נשיא המדינה, ראובן ריבלין, מבהיר הערב (שבת) כי אישר את חנינת האסירים הסורים שישוחררו בעסקת באומל לאחר אישורו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. משהגיע הנושא אל שולחנו של הנשיא ובשל הנסיבות, פנתה מחלקת החנינות של בית הנשיא לקבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לאישור המהלך. משהמהלך אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה הפעיל הנשיא את סמכותו לחנינה על פי חוק יסוד נשיא המדינה", נמסר מטעמו של ריבלין.



בהמשך התייחסו לנושא גם היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ושרת המשפטים איילת שקד. ממשרד המשפטים נמסר כי "מספר ימים לאחר טקס קבורתו של חלל צה"ל זכריה באומל ז"ל, התבקש היועץ המשפטי לממשלה ע״י גורמי ממשל לחוות את דעתו בעניין האפשרות לשחרור שני אסירים סורים המוחזקים בישראל באמצעות חנינה מנשיא המדינה, כמחווה של רצון טוב. לנוכח מכלול עובדות ונסיבות המקרה הייחודיות, כפי שהדברים הוצגו בפני היועץ המשפטי לממשלה, נקבע כי בנסיבות העניין אין מניעה משפטית  לפעול לשחרור בדרך הזו".



השרה שקד התארחה הערב בחגיגות המימונה של עורכי הדין במבשרת ציון. ואמרה בהתייחסותה לחתימת הקיום לשחרור שני האסירים: "משרד המשפטים ובית הנשיא היו מעורבים במהלך. הכל נעשה בהתאם לחוק ובאישור היועץ המשפטי לממשלה".

האזרחים הסורים שישוחררו במסגרת עסקת חילופי השבויים בעקבות הבאת גופתו של זכריה באומל ארצה, הם זידאן טוויל, תושב הכפר ח'דר הכלוא בישראל מאז יולי 2008 לאחר שהורשע בהברחת סמים וצפוי היה להשתחרר ביולי הקרוב ואסיר בשם חמיס אחמד, פעיל פתח ותושב מחנה הפליטים ירמוכ שבסוריה, שנשפט למאסר עד שנת 2023 בגין ניסיון פיגוע בבסיס צה"ל.

זידאן טוויל, אחד האסירים שישוחררו
בתוך כך, בכיר סורי מאשר את ההודעה הישראלית כי שני שבויים סורים ישוחררו מהכלא הישראלי. גורם בכיר בממשל הסורי אמר היום (שבת) לסוכנות רויטרס כי הרשויות במדינה הפעילו לחץ על מוסקבה על מנת שתבטיח את שחרור האסירים אחרי שחרור גופת באומל.

כזכור, גורם ישראלי אישר מוקדם יותר כי "ישראל החליטה בימים האחרונים על שחרור שני אסירים כמחווה של רצון טוב". "הנושא לא עלה מראש", אמר הגורם והוסיף כי "ישראל פועלת ללא לאות להשבת השבויים והנעדרים ותמשיך לפעול תוך שמירה על ביטחון ישראל".