נשיא המדינה ראובן ריבלין הטיל הערב (רביעי) על ראש הממשלה בנימין נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה, ובכך החלו 28 הימים שנותן החוק על מנת להרכיב ממשלה. אם נתניהו יצטרך עוד  זמן, יעניק לו הנשיא שבועיים נוספים על מנת להשלים את הרכבת הקואליציה. בינתיים, הודיע השר יריב לוין, שיעמוד בראש צוות המשא ומתן של הליכוד, כי הפתיחה הרשמית של המשא ומתן הקואליציוני תידחה לבקשת ראש הממשלה עד לאחר שישלים את סבב הפגישות עם ראשי המפלגות. ראש הממשלה צפוי להיפגש בימים הקרובים עם שר האוצר משה כחלון אשר ישוב לארץ הלילה.



עם זאת, מאחורי הקלעים החלו הצדדים בניסיונות לסכם על קווי יסוד ואיוש התיקים. סלע המחלוקת המשמעותית ביותר הוא חוק הגיוס, כשמצד אחד עומדת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן, שדורש להעביר את החוק, ומצד שני הסיעות החרדיות שדורשות שכל מי שלומד תורה לא יגויס לצבא. 



לגבי איוש התיקים, באיוד מפלגות הימין מתעקשים לקבל את תיקי החינוך והמשפטים. הערב פרדם עמית סגל בחדשות 12 כי ראש הממשלה נתניהו הבא יהיה אחד משניים - יריב לוין או בצלאל סמוטריץ'. נתניהו עושה מאמץ להשאיר את התפקיד בידי הליכוד ולתת אותו ללוין. במקרה כזה, נטען בדיווח, סמוטריץ' עשוי לקבל את תיק ביטחון הפנים.



ביממה האחרונה נפגשו ראשי איחוד מפלגות הימין, ח”כ סמוטריץ' והרב רפי פרץ, עם ראש הממשלה נתניהו והציגו את דרישותיהם. סמוטריץ’ אמר אתמול בצאתו מבית הנשיא: “בעזרת השם נקבל את תיק המשפטים, נפעל שם ללא מורא ונתקן את הדורש תיקון. עלינו לא יאיימו”.



הרב פרץ אמר: “אנחנו מבקשים את תיק החינוך ואת תיק המשפטים שהיו בידינו. אנחנו שישה חברי כנסת וזה מגיע לנו על פי דין. אנחנו ממשיכים דרך מאוד רצינית של הציונות הדתית, שדיברה תמיד בשפת חינוך. אין כמו חבר כנסת בצלאל, אין כמוהו בלהיות שר משפטים. הוא יכול לעשות את העבודה הזו מצוין, גם במיומנות, גם בהיכרות וגם בקביעת סדר יום חדש בתוך המערכה המשפטית”.



עוד אמר הרב פרץ כי החלת הריבונות הישראלית ביו”ש תהיה חלק מהמשא ומתן: “אני עברתי התנתקות וגירוש, אנחנו לא ניתן לדבר הזה שיקרה לעולם לעם ישראל. ראינו את הדברים הכי מזעזעים שיכולים להיות, לא ניתן שיהיו דברים כאלה. כל השאר יהיה במו”מ, כשהמגמה שלנו היא ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון”.