.



בדרך לסיפוח? בנימין נתניהו, צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
בדרך לסיפוח? בנימין נתניהו, צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90



"אני לא חושב כך", אמר פומפאו, "החזון שנציג יציג שונה באופן משמעותי לאלה שהוצגו עד כה. היו הרבה רעיונות לשלום שלא פעלו בעבר", הוא הוסיף. "המשימה שלנו היא להציג את החזון שלנו, אבל הישראלים והפלסטינים יצטרכו לפתור את המצב בעצמם. אנחנו נרצה להציג רעיונות חדשים ודרכים חדשות כדי להפסיק ולעמוד במקום".



"ממשלים אמריקאיים וישראליים רבים ניסו לפתור את הסכסוך הזה, כולם רוצים לפתור את הסכסוך הזה, אנחנו רוצים חיים טובים יותר, לישראלים ולפלסטינים", סיים פומפאו את דבריו. אתמול שלחו מספר ארגונים יהודיים בולטים בארה"ב וכך גם מספר חברי קונגרס מהמפלגה הדמוקרטית שנחשבים לפרו ישראלים, מכתב לנשיא טראמפ בו גינו את הצהרות נתניהו וקראו לנשיא שלא לאפשר לנתניהו לממש תוכנית זו. "רעיון הסיפוח עבר מהפלג הקיצוני בישראל

לראש האג'נדה. חמור מזה, יש סימנים שהנשיא טראמפ עשוי לתמוך בסיפוח, מה שיערער כליל סיכוי ומאמץ להסכם בין ישראל לפלסטינים", נאמר במכתב.