מבקשת להמשיך: בצל דוח מבקר המדינה, שהצביע על כשלים חמורים בטקס הדלקת המשואות של חגיגות עצמאות ה-70 למדינת ישראל, דווח היום (ראשון) ב"חברת החדשות" כי שרת התרבות מירי רגב תבקש מראש הממשלה בנימין נתניהו להותיר בידיה את האחריות על הוועדה לטקסים וסמלים ועל מרכז ההסברה גם בשנה הבאה.



על פי הדיווח, רגב מבקשת את האחריות, שעד כה קיבלה אותה מתוקף תפקידה כשרת התרבות, ללא קשר לתפקיד שתעשה בממשלת נתניהו הבאה. רגב, שמבקשת לקבל תיק הנחשב משמעותי יותר מתיק התרבות בממשלה הנוכחית, למעשה מבקשת להוציא את מרכז ההסברה ממשרד התרבות. 



כזכור, טקס יום העצמאות הממלכתי של השנה שעברה עורר מספר מהומות, בין היתר גם על רקע זהות אלו שנבחרו להדליק את המשואות. בנוסף, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין דרש מרגב שלא לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בטקס, כפי שהיה נהוג עד אז. בסופו של דבר, התרצה אדלשטיין, אך רה"מ נתניהו דיבר זמן רב מהמתוכנן.  



טקס הדלקת המשואות 2018. צילום: שלומי כהן, פלאש 90



דוח המבקר: ליקויים קשים בטקס הדלקת המשואות


בדוח שפורסם היום, טען מבקר המדינה יוסף שפירא כי "מבלי לפגוע בזכויותיהם ובהישגיהם של מדליקי המשואות שנבחרו, בהליך בחירתם נפלו פגמים". לטענתו, "חלקים מהתהליך בוצעו שלא בהתאם לתקנון בחירת מדליקי המשואות ולעיתים באופן שהיה בו כדי לפגוע בסמכויותיה ובמעמדה של הוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות. מהדוח עולה כי בשיחות טלפון על רשימת המועמדים המומלצים להדלקת המשואות, אושרו מועמדים שנוספו לרשימת המומלצים, שמועמדותם, על פי סיכום דיון הוועדה ועל פי דברי חלק מחבריה, כלל לא נדונה קודם וכל זה נעשה גם בלי העברה מראש של חומרי רקע על המועמדים שנוספו לבחינת חברי הוועדה".
עוד נטען בדוח המבקר, כי "מהביקורת עולה, כי נוסף מועמד שמועמדותו נדחתה בשלבים מוקדמים יותר על ידי הוועדה ובמקביל, נגרעו שמותיהם של שבעה מועמדים שהוועדה הציבורית אישה כמועמדים להדלקת המשואות ושמותיהם הגיעו לשלב הסופי".
בין היתר, הצביע המבקר גם על חלוקה נרחבת של כרטיסים לפעילי ליכוד. מחלוקת ההזמנות עוד כי מרכז ההסברה הקצה 467 הזמנות לטקס לגורמים במשרד ראש הממשלה: 242 לעוזר תפעול בית ראש הממשלה, 76 למזכירות הצבאיות, 26 ל"בלפור" ו-23 הזמנות נוספות לטקס נמסרו לארבעה עובדים. עוד נטען, כי 80 הזמנות לטקס חולקו למנהלת לשכת יו"ר הליכוד והמקשרת בין הליכוד ללשכת ראש הממשלה. "לא נמצא שחולקו הזמנות באופן דומה לנציגים של מפלגות אחרות".
עוד עולה מהביקורת כי אין הגבלה למספר ההזמנות המוקצות למי שנמנה על סגל א', כך שבמקרים רבים הוקצו 20-10 הזמנות לטקס לבעלי תפקידים הנמנים עם קבוצה זו, בהם שרים, חברי כנסת, מנכ"לי משרדי ממשלה ואלופי צה"ל. "נמצא כי מרכז ההסברה חילק הזמנות לאנשים הנמנים עם סגל א', שהיו גם זכאים להזמנות דרך הארגון שאליו הם משתייכים, מבלי שנבדקה כפילות החלוקה".